Karoserie Outbacku je klasickým kombi bez módních výstřelků. Jeho křivky tu a tam vylepšují netradiční prvky jako nasávací otvor na kapotě pro přístup vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu (intercooleru) nebo bezrámová okna, rovněž ne zcela běžná součást kombíků. Protáhlé přední světlomety, pod nimiž jsou v nárazníku umístěny kruhové mlhovky působí sebevědomým dojmem.

Ale to nejdůležitější pro modelový rok 2008 se odehrálo pod kapotou. Své místo zde totiž po mnoha letech čekání našel turbodiesel. Je to boxer se vstřikováním common-rail, který jsme měli možnost vyzkoušet ještě před zahájením prodeje.

Nový turbodiesel: ticho a žádné vibrace

V čem je jiný než ostatní turbodiesely? O pár desetinek déle se žhaví, nicméně po nastartování vás potěší dvě věci: motor je klidný bez nepříjemných vibrací a tichý - díky utlumení, na kterém Subaru rozhodně nešetřilo. Když si stáhnete okna, uslyšíte typické klapání, nicméně utlumení se zdá být znatelně lepší než v případě již překonaných technologií typu čerpadlo-tryska z koncernu VW.

Převodovka je pouze pětistupňová.: Převodovka je pouze pětistupňováfoto: Novinky/Martin Žemlička

Ticho je v interiéru i při rychlostech nad 130 km/h; s Outbackem jsme nejrychleji jeli tachometrových 205 km/h a nebýt aerodynamického hluku, bylo by utlumení bezchybné.

Reálná spotřeba Outbacku dosáhla v našem případě (60procentní podíl dálnic) 6,8 litrů; při častějším využívání dynamiky motoru stoupla na 7,4 litru nafty.

Kvůli těžší přídi použilo Subaru větší kotouče brzd; brzdy se dobře dávkují a v případě potřeby umí velmi ostře zpomalovat. V praxi jsme si to ověřili v ulicích města při setkání s labradorem, který chtěl patrně spáchat sebevraždu skokem přímo pod kola Outbacku (psovi, ani autu se nic nestalo).

Řazení pětistupňové manuální převodovky je tužší, než je ve střední třídě obvyklé, celkově lze říci, že dráhy jsou jasně vymezeny a řazení je docela přesné. I když - několikrát se nám nepodařilo napoprvé zařadit zpětný chod. Šestka by dieselovému Outbacku rozhodně slušela více, nicméně zpřevodování je vyřešeno ideálně. Při 160 km/h točí motor na pětku jen lehce nad 3000 otáček.

I mimo silnici se cítí Outback dobře - jenže musí pršet nebo sněžit, na prosluněné louce můžete jezdit s jakýmkoliv autem.:. I mimo silnici se cítí Outback dobře - ovšem ještě lépe, když prší nebo sněží, na prosluněné travnaté cestě můžete jezdit s jakýmkoliv autem.foto: Novinky/Martin Žemlička

Novinkou je elektrický posilovač řízení, oproti hydraulickému má menší spotřebu a s vozem se v nižších rychlostech lépe manipuluje. Nevýhoda? Řízení současného Outbacku je nyní méně „upovídané“ a nezprostředkovává tak dobrou vazbu od předních kol.

Interiér - kvalitnější, ale k elitě střední třídy má daleko

Ergonomie ovladačů na palubní desce i v jejím okolí je výborná, všechna tlačítka jsou v dobrém dosahu a používají se intuitivně. Novinkou je ekonoměr, který ukazuje jak moc je vaše jízda úsporná. Displej palubního počítače má jednu nevýhodu – při oslnění sluncem z něj velmi obtížně zjistíte nějaké hodnoty (konkurence je na tom lépe).

Čtveřice dospělých cestujících určitě nebude trpět nedostatkem prostoru – volného místa je dostatek ve všech směrech a díky rozvoru 2670 mm to platí i na zadních sedadlech. Škoda jen, že není více místa pro nárty zadních cestujících. Nicméně, ani nadprůměrně vysocí jedinci nebudou mít na dlouhých cestách problém s otlačenou hlavou nebo koleny.

Interiér se o dost zlepčil, ale Audi to stále není...:. Interiér se o dost zlepšil, ale Audi to stále není...foto: Novinky/Martin Žemlička

Prostor pro zavazadla je se svými 459 litry ve střední třídě pouze průměrným. Zadní sedadla jdou naštěstí sklopit, pak se zavazadlový prostor zvětší na 1649 litrů.

Jízdní vlastnosti - za deště a sněhu je Outback králem

Rodinné stříbro Subaru představují zážehové a teď i vznětové motory s protiběžnými písty (označované jako boxer), které společně s nízkým těžištěm a stálým pohonem všech kol nazvaným AWD zajišťují perfektní jízdní vlastnosti na silnici se zhoršenou přilnavostí.

Na suché asfaltce jezdí Outback jako běžný kombík střední třídy, tedy s komfortním pérováním, poměrně dobrým pohlcováním nerovností a dobrou jízdní stabilitou.

Jeho síla se ukáže až na silnici pokryté vodou, blátem nebo sněhem. V takových podmínkách systému AWD jen velmi obtížně konkuruje vozidlo s připojitelnou zadní nápravou. Díky mírně zvětšené světlé výšce zvládnete i polní cesty s většími výmoly a nerovnostmi.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor:1998 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:110 kW (150 k) při 3600 ot./min.
Max. točivý moment:350 Nm od 1800 ot./min.
0 - 100 km/h:9,2 s
Nejvyšší rychlost:200 km/h
Kombinovaná spotřeba:5,8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1645 kg
Poháněná náprava:trvalý 4x4
Cena základní verze:878 800 Kč