Chceme auto pro mladší řidiče a za jeho volantem chceme vidět více mužů. To bylo poselství, které vývojářům adresovalo vedení japonské automobilky. Povedlo se? Soudě dle designu nejspíš ano. Kulaté tvary vystřídaly hrany a uvnitř by mladší řidiče mohl zaujmout multimediální systém s dotykovou obrazovkou a parkovací kamerou (což je v dané třídě nezvyklé).

Oproti minulé generaci yaris narostl o 100 mm na nynějších 3885 mm, což je o pár milimetrů méně, než kolik je průměrná délka v segmentu B. Skvělý je poloměr otáčení 4,7 metru, který umožňuje pohodlnější jízdu ve stísněných městských uličkách. Yaris je stále malé auto, za jeho volantem by ale neměli mít špatný pocit ani zástupci silnější poloviny lidstva.

Toyota Yaris

Toyota Yaris

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Lepší ergonomie, občas tvrdší plasty

Po nasednutí dovnitř je okamžitě vidět zlepšení ergonomie – rychloměr umístěný neprakticky uprostřed se společně s otáčkoměrem přestěhoval do tubusů za volant. Také dílenské zpracování bylo v pořádku, celkově útulný interiér kazil tu a tam tvrdý, lacině působící plast. U základní verze je také nepohodlné ovládání palubního počítače archaickou tyčinkou, v případě vyšších verzí poslouží ke stejnému účelu dotykový displej.

O stírání čelního okna se nyní stará pouze jeden stěrač, jeho účinnost je bezproblémová. V minulé generaci bylo možné posouvat zadní sedačky, což nyní již možné není (ovšem připomínáme, že třetí generace je delší o 10 centimetrů, takže praktičnost tím netrpí).

Kufr sice svou velikostí 286 litrů neohromí, pro běžné potřeby by ale měl vyhovovat. Po sklopení zadních sedadel vznikne výraznější schod. To ale není takový problém, horší je, že nadprůměrně vzrostlí jedinci by vzadu uvítali trochu více místa v oblasti hlavy. Prostor v příčném i podélném směru a velikost sedaček zhruba odpovídá tomu, co nabízí konkurence. A nutno podotknout, že yaris nemůže suplovat roli rodinného auta, jde spíše o dopravní prostředek do města a na kratší vzdálenosti.

Toyota Yaris

Toyota Yaris

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Převodovka má šest stupňů

V takto malém voze byla nezvyklá šestistupňová manuální převodovka, ke které prakticky nelze mít výhrad – ať už k přesnosti, přiměřeně dlouhým drahám nebo k odstupňování s dlouhou šestkou pro dálniční provoz. Také se spojkou nebudete mít problém, její záběr je dlouhý a přirozený. Manuální převodovka je rozhodně lepší volbou než CVT s variátorovou samočinnou převodovkou.

Nejlepší na novém yarisu je ovšem pečlivé odladění podvozku, které je v daném segmentu nadprůměrné. Jistě, yaris má malé převisy karoserie a kola až takřka v rozích, nicméně ani to by samo o sobě nezaručilo hbitost a ochotu zatáčet. Podvozek není prkenný, na patnáctipalcových kolech poskytuje dobrý komfort, tlumení nerovností je až nečekaně dobré.

Toyota Yaris

Toyota Yaris

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Podvozek je na limitu dlouho neutrální, na zasněžené silnici na přání nabídne i mírnou přetáčivost. Toyota dokázala, že i s technicky relativně jednoduchým řešením (vpředu klasické zavěšení McPherson, vzadu torzní příčka) lze vykouzlit poddajný a zároveň komfortní podvozek.

Brzdy jsou vpředu vždy kotoučové, vzadu bubnové vyjma nejvyšší výbavy Lux. Řízení je přesné, lehčí naladění posilovače asi bude vyhovovat těm, na které má malý Japonec zacíleno. S yarisem se dobře manipulovalo i ve stísněných podmínkách - poloměr otáčení činí pouhých 9,4 metru.

Tři motory v nabídce

Ještě pár slov k motoru: pomineme-li základní litrový tříválec a turbodiesel, který se k malému autu moc nehodí, máte volbu jasnou – čtyřválcová třináctistovka s obsahem 1329 ccm. Díky variabilnímu časování sacích i výfukových ventilů dovede 1,1 tuny (včetně hmotnosti 75 kg normovaného řidiče) těžký yaris solidně rozhýbat.

Motor se rád nechá vytočit, a přestože je pak dost hlučný, předvádí solidní pružné zrychlení. Není to žádná raketa, ale odpovídající dynamiku tento motor rozhodně nabídne. A spotřeba? Kolem 7 – 7,5 litrů při rychlé jízdě, mimo město není problém jezdit za zhruba šest litrů naturalu 95.

Toyota Yaris

Toyota Yaris

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Cena je opticky vyšší. Je ovšem nutné vědět, že základní výbava je štědrá. V ní je kladen důraz především na bezpečnost: kromě povinného ABS tak základní výbava obsahuje EBD, brzdového asistenta, elektronickou stabilizaci VSC a protiprokluzový systém TRC. K dalším prvkům patří 7 (!) airbagů - dva přední, dva boční, dva hlavové a jeden kolenní (u řidiče).

Dále máte v základu výškově i podélně nastavitelný volant, výškově i podélně nastavitelné sedadlo řidiče nebo centrální zamykání. Chybí pouze autorádio, které lze objednat ve zvýhodněném paketu. Takhle bohatou základní výbavu nabízí v segmentu B málokdo.

Sečteno podtrženo, nová Toyota Yaris zvládne s přehledem konkurovat třeba Škodě Fabia

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1329 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:73 kW (99 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:125 Nm při 4000 ot./min.
0 - 100 km/h:11,7
Nejvyšší rychlost:175 km/h
Průměrná spotřeba:5,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1100 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:299 900 Kč