Už na první pohled je jasné, že Smart je malé auto, určené do velkých měst. Druhá generace Smartu je sice skoro o dvacet centimetrů delší, i přesto stále můžete parkovat kolmo k chodníku a obsadíte i většinu podélných parkovacích míst, kam se jiná auta prostě nevejdou.

A u Smartu nejde jenom o parkování; snadno se s ním projíždí ulicemi a uličkami metropolí stejně jako dopravními zácpami. Rozměry 2695 x 1559 x 1542 mm jsou pro tyto úkoly jako stvořené.

Uvnitř je překvapivě prostorný

Když se díváte na prťavý Smart, patrně by vás nenapadlo, že vevnitř je docela prostorný. Pro hlavy i kolena dvou cestujících se uvnitř najde opravdu dost prostoru. Problém nastane pouze tehdy, pokud jedou dva ramenatí chlapáci – na šířku moc místa ve Smartu nezbývá, vejdou se, ovšem jejich osobní bubliny bude dost blízko u sebe. Ale i tak prostornost Smartu chválíme, navíc díky bohatému prosklení nebudou trpět ani klaustrofobici.

Pochválit musíme i skvělé dílenské zpracování i výběr materiálů v interiéru – kupříkladu mnoho tlačítek nám bylo povědomých i z nejluxusnější modelové řady Mercedesu - třídy S.

Zavazadlový prostor nabízí slušných 220 litrů – na středně velký nákup potravin z hypermarketu to stačit bude, na cokoliv většího zapomeňte.

Přihrádky a schránky v kufru nám spíše překážely. Navíc kvůli tomu nebylo dozadu vůbec vidět.:. Přihrádky a schránky v kufru nám spíše překážely. Navíc kvůli tomu nebylo dozadu vůbec vidět.foto: Novinky/Martin Žemlička

Výtečné řízení, živý motor, pomalá převodovka

Tužší řízení je povedené, přímé a přesné. Totéž se už ale nedá říct o automatizované pětistupňové převodovce, které před zařazením váhá asi jako žena při výběru nové kabelky. Převodovka je pomalá; naštěstí můžete řadit sekvenčně – ideálně pomocí "pádel“ pod volantem. Pak se situace o trochu zlepší, ale stále není přeřazení tak rychlé, jak by mnozí zákazníci čekali.

Kromě líně řadící převodovky musíme nepochválit ještě ztuha jdoucí brzdový pedál – brzdný účinek se hůře dávkuje a první dny budete brzdit mnohem prudčeji než bude dopravní situace vyžadovat.

Pokud vyjdete za město, kladné body, které Smart nasbíral za jízdu ve městě, se začnou pomalu vytrácet. Smart je náchylný na boční vítr, je méně stabilní a při předjíždění ve vyšších rychlostech musíte podřadit o jeden až dva stupně, aby motor začal adekvátně zrychlovat. Smart s testovanou motorizací sice zvládne až 145 km/h, na dálnici se ale jako optimální maximum jeví 110 – 120 km/h.

Zážehový litrový tříválec s výkonem 71 koní a 92 Nm točivého momentu není tak poddimenzovaný, jak by si někdo mohl myslet. Smart totiž váží jenom 750 kg a kromě toho první tři stupně pětistupňového automatu jsou zpřevodovány "do rychla“, takže při rozjezdu na semaforu ukážete záda i mnohem silnějším vozům. Navíc je akcelerace doprovázena hutným zvukem motoru umístěného v podstatě pod sedačkami.

Malé autíčko nebudí tak velkou pozornost, jak byste od jeho extrémní velikosti čekali. Přeci jen, například po Praze jich jezdní docela dost...:. Malé autíčko nebudí tak velkou pozornost, jak byste od jeho extrémní velikosti čekali. Přeci jen, například po Praze jich jezdní docela dost.foto: Novinky/Martin Žemlička

Jak funguje systém MHD

Mercedes vsadil na relativně jednoduché řešení: benzínový motor se vypíná pokaždé, když rychlost klesne pod 8 km/h, a při každém stání. A jenom si vzpomeňte, kolik času prostojíte ve velkých městech v kolonách a na semaforech. Pokud stojíte na pedálu brzdy, motor je vypnutý, jakmile jej pustíte, okamžitě naskočí.

Nevýhodu to má při čekání v prudkých stoupáních, protože než přešlápnete z brzdy na plynový pedál, auto popojede dolů – v tomto případě pomůže ruční brzda. Systém MHD lze kdykoliv vypnout (a následně opět zapnout) tlačítkem před řádící pákou.

Díky systému MHD klesla u Smartu kombinovaná spotřeba ze 4,7 l na 4,3 l / 100 km a emise CO2 na 103 gramů na kilometr. V praxi lze dosáhnout kombinované spotřeby oscilující na hranici pěti litrů benzínu. Vzhledem k 33 litrové palivové nádrži zaručuje Smart docela slušný dojezd.

Navržen do ulic velkoměsta

Se Smartem se v ulicích metropole jezdí výtečně a nemusíte se bát ani občasného výletu za město. Problém, který odradí většinu kupců se jmenuje pořizovací cena. Ta začíná na čtvrt milionu za nejslabší verzi s motorem o výkonu 61 koní. Testovaná verze se systémem MHD přišla na 307 000 korun.

Smart má smysl jako druhé nebo třetí auto do rodiny, se kterým budete většinu času jezdit po velkém městě, ve kterém je enormní problém zaparkovat. A to v našich podmínkách splňuje pouze Praha, nebo se pletu?

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor:999 ccm, V3
Max. výkon:52kW (71k) při 5800 ot./min.
Max. točivý moment:92 Nm od 4500 ot./min.
0 - 100 km/h:13 s
Nejvyšší rychlost:145 km/h
Kombinovaná spotřeba:4,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:750 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:307 133 Kč