Článek
Suzuki tvrdí, že tahle motorka využívá řadu poznatků získaných v MotoGP. Například je důsledně odlehčená. Proti minulé generaci ztratila celých devět kilo. Vývojáři si také vyhráli s centralizací hmoty, tak aby motorka byla dobře čitelná a snadno ovladatelná. Výfuk je například lehčí o 1,7 kg a ze stejného důvodu byl optimalizován i rozvor stroje – je o 1,5 cm kratší než v minulé generaci.
Zkušenosti z mistrovství světa použila Suzuki také na motoru. Model GSX-R 600 nadále sice používá stejný čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 599 ccm, byl ale výrazně odlehčený. Nová je geometrie vačkových hřídelí a také tvar samotných vaček. Výkon agregátu je od modelového roku 2011 vyšší o jednoho koně (126 k), točivý moment narostl taky jen o jeden newton metr (69,6 Nm). Maximálních hodnot dosahuje agregát ve stejných otáčkách jako předchozí generace – viz technické údaje pod článkem.
Upravená převodovka
Rychlosti v nové šestistupňové převodovce jsou poskládány blíže k sobě, jednička je delší. Celá převodovka je tak jako motor odlehčená. Model GSX-R 600 má stále k dispozici možnost volby palivové mapy. Systém S-DMS (Suzuki Drive Mode Selector), který přizpůsobí agregát aktuálním podmínkám, ale přišel o jedno z původních tří nastavení. Zůstala ostrá palivová mapa „A“, kdy se předpokládá pohyb na závodním okruhu a mapa „B“ - určená pro delší přesuny nebo na déšť.
Nejpodstatnější změnou Suzuki GSX-R 600 2011 je brzdový systém Brembo Monoblock. Nahradil soustavu Tokico, která u předchozího modelového roku zejména při okruhovém používání ztrácela účinnost. To teď opravdu nehrozí, jak jsme ověřili při opakovaném prudkém brzdění z vysokých rychlostí. Brzdy jsou precizní a nevadnou. Velmi pravděpodobně jsou vůbec nejlepší, jaké můžete v této kategorii dostat.
Parádní jezdecká pozice
Konkurenční výhodou GSX-R 600 je jezdecká pozice. Suzuki se už podařilo udržet výborný kompromis mezi ultimativní okruhovou a stále použitelnou „turistickou“ polohou. GSX-R tedy rozhodně nepatří k těm motorkám, které po hodině jízdy mimo okruh nenávidíte za to, jak mučí vaše ruce.
Nadšení kromě brzd vzbuzuje také motor. Nejenže si skvěle rozumí s převodovkou, ale oceníte i jeho zátah už ze středních otáček. Je to pochopitelně klasická čtyřválcová koncepce, takže „to pravé“ přichází až někde nad 9000 otáčkami, ovšem zbylou japonskou konkurenci musíte točit ještě mnohem výše. V některých případech to může zdržovat.
Reakce motorky na požadovanou změnu směru se dají označit jako radostné, v úvodu zmiňovaná práce konstruktérů s hmotou a snížením váhy přinesla citelné výsledky. Lehká motorka okamžitě mění směr, je excelentně stabilní i při prudkém brzdění, až se zdá, jako by neměla žádnou slabinu.
Dokonce i cena a výbava (v sérii ukazatel zařazené rychlosti, tlumič řízení) vypadá v porovnání s konkurencí velmi příznivě. Rozhodnutí pro výběr tohoto stroje tak mohou zvrátit snad jen subjektivní faktory - názor na design, sympatie ke značce, případně uživatelské preference. A možná také to, že model GSXR-750 je dražší jen o pouhých 20 000 korun.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 599 ccm V4, čtyřtakt, chlazený kapalinou, DOHC |
Max. výkon: | 92,5 kW / 126 koní při 13 500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 69,6 Nm při 11 500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | neudává |
Kapacita nádrže: | 17 l |
Hmotnost: | 187 kg |
Pohon: | řetězem |
Cena: | 299 900 Kč |