Karosářské verze kombi se kupují kvůli praktičnosti, v případě focusu bude praktičnost u většiny kupujících asi až na druhém místě. Na prvním bude vyspělý podvozek a řízení a z toho plynoucí výborné jízdní vlastnosti.

Ale ani v praktičnosti není popisované auto špatné, nepřekračuje ovšem průměr nižší střední třídy. I pro vyšší cestující je vepředu a vzadu dostatek místa; zamrzí jenom málo místa pro nárty v případě posádky na zadních sedadlech. Kufr je dobře tvarovaný, má nízkou nákladovou hranu, a přestože má o pár litrů méně než u druhé generace, jeho 476 litrů by mělo stačit. Po sklopení zadních sedaček se objem zvýší na 1502 litrů; pro srovnání Octavia Combi nabídne 605, respektive 1665 litrů, nemá ale tak „živý“ podvozek.

Ford Focus kombi 2.0 TDCi

Ford Focus kombi 2.0 TDCi - kufr má pravidelný tvar.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Moderní, místy lacině působící interiér

Vnitřek focusu kombi působí velmi moderně – množství tlačítek na středovém panelu je možná až příliš velké; navíc široká středová konzole utiskuje řidičovu pravou a spolujezdcovu levou nohu. Zpracování je dobré, jen některé plasty působí lacině (což je častý nešvar interiérů současných fordů).

Dvoulitrový turbodiesel se vstřikováním common-rail potěší skvělým odhlučněním a dobrým zátahem ve středních otáčkách. Výraznější hluk posádka uslyší pouze při vytočení k červenému poli. Nabízených 140 koní a 320 Nm neohromí, bez problému ovšem stačí na svižnou jízdu; spotřeba osciluje kolem 6,5 až sedmi litrů nafty na sto ujetých kilometrů; na výrobcem avizovaných 5,3 l se v praxi dostat nedá.

Ford Focus kombi 2.0 TDCi

Ford Focus kombi 2.0 TDCi - moderní interiér

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dvouspojková samočinná převodovka řadí hladce, logicky a rychle; řadit se dá i sekvenčně pomocí dvou tlačítek nezvykle umístěných z boční strany masivní řadící páky. Tato tlačítka nahrazují „pádla“ pod volantem. Není to tak intuitivní řešení, ale v praxi to nevadí, protože sekvenční řazení stejně budete využívat málokdy. Automat má ovšem citelnou prodlevu při rozjezdu, na vině je nedostatek točivého momentu v nízkých otáčkách.

Vzhledem k tomu, že pro focus se nabízí výtečná manuální šestistupňová převodovka, je podle nás lepší volbou verze, která má navíc spojkový pedál. Ta se k této motorizaci nabízí, dočasně ale v Česku tuto kombinaci, vzhledem k velké poptávce v západní Evropě, nelze zvolit.

Ford Focus kombi 2.0 TDCi

Ford Focus kombi 2.0 TDCi - design vypadá dobře

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Jízdně jeden z nejlepších

Jízdní vlastnosti patří k tomu nejlepšímu ve své třídě – elektrický posilovač sice ubral na citu, což poznají pouze nároční řidiči, řízení ale stále přesností, zpětnou vazbou a tuhostí patří ve srovnání s nejbližší konkurencí ke špičce. Zrovna tak podvozek, který je dimenzován na mnohem ostřejší jízdu, než jak bude s focusem jezdit většina řidičů. Přilnavost, držení stopy i dlouhá neutralita přinášejí řidiči jistotu. Podvozek ale není prkenný, agilita zde není na úkor komfortního pérování. Ve srovnání s pětidvéřovým hatchbackem je ale jasné, že kombi není na technických silnicích tak živým vozidlem.

Testovaný focus měl zajímavou technickou novinku, která se dosud objevovala pouze v luxusních automobilech a v nižší střední třídě je pořád hodně neobvyklá. Jde o samočinné přepínání dálkových a potkávacích světel – v praxi během jízdy po noční okresce to fungovalo velmi dobře, k přepínání světel docházelo včas a bez nutnosti korekce řidičem. Jediný problém nastal při vjezdu do obcí, kdy bylo nutné světla tlumit manuálně.

Ford Focus kombi 2.0 TDCi

Ford Focus kombi 2.0 TDCi - vlevo na boku automatu jsou tlačítka pro sekvenční řazení.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Co dodat? Focus kombi nezklame ani náročné řidiče. Cena, kterou tuzemský importér nastavil, je ovšem vysoká, dočasně navíc nejde s popisovaným motorem kombinovat manuální převodovka. Praktičnost je dobrá, v jinak prostorném interiéru zamrzí nedostatek místa pro nárty. Zavazadelník je nepatrně menší než u předchůdce, příliš to ale nevadí – přístup i řešení kufru neomezuje praktičnost. V nižší střední třídě najdete větší a praktičtější auta, jízdními vlastnostmi ale focus i nadále patří k tomu nejlepšímu. A platí to i pro kombi.

Ford Focus kombi 2.0 TDCi

Ford Focus kombi 2.0 TDCi

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1997 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:103 kW (140 k) při 3750 ot./min.
Max. točivý moment:320 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:9,7 s 
Nejvyšší rychlost:205 km/h
Průměrná spotřeba:5,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1570 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:641 990 Kč