Spotřeby paliva, které automobilky měří v laboratorních podmínkách a následně je uvádějí v oficiálních údajích o daném voze, jsou vždy nepřesné. Podmínky, za kterých se spotřeba podle přesně daného cyklu měří, nikdy nemohou obsáhnout spotřebu při skutečném provozu. K hodnotě udávané u hybridního aurisu – 3,8 litru je tedy třeba přistupovat s rezervou. Už na úvod recenze prozradíme, že jsme šest stovek testovacích kilometrů jezdili za 5,0 – 5,6 litru benzínu na sto kilometrů.

Špatná hodnota to není a zejména ve městě se s lehkou nohou dařilo jezdit pod pět litrů, což je hodnota, které se v běžném benzínovém (ale i naftovém) autě dá poměrně obtížně dosáhnout.

Toyota Auris HSD

Toyota Auris HSD

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Prostor pro čtyři cestující

Auris HSD vypadá na první pohled jako běžný auris, tedy kompaktní hatchback, který má slušný vnitřní prostor pro čtveřici cestujících a ostudu mu nedělá ani velikost zavazadelníku (v hybridní verzi zmenšená kvůli bateriím na 297 litrů). Hybridní systém z Aurise HSD je stejný jako v Priusu, prvním komerčním hybridním autě. Nutno dodat, že z hlediska jízdních vlastností, designu i praktičnosti je jízda s aurisem mnohem lepší než v designérsky nepříliš povedeném a v zemích typu Japonsko či USA přeceňovaném priusu.

Po nastartování neslyšíte spalovací motor – na malém joysticku navolíte D a tiše se pomocí elektromotoru rozjedete (slyšíte bzučení podobné moderním tramvajím). Přechod, kdy začne pracovat spalovací motor, je velmi citlivý a posádka vozu jej prakticky nevnímá. Také systém samočinného vypínání (a zapínání) motoru při stání je udělán velmi dobře – je tichý, rychlý a neobtěžuje jako u spalovacích motorů, kam jej výrobci v honu za co nejnižšími emisemi mnohdy bezhlavě cpou.

Toyota Auris HSD

Toyota Auris HSD

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Auris je tichý, ale když motor vytočíte, je hodně hlučný. Také rychlá jízda na dálnici není akusticky úplně příjemná, ale když pojedete do nějakých 120 km/h, je Auris HSD tichým společníkem. Vedle rychloměru mimochodem chybí klasický otáčkoměr, protože při jízdě využíváte dva motory. Je zde ukazatel, na kterém vidíte, zda jedete ekologicky (zelené pole), pokud jste v části „power“, využívá se spalovací motor a v nejvyšším spektru otáček už vaše jízda s úsporou paliva nemá nic společného.

Elektrický posilovač řízení nezprostředkovává zpětnou vazbu, řízení je však docela přesné a nepůsobí umělým dojmem. Problém je s dávkováním brzdného účinku, levý pedál je totiž necitlivý, takže zpočátku je velký problém vhodně dávkovat brzdný účinek. Dá se na to postupně alespoň částečně zvyknout, stále jde však o nedostatek.

Toyota Auris HSD

Toyota Auris HSD - levý ukazatel zobrazuje údaje o tom, jak moc je vaše jízda úsporná.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Umí jet jako tramvaj

Auris HSD umí jet v nízkých rychlostech (tedy typicky při jízdě po městě) i čistě na elektrický pohon – nám se při testech nikdy nepodařilo dojet dále než 600 metrů. Výrobce přitom udává dojezd čistě na elektřinu kolem 2 – 3 kilometrů.

Podvozek i díky pouze patnáctipalcovými pneumatikám nabídne dostatečný komfort s dobrým filtrováním nerovností vozovky. V rychle projížděných zatáčkách je auris trochu nedotáčivý, zvolené stopy se ale drží statečně a nerozhodí jej ani rychlé změny směru.

Toyota Auris HSD

Toyota Auris HSD pohání  zážehový motor a elektromotor.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výhodou Aurise HSD je, že na první pohled vypadá jako normální hatchback. Není to klasický hybrid s nevzhlednou karoserií. Také praktičnost vozu i jeho ovladatelnost je lepší než u Toyoty Prius a blíží se běžným vozům nižší střední třídy.

Škoda jen většího hluku při zatížení motoru a necitlivých brzd. Na spotřebu pod čtyři litry se sice v praxi nedostanete, avšak i hodnota oscilující kolem pěti litrů je na benzínovou osmnáctistovku výtečnou hodnotou. Cena za Auris HSD je nastavena rozumně, mnoho kupců však dá přednost přeci jenom levnějším a podobně úsporným (mnohdy úspornějším) turbodieselům.

Toyota Auris HSD

Toyota Auris HSD - nepoznáte jej od běžného aurise.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1798 ccm, čtyřválec, zážehový elektromotor
Max. výkon:73 kW (100 k) při 5200 ot./min., celkový výkon vč. elektromotoru 100 KW (136 koní)
Max. točivý moment:142 Nm při 4400 ot./min.
0 - 100 km/h:11,4 s
Nejvyšší rychlost:180 km/h
Průměrná spotřeba:3,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1380 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:549 900 Kč

Aktuální nabídku nových i ojetých vozů značky Toyota najdete na Sauto.cz.