Mezi automobily SUV a crossover je dnes už velká konkurence. A v ní se chce každý model nějak lišit - cenou, vybavením, motory nebo kvalitou. Co teda Mazdu CX-7 natolik odlišuje od ostatních, abychom o ní mohli říct, že patří na špici? Pravděpodobně se nám zalíbila jako celek.

(ne)Američanka

Karoserie vozu v sobě vůbec nezapře Mazdu. Přední část připomíná model RX-8, další partie pak ukazují, že design vozidel značky je konzistentní. Když se ujala třeba u trojky pěkná boční linie, najdeme jí na mnoha dalších vozech, třeba i tady.

Vůz byl navržen především s ohledem na americké zákazníky, což je v některých detailech také znát. Dynamická sportovní karoserie je doplněna detaily, jako jsou zadní světla, která by si jen málokterá evropská značka troufla nasadit.

Uvnitř vládne prostorová pohoda. Aby také ne, když je vůz určen pro rozměrnější zhýčkané Američany. V rámci prostornosti nemáme co vytknout.

Také ergonomie je výborná. Řadicí páka je velmi blízko od volantu, takže se pro ní nemusí daleko šahat, všechna tlačítka jsou tam, kde mají být a ovládání je vyloženě intuitivní. Na pohled pak působí přístrojová deska velmi pohodově a příjemně. Stačí však poklepat na jakoukoli část a zjistíme, že ačkoli to nevypadá, všude jsou tvrdé plasty. Jejich slícování je však naprosto přesné a mělo by sloužit za vzor všem konkurentům.

Škoda benzínu

Výtku však u tohoto vozu máme k výběru motorů. Teda vlastně k nulovému výběru. CX-7 se totiž prodává jen s jediným agregátem, což je dost žalostný stav. Navíc je to u nás dost neoblíbený benzínový motor, a to ještě o dost velkém objemu (2,3 l) a s přeplňováním (190 kW). Známe jej z Mazdy 6 MPS.

Je to super agregát - perfektně táhne, má vynikající zvuk, jeho charakteristika je prostě skvělá a do CX-7 se skvěle hodí. Ale... Ruku na srdce. Kolik z nás se bude chtít potýkat s průměrnou spotřebou 10,9 l na 100 km, jakou jsme jen s lehkou nohou naměřili my.

Osobní zkušenosti

Nyní se zaměříme na šasi, které si zaslouží několik slov chvály. Podvozek je totiž vynikající. Na SUV je až nečekaně „osobní“ a naprosto skvěle si poradí se silničními úseky. Pneumatiky nejsou téměř slyšet ani při vyšších rychlostech, vyjeté koleje nedělají problém a ani příčné prahy vůz nerozhodí.

Někdo by si řekl, že vyšší stavba karoserie utrhne vzorek gum od vozovky dříve než u klasického osobáku, ale na naší tradiční testovací trati v okolí Velkých Popovic se ukázal pravý opak. Tam, kam jsme v testu se Škodou Octavia RS jeli do zatáčky osmdesátkou na hraně fyzikálních možností, Mazda se nenechala zahanbit a zvládla totéž.

Navíc musíme pochválit naprosto přesné řazení a bez chybičky jdoucí řazení. Řízení pak bylo velmi přímé a přesné, jen se nám zdálo, že tuhost posilovače je trochu jiná ve stejné rychlosti při zrychlování, než při zpomalování.

Jednička s mínusem

Ve známkování bychom dali Mazdě CX-7 dali jedničku. K ní bychom však připojili malé mínus za ubohý výběr motorů. Zážehový přeplňovaný čtyřválec není špatný, to vůbec ne, ale jediný agregát v nabídce v českých podmínkách nemůže uspět.

Cenově je na tom CX-7 celkem dobře. Základní výbava vozu stojí 841 900 Kč. Zdá se vám to hodně? Pak se ale zamyslete nad tím, jak výkonný motor je pod kapotou, že vůz má ABS, šest airbagů, stabilizační a protiprokluzový systém, centrální zamykání, klimatizaci, tempomat či rádio. Pak to srovnejte třeba se stejně výkonným vozem Subaru Tribeca (od 1 249 800 Kč).

Technické údaje
Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo
Motor
Zdvihový objem2260 ccm
Max. výkon190 kW při 5500 ot./min
Max. točivý moment380 N.m při 3000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město13,8
Mimo město8,1
Kombinace10,2
Výkony
Max. rychlost210 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod8,0 s 
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4680 mm
Šířka1870 mm
Výška1645 mm
Rozvor2750 mm
Objem zavazadelníku455/744 l 
Provozní hmotnost1745 kg
Ceny
Základní cena vozu841 900 Kč
Základní cena motorizace841 900 Kč
Cena testovaného vozu934 300 Kč