Hlavní obsah

Test Hyundaie Veloster 1,6 GDI: uhrane vzhledem, jízdně nepotěší

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Korejský Hyundai definitivně opustil dobu, kdy nabízel designérsky neatraktivní auta zaměřená na nízkou cenu. S novým Velosterem vstupuje do třídy malých sportovních hatchbacků. Jak ale nový, mimořádně atraktivní model jezdí? To jsme během týdenního testu zjišťovali na českých silnicích.

Test Hyundai VelosterVideo: Novinky

 
Článek

Pokud se někdy v dohledné době budete potulovat libovolným autosalonem korejského Hyundaie, u vystaveného Velosteru si raději zakryjte oči. Mohlo by se vám totiž stát, že vás mimořádně pohledné linie tohoto čtyřdvéřového (ano, čtete správně) čtyřmístného kupé-hatchbacku uchvátí natolik, že okamžitě podepíšete objednávku.

Samozřejmě, hodnotit vzhled čehokoli je vždy individuální, dramaticky až agresivně narýsovaný Veloster ale i tak budil na silnicích a ulicích velkou pozornost (což znásobil ještě výrazný zelený lak). Mohutný předek, z jedné strany vzhled kupé (dvoje dveře jsou jenom na straně spolujezdce) i výrazná záď působí velmi líbivě a sportovně.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ani uvnitř si dobrý dojem nezkazíte, interiér ovšem v porovnání se zevnějškem vypadá o několik úrovní obyčejněji. Plasty jsou víceméně tmavé a působí vcelku všedně, nicméně dobře zpracované a problém nebudete mít ani s ergonomií.

Vpředu je místa dostatek ve všech směrech, vzadu si vyšší cestující budou stěžovat na prostor pro hlavu, ale na kratší cesty se do auta poskládají i čtyři dospělí. A mohou si na palubu vzít i zavazadla. Do kufru uložíte teoretických 320 litrů zavazadel, na kupé má dobré tvarování (byť s vyšší nákladovou hranou) a i jeho velikost je mírně nadprůměrná.

Dvě převodovky, jeden motor

Převodovka je standardně manuální šestistupňová, k dispozici je i nová dvouspojková automatická převodovka se stejným počtem rychlostních stupňů. Původně objednanou verzi s manuální skříní nakonec shodou náhod vytlačila samočinná převodovka – překvapení z jejího chodu ovšem bylo příjemné, kromě mírného cukání při popojíždění řadí rychle a vcelku inteligentně. Navíc je zde možnost řadit sekvenčně. I přes dobrý dojem je ale manuální převodovka u takto laděného auta lepší volbou.

Foto: Martin Žemlička, Novinky
Foto: Martin Žemlička, Novinky

U motorů na výběr moc nemáte, zatím je jediný (později jej doplní přeplňovaná verze) - čtyřválcová šestnáctistovka s přímým vstřikováním a výkonem 140 koní (103 kW) a pouhými 167 Nm točivého momentu.

Vzhledem k dynamickému designu papírový výkon motoru zrovna neohromí, a to i přesto, že Hyundai Veloster je na dnešní poměry docela lehký – váží 1260 kilogramů bez posádky a případných zavazadel. V praxi se ukázalo, že motor má málo síly v nízkých a středních otáčkách. Když chcete zrychlit, musíte motor vytočit k červenému poli a držet ho neustále ve vysokých otáčkách, což spotřebu zvýší přes deset litrů naturalu 95.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Zklamáním je i nevýrazný zvuk, který vydává dvojice centrálně umístněných koncovek výfuku. Zní až nebezpečně obyčejně, což zcela nekoresponduje se sportovním vzhledem. Naopak, při klidné jízdě potěší spotřeba paliva, která se pohybuje v intencích oficiálních měření výrobce (u manuálu 8,1 l ve městě, mimo město 5,3 a v kombinaci 6,5 l / 100 km, u automatu 7,1, 5,3 a 5,9).

Špatně nastavený podvozek

Největší slabinou velosteru je jeho chování na silnici, které náročnější řidiče bohužel zklame. Začněme ale pozitivy - řízení je sice necitlivé, leč přesné. Nedosahuje kvalit řekněme Scirocca, ale neurazí. Stejně tak funkce kotoučových brzd (vepředu s vnitřním chlazením) – účinnost i dávkování jsou dobré.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Ovšem podvozek se zadní tuhou torzní nápravou v kombinaci s příplatkovými osmnáctipalcovými koly (s pneumatikami Hankook) má tvrdé naladění pružin, na dírách odskakuje, je sice dlouho neutrální, ale  prudké změny směru nezvládne bez náklonu. Pocitově se s velosterem neprojedete tak dobře, abyste se po jízdě na technicky náročnějších silnicích spokojeně usmívali. Podvozek za skvělým designem karoserie zaostává o světelné roky.

Veloster je zajímavým oživením segmentu cenově dostupných sportovních, nebo lépe řečeno pseudo-sportovních automobilů. Největší předností je výrazný vzhled a bezproblémový interiér. Řízení je průměrné, podvozek jednoznačně podprůměrný.

Veloster tak zaujme ty řidiče, kteří chtějí výrazné auto, ale už jim tolik nezáleží, jak se bude řídit. Po skvělém Hyundai Genesis Coupé s pohonem zadních kol [celá zpráva] jsme od velosteru čekali přeci jenom o něco více zábavy za volantem.

Foto: Martin Žemlička, Novinky
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1591 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:103 kW (140 k) při 6300 ot./min.
Max. točivý moment:167 Nm při 4850 ot./min.
0 - 100 km/h:9,7 s
Nejvyšší rychlost:201 km/h
Průměrná spotřeba:6,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1260 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:479 990 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Hyundai ix35 2,0 CRDi: ofenzíva ze Žiliny

Hyundai ix35 je nástupcem SUV Tuscon, jehož se prodalo přes milión kusů. Nový model tedy může navazovat na solidní komerční úspěch. Jak jezdí nový model ix35,...

Test Hyundaie Genesis Coupe: druhý pokus

Hyundai není značka, od které byste čekali sportovně laděné auto. Nyní na trh přichází první kupé s pohonem zadních kol, které má na kapotě logo korejské...

Výběr článků

Načítám