Hlavní obsah

Test miniaturní sklápěčky Piaggio Porter

Novinky, Martin Žemlička

Otestovali jsme Piaggio Porter, jednu z nejmenších sklápěček na světě. Jak se v takovém autě jezdí a co všechno se svými miniaturními rozměry dovede? To jsme zjišťovali během jednodenního testu v pražských ulicích.

Článek

Psal se rok 1884, když Riccardo Piaggio založil firmu na výrobu lodí a železničních vagónů. V roce 1916 se firma začala specializovat na výrobu letadel a leteckých motorů. Po druhé světové válce přichází patrně nejslavnější chvíle firmy – začíná vyrábět skútr Vespa, jenž se proslaví po celém světě. Užitkové vozy vyrábí Piaggio od roku 1948, v roce se Piaggio dává dohromady s japonskou automobilkou Daihatsu a výsledkem je řada malých užitkových vozidel Porter.

Tolik stručná historie italské firmy Piaggio. My jsme si ke krátkému vyzkoušení vybrali Piaggio Porter v úpravě sklápěčka. Výhodou těchto malých  vozidel je jejich obrovská rozmanitost – firma nabízí kromě valníku, sklápěčky, zametač, sypač s radlicí nebo hasičské auto. Všechny úpravy Porteru mohou mít poháněné obě nápravy.

Miniaturní rozměry

Výhodou vozu jsou jeho již zmiňované miniaturní rozměry (3465 x 1460 x 1830 mm), díky kterým se Porter snadno protáhne i v těch nejužších uličkách měst. Místa pro posádku není nazbyt, pokud si vedle sebe sednou dva, jen průměrně prostorově výrazní muži, mnoho místa mezi nimi nezbude. Pro hlavu je prostoru vcelku dost, v příčném směru to už tak slavné není.

Co také zamrzí je minimum prostoru pro odkládání drobností, bund, tašek a podobně. Ergonomie místy hodně skřípe a poznat například z informačního ukazatele, zda máte zapnutá světla dá docela práci. Absence otáčkoměru by vás neměla překvapit.

Špatná pasivní bezpečnost

Skvělý je naopak prostor pro náklad (až 750 kg) a přístup k němu. Ve verzi „sklápěčka“ navíc můžete korbu díky elektricky ovládanému hydraulickému pístu jednoduše zvedat – obsluha jediným tlačítkem je snadná i vně vozu a dovoluje nastavit v podstatě libovolný úhel sklonu.

Testovaný Porter neměl posilovač řízení, v praxi to ale příliš nevadí. Výtečný je poloměr otáčení i výhled z vozidla do všech stran. Má to však jeden háček – sedíte těsně za předním oknem, takže pasivní bezpečnost (notabene, když vůz nemá airbagy) bude při čelním nárazu mizerná.

Benzínová čtyřválcová třináctistovka z líhně Daihatsu je vcelku hlučná, výkon ale odvádí solidní. Spotřeba se pohybuje kolem devíti deseti litrů, což není málo (české zastoupení ovšem nabízí úpravu na LPG (propan-butan), CNG (zemní plyn) nebo elektrický pohon. Palivová nádrž má podprůměrných 35 litrů a teoretický dojezd se tak pohybuje mezi 300 až 400 kilometry.

Závěr? Piaggio Porter je zajímavý především díky svým kompaktním rozměrům, příplatkovému pohonu 4x4 a dále díky možnostem pro nejrůznější nástavby. Naopak nepotěší pasivní bezpečností, místy chatrnou ergonomií. Celkově jde o zajímavé užitkové auto především do města nebo příměstských oblastí, na převoz materiálu na delší vzdálenosti se přeci jen hodí dražší, nicméně celkově lepší VW Transporter nebo Iveco Daily.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1269 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:48 kW (65 k) při 4800 ot./min.
Max. točivý moment:98 Nm při 2800 ot./min.
0 - 100 km/h:neuvedeno
Nejvyšší rychlost:130 km/h
Průměrná spotřeba:8,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:685 kg
Poháněná náprava:zadní nebo 4x4
Cena základní verze:321 500 Kč (bez DPH)

Reklama

Výběr článků

Načítám