K samotnému automobilu tedy jen stručně: Octavia Combi patří k lepším zástupcům nižší střední třídy. Vypadá sice poměrně usedle až chvílemi nudně, nicméně je chytře vymyšlena a nabízí velký vnitřní prostor.

Kabina je prostorná i na zadních sedadlech a do velkého kufru se vejde spousta zavazadel. Zadní sedadla sice nejdou zcela vyjmout (jako to umí třeba nedávno recenzovaný Peugeot 308 SW), nicméně sklopit se dají (vznikne ovšem malý schod). To ale nic nemění na tom, že dvoumetrovou ledničku spolkne kufr Octavie Combi jako nic.

Dobrá ergonomie i jízdní vlastnosti

Pracoviště řidiče je intuitivní: už po prvním rozjezdu víte, kam sáhnout a co to udělá. Ovládací prvky jsou přehledné a „po ruce“. Jasně, nový dotykový displej by mohl mít hezčí grafiku, ale to jsou drobnosti. Dílenské zpracování je dobré.

Přední deska je dobře smontovaná, nic nevrže ani neklape.:. Přední deska je dobře smontovaná, nic nevrže ani neklape.

Jízdní vlastnosti představují nadprůměr; podvozek se chová čitelně i při rychlejším průjezdu zatáčkou, je dostatečně komfortní, ale zároveň ho jen tak něco nerozhodí. Ve srovnání s Fordem Focus by možná auto z Mladé Boleslavi prohrálo, nicméně stále platí: v nižší střední patří k těm lepším.

I řízení je přesné, tak akorát lehké a přináší relativně dobrou zpětnou vazbu. S manuální převodovkou (v našem případě šestistupňovou) také problém není - řazení je přesné a odpor v drahách dostatečný.

Výborná náhrada za dřívější 1,8T

Pod kapotou testované Octavie Combi se nacházel jeden z nejlepších motorů, jaký má koncern VW k dispozici. Benzínová jedna-osmička, dopovaná turbodmychadlem, nabízí 160 koní (118 kW) při 5000 až 6200 otáčkách a 250 Nm točivého momentu od 1500 otáček.

Design Octavie neohromí, ale ani nezaujme. Zlatý střed.:. Design Octavie příliš neohromí.

Křivka výkonu je až do pěti tisíc strmá jako hora, motor okamžitě reaguje na sešlápnutí plynového pedálu. Osmnáctistovka je prosta turboefektu, ve spodních otáčkách tahá jako turbodiesel, ale nechá se vytočit přes šest tisíc.

TDI vítězí spotřebou, ale...

Je jasné, že spotřeba TSI bude vždy vyšší než u přehnaně zbožňovaného TDI. Nicméně, je dobré zvážit, kolik kilometrů měsíčně najedete. Mimochodem, cenový rozdíl mezi 2,0 TDI PD (103 kW) ve výbavě Ambiente a 1,8 TSI (118 kW) s totožným stupněm výbavy je 25 000 korun ve prospěch zážehového motoru.

Nebudeme vám tvrdit, že 1,8 TSI může být úsporná jako 2,0 TDI. To ani náhodou. Ale i když pojedete razantně, dostanete se na nějakých devět až deset litrů. Jenže stačí se trochu omezit a jet konstantní rychlostí do 130 km/h a rázem spotřeba paliva klesne na sedm litrů.

Volvo to sice není, ale i tak jsou sedadla pohodlná i na delších cestách.:. Volvo to sice není, ale i tak jsou sedadla pohodlná i na delších cestách. Foto: maž

S té-dé-íčkem budete jezdit za pět, ale akustický komfort (žádné klepání a traktorový zvuk jako u současných TDI), stejně jako možnost vytočit motor přes šest tisíc otáček, stojí za zvážení.

Octavia Combi s motorem 1,8 TSI a výbavou Ambiente přijde na 624 900 korun; s příplatkovou výbavou je to rázem o 100 - 200 tisíc více. Škoda už nepatří mezi nejlacinější auta, ale nabízí zajímavý poměr kvality, vnitřního prostoru a výkonných motorů. Tedy pokud nezvolíte základní benzínovou jedna-čtyřku.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor:1798 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:118 kW (160 k) při 5000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm od 1500 při ot./min.
0 - 100 km/h:8,2 s
Nejvyšší rychlost:222 km/h
Kombinovaná spotřeba:7,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1340 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:624 900 Kč