Mini Coupé je logickým krokem BMW, vlastníka britské značky. Po nejrůznějších karosářských verzích včetně kombi tu je čistě dvoumístné, řádně nadupané sportovní auto, kvůli kterému si v neděli přivstanete a v šest hodin ráno vyrazíte na pustou okresní silnici.

V zatáčkách se nové Mini cítí nejlépe, jeho ochota zakleknout a bez náklonu či nedotáčivosti se vrhnout do zatáčky, je na auto s předním pohonem neskutečná. Popravdě, jen málo současných aut s předním pohonem vám nabídne takovou porci zábavy, přilnavosti, čitelnosti a neutrality (možná snad Renault Clio RS).

Mini Coupé si rádo nechá líbit i ostřejší zacházení, čím prudčeji otočíte volantem, tím ochotněji se nechá auto vést. Ochota k zatočení je v případě recenzovaného auta mimořádná. I přes elektrický posilovač hřebenového řízení je auto sdílné a o nedostatku přilnavosti vás včas informuje. Řízení je tužší a i když je z něj cítit umělost, patří k tomu lepšímu ve třídě ostrých malých aut.

Mini Coupé Cooper S

Mini Coupé Cooper S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Perfektní ovladatelnost i na limitu

V extrémních situacích dovede být Mini Coupé navzdory pohonu předních kol mírně přetáčivé. Jízdu v zatáčkách dále zlepšuje elektronická náhražka samosvorného diferenciálu (pracuje na podobném principu jako zařízení od VW). Perfektní jízdní vlastnosti, které potěší každého fanouška čtyř kol, mají ale jednu stinnou stránku: podvozek se všemi koly nezávisle zavěšenými je extrémně tvrdý, občas prkenný, takže v autě cítíte každý hrbol, díru či vlnu. Ve městě se jízda stává utrpením, ještě horší to je na rozbitých okreskách či dálnicích.

Mini rozhodně není auto na každodenní provoz. Tvrdé, nekompromisní naladění podvozku s předními vzpěrami McPherson a zadním víceprvkovým závěsem i přes menší praktičnost chválíme – tvrdé vinuté pružiny i tlumiče odvádějí při ostřejší jízdě na okruhu či prázdné točité silnici skvělou práci a i náročnému řidiči přinášejí značné uspokojení. Škoda jen, že Coupé není zadokolka, což by sportovní charakter ještě zvýšilo.

Mini Coupé Cooper S

Mini Coupé Cooper S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Kromě skvělého řízení chválíme i výbornou benzínovou šestnáctistovku s dvoukomorovým turbodmychadlem, která se svými 184 koňskými silami nabídne výborný zátah v širokém spektru otáček. Po prudkém ubrání plynu se vzadu ve dvou koncovkách výfuku ozve hutné zapraskání, radost poslouchat. Reakce na plyn jsou rychlé, dvoukomorové turbodmychadlo potlačuje turboefekt.

Šestistupňová převodovka má tužší kulisu, řazení je přesné, pouze zpětný chod a první rychlostní stupeň jsou až příliš u sebe, takže když budete při rozjezdu spěchat, můžete místo jedničky omylem zařadit zpátečku. Brzdy se skvěle dávkují, je potřeba na ně více používat hrubou sílu, odmění se mechanickou zpětnou vazbou i silným účinkem.

Mini Coupé Cooper S

Mini Coupé Cooper S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Malá praktičnost, horší výhled

Až dosud zazněla na nové coupé - až na přehnaně tvrdý podvozek – pouze chvála, logicky musí následovat negativa. Jedním z nich je špatný výhled z auta, zejména dozadu. Také při čekání na semaforech se budete v sedačce kroutit, abyste na něj viděli. Auto je také ve vyšších rychlostech hlučnější (maximálka činí 230 km/h) a přestože má velký kufr (280 litrů, což je na úrovni fabie), jeho praktičnost je menší. Což by ale při svátečním používání nemělo vadit.

Mini Coupé Cooper S

Mini Coupé Cooper S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Tříprostorová karoserie je nižší a rozměry jsou menší než u běžných Mini. Délka činí 3728 mm (ostatní současné vozy Mini jsou dlouhé 3734 mm), šířka je 1683 mm a výška 1378 mm (ostatní 1384 mm). Rozvor náprav má hodnotu 2467 mm.

Hezkým prvkem karoserie je zadní spoiler; ten se automaticky zvedá v rychlostech nad 80 km/h (vysunout lze i stisknutím příslušného tlačítka). Nabídka laků je stejná jako pro ostatní Mini: k dispozici je devět barev karoserie a tři barvy střechy. Tvar střechy připomíná závodní helmy ze sedmdesátých let.

Mini Coupé Cooper S

Mini Coupé Cooper S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Také nabídka litých kol je pro Mini stejná jako u jiných verzí, na výběr bude celkem dvanáct různých typů (velikosti 15, 16 nebo 17 palců). Pro náročné bude k dispozici o 10 mm snížený podvozek John Cooper Works s tvrdšími tlumiči a silnějšími stabilizátory.

Základní cena činí 625 tisíc korun, což je docela hodně. Už základní verze jsou ale slušně vybavené, připlácet tak vcelku nepochopitelně musíte pouze za palubní počítač, automatickou klimatizaci (v základu je pouze manuální) a případně bi-xenonové světlomety.

Mini Coupé Cooper S

Mini Coupé Cooper S

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1598 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:135 kW (184 k) při 5500 ot./min.
Max. točivý moment:240 Nm od 1600 ot./min.
0 - 100 km/h:6,9
Nejvyšší rychlost:230 km/h
Průměrná spotřeba:5,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1190 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:625 000 Kč