Konzervativní milovníky Subaru poslední generace Foresteru zrovna nepotěší. Poté, co japonská automobilka ze své ikony, sedanu Impreza WRX STI, udělala hatchback se z vyvýšeného kombíku stalo podstatně větší SUV. Forestera, který nyní konkuruje například Hondě CR-V, Land Roveru Freelander nebo Toyotě RAV4, si tak nyní z dálky spletete s luxusnějším Subaru Tribeca.

Ale přesto má zvětšení karoserie pozitivní dopad – oproti "starému“ Foresteru je nyní kabina výrazně prostornější a cestování je tím pádem pohodlnější. Řidiče potěší dobrý výhled z vozu, cestující vzadu zase ocení dostatek prostoru pro kolena i hlavu. Škoda jen, že přední sedadla nemají výraznější boční vedení.

Subaru Forester 2.0 X - benzínová verze s pohonem na LPG:. Z kombíku střední třídy je nyní klasické SUV.foto: Novinky/maž

Evropská SUV mají hodnotnější interiér

Pojetí středového panelu i pracoviště řidiče výběrem materiálů nedosahuje kvalit evropských konkurentů. Nicméně dílenské zpracování a intuitivnost ovládacích prvků hodnotíme pozitivně. Volant lze nyní seřídit výškově i podélně.

Zavazadelník je překvapivě mělký a ve verzi s LPG je navíc zmenšena jeho velikost – své místo zde totiž našlo rezervní kolo. Přesto s rozměry 450 litrů v základním uspořádání nabízí "kufr“ dostatek prostoru, navíc je dobře přístupný. Po složení zadních sedaček (do roviny bez hrbu) naroste objem volného prostoru na 1660 litrů.

Subaru Forester 2.0 X - benzínová verze s pohonem na LPG:. Dobře zpracovaný interiér, ale luxus zde nehledejte. foto: Novinky/maž

Výborný symetrický pohon 4x4

Podvozek je naladěn komfortně, což je u vozu této kategorie pochopitelné, čekat agilní, neřku-li sportovní chování by bylo bláhové. V rychle projížděných zatáčkách se auto vinou vyššího těžiště více naklání, ale stopu drží zarputile. Ovladatelnost je i ve vysokých rychlostech velmi dobrá.

Zásadní podíl na velmi dobrých jízdních vlastnostech na nezpevněném povrchu, v lehkém terénu a při dešti či sněhu má symetrický pohon všech kol, převzatý z Imprezy. Díky němu patří jízdní vlastnosti Foresteru k tomu nejschopnějšímu, co třída kompaktních SUV nabízí.

Subaru Forester 2.0D:. Subaru Forester s motorem 2.0D se začne prodávat zanedlouhofoto: Novinky/maž

Benzín nebo diesel? Jasná volba

Kromě základního dvoulitrového benzínového motoru je pro fajnšmekry k dispozici i přeplňovaný dvouapůllitr, který se svými 230 koňmi a 320 Nm točivého momentu s Foresterem dovede solidně zacvičit. A od tohoto týdne je k dispozici i dlouho očekávaný turbodiesel.

Popravdě, dvoulitrový turbodiesel je natolik skvělý, že předem zapomeňte na nevýrazný benzínový dvoulitr. Ten sice nabízí 150 koní při 6000 otáčkách, ale pouhých 196 Nm točivého momentu. A to je na půldruhé tuny těžké auto docela málo.

Spotřeba se v reálném provozu pohybuje u hranice devíti litrů. Podpora LPG od tuzemského importéra samozřejmě snižuje náklady na jeden ujetý kilometr, nicméně i tak je nový diesel, pokud vám celý rok auto nestojí v garáži, lepší volbou.

Subaru Forester 2.0D:. Diesel od Subaru - unikátní koncepce motoru typu boxer s nízkým těžištěmfoto: Novinky/maž

Jedinou nevýhodou motoru 2.0D je vyšší pořizovací cena – rozdíl oproti slabší benzínové verzi je plných 145 tisíc korun. Ale jinak novinku pod kapotou Foresteru chválíme – je to tichý, kultivovaný motor, u kterého zapomenete, jaké palivo vlastně spaluje.

Jeho 147 koní, ale především 350 Nm točivého momentu, dostupného už od nízkých otáček umožňují svižnou a přitom úspornou jízdu. U syrového motoru se 150 najetými kilometry se spotřeba při rychlé dálniční jízdě pohybovala kolem osmi litrů a pochybujeme, že by citlivějším zacházením s plynovým pedálem nešla přiblížit na výrobcem proklamovaných 6,3 litrů.

V případě dieselu je k dispozici šestistupňová převodovka, která je přesnější než pětistupňová, kterou měl model 2.0X. I nová převodovka má tužší chod, ale je přesná.

Subaru Forester 2.0 X - benzínová verze s pohonem na LPG:. Subaru Forester 2.0 X - vlevo přepínač na LPGfoto: Novinky/maž

Forester mezi kompaktními SUV rozhodně nezapadne. Unikátní na něm je stálý pohon obou náprav, konkurence se často musí spokojit pouze s elektronikou. Nový diesel je vítaným rozšířením, který do autosalonů Subaru přitáhne nové zákazníky.

Subaru Forester 2.0X vs. 2.0D
Motor:1994 ccm, čtyřválec, benzínový
1998 ccm, čtyřválec, turbodiesel
Max. výkon:110 kW (150 k) / 6000 ot.
108 kW (147 k) / 3600
Max. točivý moment:196 Nm / 3200 ot.350 Nm od 1800 ot.
0 - 100 km/h:11,0 s
10,4 s
Nejvyšší rychlost:184 km/h
186 km/h
Kombinovaná spotřeba:8,4 l / 100 km
6,3 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost:1465 kg
1540 kg
Poháněná náprava
4x44x4
Cena základní verze: 648 800 Kč
793 800 Kč