Fabia RS se vyrábí ve verzích hatchback a kombi. Kratší verze působí sportovněji a přestože kombi má díky lepší aerodynamice o 2 km/h větší nejvyšší rychlost, stylovější je hatchback. Přední nárazník je u obou verzí mohutnější, nechybí ani tolik populární LED denní světla.

Vzadu je difuzor, malý spoiler a dvojice koncovek výfuku. Z nich se line dost utlumený zvuk, hlasitější projev by určitě nebyl na škodu. Díky možnosti kombinovat různé barvy střech a kol vypadá Fabia v určitých kombinacích opravdu hezky – třeba zelená metalíza, černá střecha a černá kola nebo ta, kterou jsme si vybrali pro test – červený lak, bílá střecha a bílá sedmnáctipalcová litá kola.

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS v půvabné krajině jižní Moravy

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Interiér - výtečné sedačky, jinak málo emocí

V interiéru najdete pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením, jinak kromě ozdobných dekorů chybí cokoliv, co by odlišovalo er-eso od ostatních fábií. Pracoviště řidiče je tmavé a strohé, ergonomie je nicméně dobrá. Interiér vám tep určitě nezrychlí.

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS má výkon 180 koní.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Pod kapotou je dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka s turbodmychadlem a kompresorem. Výsledná hodnota je 180 koní a 250 Nm točivého momentu, jenž je k dispozici od 2000 otáček. Motor se nechá vytočit až k sedmi tisícům, kompresor pomáhá v nízkých otáčkách, ve středních pak dobře plní svou funkci turbodmychadlo. Výsledkem, na němž má podíl i sedmistupňová převodovka typu DSG s krátkými převody, je velmi dobrá dynamika i pružné zrychlení.

Spotřeba po 1300 ujetých kilometrech dosáhla deseti litrů, vzhledem k malé palivové nádrži (45 l) je dojezd na jednu nádrž docela omezený.

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Velmi dobře je naladěn podvozek, jenž je oproti běžné Fabii snížený o 15 mm, má i tvrdší tlumiče a stabilizátory. Součástí verze RS je i elektronicky řízený diferenciál XDS - elektronická, nicméně v praxi funkční náhražka samosvorného diferenciálu. XDS přibrzdí při jízdě v zatáčce vnitřní kolo, což má za následek zvýšení točivého momentu na vnějším kole.

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Výhradně s automatickou převodovkou

Výsledkem je dobrá ochota k zatáčení, dlouhá neutralita a malé náklony v zatáčkách. Tvrdší podvozek není přehnaně tvrdý a s Fabií RS je tak možné každodenní soužití. Elektronická stabilizace sice lze vypnout, ale když senzory zjistí, že rychlost a vychýlení  jsou příliš velké, zasáhne. Okamžitě, ale ne vždy úplně citlivě.

Fabia RS se dodává výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta má sedm stupňů a řadí velmi rychle (řadit lze i pádly pod volantem), k sportovně laděnému vozu této kategorie se ale jednoznačně hodí manuální skříň. Ta se ale do vozu, postaveném na starší platformě PQ24 a osazeném motorem 1,4 TSI, nevešla.

Celkově Fabia RS není špatná – je každodenně použitelná, dovede jet rychle a řidiči umí zprostředkovat i zábavu. Není to ale sportovní auto (v tomto ohledu je například Clio RS o dost lepší), nepřináší tolik emocí a nenabízí se s manuální převodovkou.

Škoda Fabia RS

Škoda Fabia RS

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1390 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo + kompresor
Max. výkon:132 kW (180 k) při 6200 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm od 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:7,3 s
Nejvyšší rychlost:224 km/h
Průměrná spotřeba:6,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1318 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:499 900 Kč