Nenápadnost na fádním vzhledu Focusu druhé generace je nyní pryč – facelift se dotkl hlavně předních partií a protáhlé přední světlomety vypadají dynamicky. Klasicky u estéčka nechybí (kromě výraznější a mohutnější přední masky) dvě masivní koncovky výfuku a zadní difuzor. A oranžový lak, nejprodávanější barva pro Focus ST, také dělá svoje. (V nabídce jsou i jiné, ne tak křiklavé barvy karoserie).

Ford Focus ST:. Focus ST stojí na 18palcových litých kolech s designem á la Lamborghinifoto: Novinky/maž

Skvělý je zvuk výfuku - znovu a znovu budete túrovat motor, jen abyste slyšeli ty geniální rezonance. Ford zvuk, který se line z výfuků umístěných v levém a pravém rohu, poladil tak, aby zněl podobně jako u sportovní legendy - Audi Quattra. Stáhněte si okno, vytočte motor nad čtyři tisíce otáček, a pak prudce pusťte plyn, nechte klesnout otáčky a zase jej pořádně sešlápněte. Dunivý ryk několikrát překřičí výbuchy praskání.

Skvělá Recara, posaz je ale moc vysoko

V interiéru potěší tři věci: sportovní sedadla Recaro, správně dimenzovaný tříramenný volant a malá kaplička uprostřed natočená směrem k řidiči. Skrývá tři ukazatele: teploměr a tlakoměr oleje a ukazatel plnícího tlaku turbodmychadla.

Zklamáním jsou výškové možnosti nastavení sedadla řidiče, které nejde pořádně snížit směrem k podlaze, takže budete sedět nepřirozeně vysoko. I přesto pozice za volantem není vysloveně špatná.

Ford Focus ST:. Ford Focus ST: skvělá Recara jsou vpředu, ale i vzadufoto: Novinky/maž

Ergonomie v místy nudném interiéru (ale teď lepším než před faceliftem) je bezchybná a potěší i přesná šestistupňová manuální převodovka a ostré brzdy. Spojka vám možná zpočátku bude připadat málo tuhá, ale stačí několik rozjezdů a nejspíš na ni kvůli jejímu hladkému chodu nedáte dopustit.

Pětiválcový divoch: 2,5 turbo

Přeplňovaný pětiválcový motor, který si Ford vypůjčil ve Volvu, má dobrý zátah prakticky od volnoběhu s lineárním nástupem výkonu. 320 Nm točivého momentu a 225 koňských sil jsou znát, a když je roztočené turbodmychadlo, předvádí ostrý Focus doslova heroický výkon.

Vadou na kráse je drobná prodleva turba. Malá, ale je tam a nejvíce si jí všimnete v technických pasážích s pomalými zatáčkami. Spotřeba je větší než u největších rivalů, my jsme jezdili za dvanáct, a dostat se pod deset přes proklamace výrobce není příliš reálné.

Ford Focus ST:. Ford Focus ST: interiér se od verze před faceliftem změnil jen nepatrně. foto: Novinky/maž

Teď ještě pár slov k podvozku. Focus se výborně řídí plynem, v zatáčkách má přilnavosti na rozdávání. Osmnáctipalcové nízkoprofilové pneumatiky se zakousnou, slyšíte jen jejich pískání. Relativně těžší příď je ovšem v extrémních situacích znát, ale Focus ST se nezvykle dlouho chová neutrálně. Na přirozenou neotáčivost většinou stačí ubrat plyn a volantem držet vytyčený směr.

Při klidném ježdění se chová velmi přátelsky a odfiltrování nerovností vozovky je na ostrý hatchback až neskutečné. Ono celkové praktické využití Focusu ST je velmi dobré nezadá si s Golfem GTI. Škoda jen, že od předních kol se do volantu tu a tam přenášejí nepříjemné rázy.

Focus ST je vytříbený hot hach. Zábavný. Dobře ovladatelný. Rychlý. Praktický. Jestli je lepší než Golf GTI, hvězda segmentu ostrých hatchbacků? Na tak závazný ortel si netroufám. Faceliftované ST ale bezpochyby patří ve své třídě mezi elitu. Ano, má své mouchy, ale bráno celkovým pohledem je to neodolatelné auto – vlk i beránek v jednom balení.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor:2552 ccm, pětiválec, zážehový
Max. výkon:166 kW (225 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:320 Nm při 4000 ot./min.
0 - 100 km/h:6,8 s
Nejvyšší rychlost:241 km/h
Kombinovaná spotřeba:9,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1317 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:769 990 Kč