Třistaosmička ve verzi kombi rozhodně nevypadá jako usedlé auto – zadní světla á la bumerang vypadají stejně dobře jako ta přední, sebevědomě protáhlá. Vyboulená záď působí svébytně, i když z některých úhlů vypadá naroubovaně. Ale i přesto: designéři si dali záležet a na výsledku to je vidět.

Po strhujícím zevnějšku to uvnitř až tak slavné není, nicméně plasty působí hodnotně a rovněž dílenské zpracování je dobré. Ovládání rádia, klimatizace a podobných vymožeností je i přes záplavu tlačítek intuitivní a rychle si na něj zvyknete. Přesto, jednu výtku máme: přepínání dálkových světlometů je zbytečně složité.

Interiér může být až sedmimístný

Za volantem si příjemnou pozici najde každý, volant je dvouose seřiditelný a u sedačky nechybí kolečko pro nastavení bederní opěrky.

Místa je díky mohutnému rovoru náprav (2708 mm) dostatek i na zadních sedadlech; dokonce můžete mít z pětimístného auto sedmimístné – i když, dvě sedačky jsou vysloveně nouzové a nanejvýš pro děti. V podélném směru v 308 SW nebude mít problém pětice dospělých.

Pro hlavy cestujících vzadu je prostor pouze průměrný, zadní sedadla lze naštěstí polohovat, ale i tak - lidé s výškou nad 185 centimetrů se hlavou dotýkají stropu respektive příplatkové celoskleněné střechy.

Peugeot 308 SW:. Peugeot 308 SW převeze až sedm cestujících - příplatková třetí řada sedadel je ale vysloveně nouzová, v praxi obtížně použitelná.foto: Novinky/Martin Žemlička

Kufr velký jako u Octavie Combi

S velikostí a variabilitou může 308 SW směle soupeřit s českými chalupáři tolik opěvovanou Octavií Combi a v některých parametrech ji dokonce překonává. Základní velikost v případě 308 SW činí 573 litrů (Octavia Combi nabízí 580); po sklopení zadních sedadel se situace obrací a Peugeot nabídne o 116 litrů více (1736 vs. 1620).

Navíc u 308 SW jdou jednoduše sklopit sedadla nebo je dokonce můžete během deseti vteřin zcela vyjmout a vyndat z vozidla, což Octavia Combi nenabízí. Pak se z třistaosmičky stane malý stěhovák; sám jsem si ověřil, že není problém převážet dlouhé předměty typu dvoumetrové skříně či třímetrového koberce. Potěší i nízko položená nákladová hrana.

Peugeot 308 SW:. Zadní sedla můžete sklopit nebo zcela vyjmout.foto: Novinky/Martin Žemlička

Podvozek, řízení i řazení: velké zlepšení

Než jsem s Peugeotem 308 SW projel první zatáčkou, neřekl bych, že bude tak statečně držet stopu, aniž by se nakláněl. Poslední Peugeoty měly vždy měkké podvozky, 308 SW je v tomto směru velkým skokem vpřed. Na nejlepší zástupce nižší střední třídy (BMW řady 1 teď vynecháme), například Focus, ale i Octavii, nový Peugeot stále nemá. Ale i tak představuje podvozek Peugeotu 308 SW velmi dobrý kompromis mezi komfortem a živými jízdními vlastnostmi.

Zlepšilo se dokonce i řízení, některé dřívější Peugeoty měly řízení citlivé asi jako zaoceánský parník. U 308 SW tohle neplatí. Od předních kol proudí docela dost informací o natočení kol a zpětná vazba není tak nudně umělá jako dříve.

Peugeot 308 SW:. Řízení i řazení jsou u Peugeotu 308 SW překvapivě dobré, nicméně stále je co zlepšovat.foto: Novinky/Martin Žemlička

Chválím i manuální převodovku (konečně šestistupňovou), která sice má delší dráhy, ale je mnohem, mnohem přesnější než dříve, navíc konečně s adekvátním odporem. Opět ale platí, že v nižší střední třídě najdete auta s ještě přesnějšími převodovkami.

Maloobjemový turbodiesel dovoluje svižnou jízdu

Zkoušený turbodiesel 1,6 HDi bude pravděpodobně patřit k nejprodávanější motorizaci pro 308 SW. Nabízí se ve dvou výkonových verzích 66 a 80 kW; my jsme vyzkoušeli výkonnější verzi s točivým momentem 260 Nm.

Motor využívá technologie common-rail, je tichý a kultivovaný. Od nástupu turbodmychadla se ochotně nechá vytočit i přes 4000 otáček.

Šestka je vysloveně „dálniční“; při tachometrových 160 km/h točí motor 3000 otáček, při 130 km/h je to 2500 otáček.

Spotřeba se v během více než šesti stovek ujetých kilometrů ustálila na hodnotě 7,0 litrů nafty na sto kilometrů, ale faktem je, že jsme na spotřebu rozhodně nejeli. Při alespoň trochu úsporné jízdě by neměl být problém srazit spotřebu nejméně o jeden litr.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor:1560 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:80 kW (110 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:260 Nm 1750 při ot./min.
0 - 100 km/h:11,3 s
Nejvyšší rychlost:191 km/h
Kombinovaná spotřeba:4,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1284 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:572 700 Kč