Audi A1 je pro dva cestující, dozadu se vejdou pouze děti. Zavazadelník nabídne dobře přístupných 270 litrů v základním uspořádání, po sklopení zadních sedaček je to 920 litrů. Pochválit musíme tradičně výtečné (platí pro celý koncern VW) možnosti pro nastavení volantu i sedaček (v případě A1 pohodlných s dobrým bočním vedením). Za volantem se pohodlně usadí drobná žena i dvoumetrový pořízek.

Audi A1

Audi A1 - interiér je výtečně zpracovaný.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výtečný interiér

Jak to u Audi bývá zvykem, interiér je velmi kvalitní; sice působí stroze, ale výběrem materiálů nebo jejich zpracováním hraje první ligu. Nechybí měkké plasty, v příplatkové výbavě figuruje i vysouvací displej, podobný jako u větších Audi.

Podvozek i pohonná ústrojí vycházejí z aktuální generace VW Polo, které používá novější platformu PQ25 než současná fabia. V případě Audi A1 je podvozek naladěn sportovněji, takže zatáčky lze projíždět rychleji a přirozená nedotáčivost přichází později. Ochota zatáčet a měnit směr je výtečná, a přestože se nevyrovná Mini Cooperu, dovede A1 uspokojit i náročnější řidiče.

Na druhou stranu to přináší horší tlumení nerovností; testované auto mělo 17palcové pneumatiky (215/40 R17), takže schopnost tlumit nerovnosti byla místy až nečekaně špatná. S menšími pneumatikami a standardním podvozkem (testovaný exemplář měl sportovní odpružení) by to nemuselo být tak špatné, na druhou stranu – automobil, který bude prioritně jezdit v ulicích měst by měl nejspíš nabídnout větší komfort i na úkor sportovnosti.

Audi A1

Audi A1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Přeplňovaná čtrnáctistovka výtečně táhne už od nízkých otáček (nejvyšší točivý moment je dostupný od 1500 do 4000 otáček), motor lineárně zrychluje až téměř k červenému poli otáčkoměru. Během testů jsme jezdili se spotřebou mezi 7,5 – 8,3 l / 100 km. Oceňujeme akustický komfort, motor, pneumatiky ani odpor karoserie neobtěžují ani v rychlostech nad českým dálničním limitem.

Hodně vysoká cena

Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG řadí skvěle, problém je, že při jízdě zejména ve městě drží zbytečně vysoké otáčky (sportovní režim), nebo je skoro podtáčí (standardní režim). Lepší volbou je šestistupňový manuál, který je s tímto motorem o padesát tisíc korun levnější.

Audi A1

Audi A1 - velikost  zavazadelníku postačuje.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Největším problémem Audi A1 je vysoká prodejní cena. Přesto, že se jedná o „vyfintěné“ VW Polo, začíná cena na částce 407 000 (základní motor 1,2 TFSI). Testovaný model s motorem 1,4 TFSI a převodovkou DSG přišel na 519 600 korun.

Prodejní cenu o desítky tisíc korun zvedají i položky z ne zrovna laciné příplatkové výbavy. Pak stojí auto velikosti fabie tolik, co obstojně vybavený superb. Kdo chce prestiž čtyř kruhů, musí si zkrátka připlatit, cena za plně vybavenou A1 nám i přes její nesporné kvality přijde možná až přemrštěná.

Audi A1

Audi A1

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1390 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:90 kW (122 k) při 5000 ot./min.
Max. točivý moment:200 Nm od 1500 ot./min.
0 - 100 km/h:8,9 s
Nejvyšší rychlost:203 km/h
Průměrná spotřeba:5,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1175 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:519 600 Kč