Když se podíváte na prodeje motorek, zjistíte, že podstatnou část z nich tvoří čínské stroje. Řada lidí totiž neřeší jednostopé vozidlo jako image, zvlášť v případě skútrů, a chtějí prosté „přemisťovalo“.

Renomovaní výrobci motorek to pochopitelně dobře vědí. Honda se to rozhodla vyřešit výrobou unifikovaného stroje v Thajsku. Poloha továrny v zemi s levnou pracovní sílou i jednotný styl pro všechny světové trhy dovoluje snížit výrobní náklady na minimum. I po dopravě do středu Evropy stojí tato stopětadvacítka pouhých 58 000 Kč.

A za tyto peníze podobně pojatý stroj u renomované konkurence prostě neseženete – (pro srovnání - Yamaha X-MAX 125: 110 000 Kč, Suzuki Burgman 125: 100 000 Kč). Také italská konkurence má z cenovky Hondy hodně zamotanou hlavu.

I kdyby PCX nabízelo jen tuto super nízkou cenu, spojenou s výbornou image a zázemím japonského výrobce a povedený moderní design, byl by to zásah do černého. PCX je však také nabitý technologiemi.

Kapalinou chlazený motor 125 ccm má výkon 8,33 kW (11 koní/ 8000 ot. za min, točivý moment 11,56 Nm /6000 ot. za min) a je samozřejmě vybavený vstřikováním. Motorka má dále brzdový systém CBS ( Combined Brake System - aktivuje přední i zadní brzdu při stlačení zadní brzdové páčky, pro plynulé a jisté rozložení brzdné kontroly.)

A konečně systém start-stop, kterému Honda říká „Idling“ (anglicky „nečinný, v klidu“), který po ohřátí na provozní teplotu vypne po třech vteřinách stání motor. Agregátu chybí klasický startér, jeho funkci přebírá speciálně upravený alternátor. Samotné starty jsou díky tomu mnohem tišší.

 

Měkce a tiše

Vůbec ticho je hlavním atributem, který tento stroj provází. Motor běží klidně a téměř bez vibrací, ani výfuk neruší. A když po třech vteřinách agregát zhasne, přijde vám to jako něco úplně samozřejmého. Zvlášť, když se hned po pootočení rukojetí plynu naprosto ihned a bez prodlevy rozeběhne. Ti, kteří se obávali opožděných startů do křižovatek, se jednoduše zmýlili.

Právě v tichosti vidíme největší přínos systému start-stop. Deklarovaná úspora 5 % paliva je v případě stroje, který má normovanou spotřebu 2,2 litru, spíš úsměvná. A negativní vlivy idling systému na spolehlivost a životnost stroje? Podle Hondy nenastanou. Zatím se to nedá nijak ověřit, nicméně podle našeho názoru by si firma tohoto renomé nemohla dovolit podcenit vývoj u výrobku, s nímž navíc přichází na trh v celosvětové premiéře. Dopady na image by byly obrovské.

O číslo menší

PCX se ale nedá jen vynášet do nebes. Z nízké ceny, a také země původu prostě plynou jisté nedokonalosti. Například rozměry. Pokud jste narostli nad 175 cm a zároveň jezdíte i „mimoměsto“, budete si zhruba po 15-20 minutách jízdy chtít protáhnout nohy. Jenže není kam. Kvůli dělenému sedlu se ani nemůžete posunout nahoru. A nakonec ani podlaha není rovná.

Samotný výkon motoru se pro meziměstské dálniční cestování příliš nehodí. Na tachometru se objeví 110 km/h, reálně to však bude ona 95 km/h, kterou Honda oficiálně deklaruje. A to je rychlost, která je na samé hranici bezpečnosti - i vzhledem k divokým kamionům. Navíc motor jede na svém maximu, což pro něj (jakož i pro řemen variátoru) není vhodné. Do kopce rychlost stroje poklesne cca o 10 km/h. Pokud tedy dojíždíte do práce po dálnici, chce to vyšší objem motoru.

Problematický je i čelní štítek. Vypadá sice moc hezky, ale už od pohledu je jasné, že vás proti větru ani dešti nijak neochrání. Bohužel žádný rozměrnější v originálním příslušenství neexistuje.  Vzhledem k ceně nepřekvapí zadní bubnová brzda, faktem však je, že ani ta přední, kotoučová, nemá nijak oslnivý nástup. Zamrzí i úplný detail: absence ukazatele času na přístrojové desce. Pokud na skútru objíždíte schůzky, víte, že hodiny jsou k „nezaplacení“.

O ničem lepším zatím nevíme

Přesto, že nějaké „pihy na kráse“ u PCX najdete, platí, že za 58 000 Kč je to aktuálně nejzajímavější stroj třídy 125 ccm. Díky elegantní kapotáži vás budou provázet obdivné pohledy, stroj je lehký, dobře ovladatelný i manévrovatelný, úsporný (v testu za 2,5 litru), se servisním zázemím Honda, a jako bonus nabízí funkční vychytávku, která na křižovatkách vypíná motor. Nemůžeme o ní říct ani jedno křivé slovo. A jestli se vám nebude zdát, můžete ji stiskem tlačítka deaktivovat. Po těchto zkušenostech očekáváme, že se „start-stop“ systémy velmi rychle stanou standardem všech skútrů. Minimálně u Hondy.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: 124,9 ccm, V1, čtyřtakt, chlazený kapalinou, SOHC
Max. výkon: 8,33 kW při 8000 ot. / min
Max. točivý moment: 11,56 Nm při 6000 ot. / min
0 - 100 km/h:neudává
Kapacita nádrže:6,2 l
Hmotnost:
124 kg
Pohon: variátor
Cena: 57 900 Kč