Ford S-Max je už na trhu dlouhou dobu a za ní si dokázal vypracovat pověst jednoho z nejlepších aut třídy. Důvody jsou jasné - prostornost, kvalita, motory a výborný podvozek. Výjimku pak tvoří jeho cena, která je přece jen o něco vyšší. Ale pojďme si automobil rozebrat postupně.

Sportovní vzhled

Automobil má velmi pěkné proporce. Jeho karoserie je totiž dost sportovní, a to nejen díky tvaru karoserie, ale především díky designu. Tzv. kinetický design zvednul úroveň nápaditosti u vozů Ford a když je doplněn třeba takovými prvky jako jsou výstupy vzduchu za předními koly (bohužel jen falešné), pak auto neustále poutá pozornost.

Také interiér je velmi povedený. Musíme vyzdvihnout velmi zajímavou přístrojovou desku s příjemnými materiály. Bohužel se však musíme trochu pozastavit nad stříbrným obložením, které sice vypadá dobře, ale čitelnost některých ikonek na rádiu či klimatizaci je mizivá.

Variabilní a s výsuvnou podlahou

Ford S-Max se nabízí v pěti- či sedmimístném provedení. My měli tu první variantu a navíc s posuvnou podlahou zavazadelníku. Když budeme hodnotit sedadla, nemáme co vytknout. Ke sportovním vlastnostem podvozku patří i pěkně tvarované opěráky a sedáky, takže nikdo si nemůže stěžovat, že není dostatečně fixován.

Tři samostatná sedadla ve druhé řadě pak nabízí spousty prostoru a dají se libovolně sklápět, posouvat či vyklápět... Pak se zvětšuje využitelnost zavazadelníku. Jeho výsuvná podlaha je jistě zajímavé řešení, kdyby však vysokou konstrukcí neodebrala z objemu hodně cenných litrů. Navíc pod tuto dvojitou podlážku neustále padají drobnosti a vylovit je pak výkon pro akrobata. Příplatkových 15 500 Kč bychom si tedy raději nechali na benzín.

Ten táhne

Pod kapotou vozu jsme měli výkonnější z obou dvoulitrových turbodieselů. Ten náš disponoval výkonem 103 kW při 4000 ot./min. Točivý moment 320 N.m je k dispozici ve 2000 ot./min. Tyto hodnoty se dají velmi dobře srovnat s motorem 2.0 TDI od koncernu VW. A který je tedy lepší? Ford se svým common railem drtivě vítězí. Má plynulý zátah, je mnohem klidnější, tišší a dokáže nabídnout i velmi slušnou spotřebu. Když jsme automobil přebírali, měl na počítači 9,3 l na 100 km.

Pak jsme ale s vozem vyjeli až na Moravu a spotřeba se hned ustálila na 7,6 l na 100 km, a to jsme v tom započítali i počáteční a konečné několikanásobné přejetí ucpané Prahy, vše v plném obsazení.

Jedeme z kopce!

Když jsme S-Max podrobili zátěžové zkoušce, obstál ve všech testech. Zatáčky vybírá i ve vysokých rychlostech velmi přesně a jen vysoká karoserie občas nadlehčí vnitřní zadní kolo. Utržení pneumatik od vozovky je však daleko za hranicí odvahy běžného řidiče. Příčné nerovnosti zvládá podvozek s přehledem, podélné jej rozhodí pouze v extrémním případě.

Jen ta cena

Jenže pak přijde pohled do ceníku a všechny klady rázem blednou. Základní cena vozu je 749 900 Kč, a to za dvoulitrový zážehový motor. nejlevnější turbodiesel stojí 804 990 Kč, ale je to pouze osmnáctistovka s 92 kW. Ale je to osmiventil, který lépe dýchá. Kdo by chtěl naší motorizaci se šestistupňovou manuální převodovkou, ten si musí připravit 899 990 Kč za střední výbavu Trend nebo 919 990 Kč u vrcholné verze Titanium. A jeden milión korun je už ta hranice, kdy se ošívají i skalní fanoušci značky.

Technické údaje
Ford S-Max 2.0 TDCi
Motor
Zdvihový objem1997 ccm
Max. výkon103 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment320 N.m při 2000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město8,1
Mimo město5,4
Kombinace6,4
Výkony
Max. rychlost196 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod10,2 s 
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4768 mm
Šířka1884 mm
Výška1658 mm
Rozvor2850 mm
Objem zavazadelníku1051/2000 l 
Provozní hmotnost1841 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky5/5
Ochrana dětí4/5
Ochrana chodců2/4
Ceny
Základní cena vozu749 900 Kč
Základní cena motorizace 899 990 Kč