Hlavní obsah

Test BMW 1 M Coupé: oranžová bestie

Novinky, Martin Žemlička

BMW 1 M Coupé - nejsportovnější a nejvýkonnější z modelové řady 1 a zároveň nejmenší automobil v nabídce sportovní divize M. Vyplatilo se čekání na automobil, který BMW označuje za duchovního nástupce legendární M3 E30? Měli jsme tři dny na to, abychom to zjistili...

Test BMW 1 M CoupéVideo: Novinky

 
Článek

Sportovní auto vás musí zaujmout okamžitě – první pohled na 1 M Coupé asi většinu motoristických fanoušků uhrane. Z obyčejné „jedničky“ se podařilo udělat svalnaté auto – vytažené blatníky (šířka auta je větší o 53 mm!) ukrývají „emková“ devatenáctipalcová kola (zadní pneumatiky mají rozměr 265/35 R19). Hezká je i čtveřice koncovek výfuku a hlavně mohutná příď. Pouze při bočním pohledu na zadní světla vypadá 1 M Coupé z určitých úhlů obtloustle. Jako celek je ale design – notabene se speciální příplatkovou oranžovou metalízou – dostatečně agresivní a sportovní.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

Podvozek je oproti výchozí verzi 135i snížený o 3 mm, hmotnost vozu je nižší o 35 kg. Také zadní náprava je nová – pochází z větší M3. Rozložení hmotnosti má blízko ideálnímu 50:50 – na přední nápravu připadá v případě 1 M Coupé 51,7 procenta.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

Tři litry, šest válců, dvě turba

Třílitrový šestiválec, dopovaný dvojicí samostatných turbodmychadel, zuřivě zabírá už od nízkých otáček a jako smyslů zbavený se žene až k omezovači v 7000 otáčkách. Zátah šestiválce je velmi lineární s postupným nárůstem od 4000 otáček, přebytek výkonu je cítit při jakýchkoliv otáčkách. Zátah mezi 200 – 240 km/h je i na nejvyšší rychlostní stupeň neskutečný.

Zadní kola musejí zvládat 450 Nm (dostupný už od 1500 otáček), díky funkci overboost krátkodobě až 500 Nm. Prodleva turbodmychadel je minimální – je trochu cítit, když prudce pustíte a zase přidáte plyn. Adheze je i při plném plynu výborná –zadní kola běžně na dvojku prokluzují, ale jinak s přenosem točivého momentu není problém.

Faktem je, že po celé tři dny jsme jezdili na stoprocentně suchém povrchu při teplotách vzduchu kolem pětadvacítky. Jaká bude trakce na mokru lze jenom odhadovat, faktem ovšem je, že už několik 1 M se za tu krátkou dobu, co se prodávají, nechtíc podívalo mimo silnici a většina nehod se stala právě na mokru.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

Na dvojku můžete jet stodvacet, na trojku bezmála 190 km/h a ve 250 km/h omezí další zrychlování elektronika. Spotřeba u sportovního auta není až tak důležitá, nám se podařilo při maximální koncentraci jezdit mimo město za 11 litrů stooktanového benzinu, v praxi ale počítejte s reálnější spotřebou mezi 12 – 14 litry. Pokud 1 M Coupé vytáhnete na okruh, pak kromě rychle mizejících zadních pneumatik počítejte se spotřebou 20 litrů a výše.

Úchvatně naladěný je zvuk sání motoru a výfuku: ostré zvuky, které produkuje čtveřice koncovek výfuku, nemají chybu a rozhodně není třeba investovat do laděné koncovky, už „standardní“ ostrý řev je skvělý. A co teprve praskání, které zavibruje koncovkami, když uberete plyn… to je pak motoristický nadšenec v sedmém nebi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

Zacíleno na řidiče

Výborné je i rozložení pedálů, které umožňuje pravou nohou brzdit a zároveň ťuknout do plynového pedálu. Spojka je přátelská, zabírá v dostatečně dlouhém úseku a není přehnaně tuhá. Šestistupňová manuální převodovka má krátké dráhy a jasně vymezenou kulisu. Řazení je trochu tužší, ale s tím se u takového auta počítá.

Odvětrávané kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech se dobře dávkují a po dlouhou dobu se zdají neúnavné; při ježdění mimo závodní okruh si na jejich uvadání ani při jízdním stylu brzda-plyn patrně stěžovat nebudete, jejich účinek je dimenzován dostatečně – přední kotouče mají 360 mm, zadní 350 mm.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

Posaz za volantem je široce nastavitelný, sportovní sedadlo se dá dostatečně snížit k podlaze. Interiér ale na emoce moc nezabrnká, tlustý „emkový“ volant se výborně drží, nehezké plasty a až nečekaná obyčejnost působí jako běžné BMW řady 1. Zadní sedadla jsou nouzová, 1 M berte jako auto primárně pro dva cestující.

Tuhý podvozek se zadní poháněnou nápravou, výborným rozložením hmotnosti a mechanickým samosvorným diferenciálem snad ani nemůže být špatný. Nejostřejší jednička má ohromnou chuť vrhat se do zatáček. Prudké přidání plynu v zatáčce zkrotí často zasahující ESP, které lze dvoufázově vypínat. Druhý stupeň vypnutí je určen pro hodně zkušené řidiče, auto s krátkým rozvorem je pod plynem v zatáčkách okamžitě přetáčivé. Jediným problémem jsou rozbité okresky, kdy posádka pocítí tuhost podvozku.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

BMW si v České republice za 1 M Coupé účtuje adekvátních 1,3 miliónu korun. Potěšitelné je, že už základní výbava obsahuje vše, co potřebujete, připlácí se pouze za některé metalické laky (na výběr je bílá, černá nebo oranžová). Co dodat? Po neforemných, rádoby sportovních krabicích á la X5 M sportovní oddělení BMW ukázalo, že pořád umí dělat parádní auta, která mají v DNA zakódovanou onu „radost z jízdy“. V případě 1 M Coupé jde z hlediska řízení o jedno z nejlepších BMW současnosti.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 1 M Coupé

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2979 ccm, šestiválec, zážehový, 2x turbo
Max. výkon:250 kW (340 k) při 5900 ot./min.
Max. točivý moment:450 (500 overboost) Nm od 1500 ot./min.
0 - 100 km/h:4,9 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:9,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1495 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 300 000 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

BMW 650i Cabrio: těžký luxus

BMW představilo novou řadu 6 netypicky nejprve jako kabrio, verze kupé přišla až později. Na českých silnicích jsme vyzkoušeli otevřenou verzi s nejvýkonnějším...

Výběr článků

Načítám