V Chorvatském Splitu jsme měli možnost se setkat s novým kombíkem tváří v tvář, takže jsme zjistili, že právě na tváři se toho moc nezměnilo. Proč také. Kombi je tu od toho aby nabídl lidem tu opačnou stranu svého těla, než je zrovna obličej. Takže si pojďme představit ty změny.

Delší, nikoliv širší

Automobil vychází z klasického hatchbacku, což je znát na jeho rozměrech,konkrétně na šířce 1642 mm. To je asi ta nejslabší stránka vozu. Ne, že by to nebylo dost, poměr výšky a šířky je přece jen trochu nevhodný (viz. první dojmy se Škodou Fabia hatchback). V kombíku jsme očekávali, že poměr stran u prodloužené verze by se mohl o něco vylepšit. Stalo se tak, i když jen částečně.

:. Světla jsou zasazená až do krajů, takže ohromné páté dveře odkrývají velký vstupní otvor. Foto: Škoda. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.

Při délce 4239 mm auto přece jen vypadá vyváženěji. Pokud bychom tedy hledali tu výšku, uvidíme jí pouze při přímém zadním pohledu. Tříčtvrteční fotografie ukazuje, že auto opravdu trochu "přibralo", což v tomto případě není vůbec na škodu.

Uvnitř lepší než předchůdce

A jak je to s prostorem uvnitř? Nová Fabia Combi je na tom lépe než první generace. Zavazadlový prostor má nyní o plných 235 l větší maximální velikost, tedy 1460 l. Při nesklopených opěradlech zadních sedadel se o 54 l zvětšil základní objem zavazadlového prostoru na 480 l.

:. Místa na zadních sedadlech i v zavazadelníku je dost. (Foto: NOVINKY/Jan Čech. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

Už od pohledu je automobil prostornější a zavazadelník velmi příjemně rozměrný. Nejsou v něm hluchá místa a jeho poměry hloubky k výšce jsou ideální. Velmi se nám líbí velmi dobře přístupné prostory za podběhy, kam se vejde spousta drobností, jenž by jinak v zavazadelníku "běhaly".

I s nejmenším tříválcem

Nová Fabia Combi se představuje se čtyřmi benzinovými a třemi naftovými motory. Jejich výkon má rozsah od 44 kW (60 k) do 77 kW (105 k) u benzínových agregátů a od 51 kW (70 k) do 77 kW (105 k) u naftových jednotek. A jaké to jsou - staré známé tříválce 1.2 HTP, čtyřválcové čtrnáctistovky ať už v zážehové či vznětové verzi, benzínová šestnáctistovka a jeden turbodieselový čtyřválec o objemu 1,9 l.

Technické údaje Škody Fabia Combi
označení 1,2 HTP 1,2 12V HTP 1,4 16V 1,6 16V 1,4 TDI PD 1,4 TDI PD 1,9 TDI PD
objem motoru (ccm) 1198 1198 1390 1598 1422 1422 1896
výkon (kW) 44 51 63 77 51 59 77
při ot. (1/min) 5200 5400 5000 5600 4000 4000 4000
toč. moment (N.m) 108 112 132 153 155 195 240
při ot. (1/min) 3000 3000 3800 3800 1600 2200 1800
Kombinovaná spotřeba (l na 100 km) 5,9 5,9 6,5 6,9 4,8 4,6 4,9
max. rychlost (km/h) 156 164 175 192 164 173 191
zrychlení 0-100 km/h (s) 16,8 15,1 12,7 10,4 15,4 13,7 11,8
Pohotovostní hmotnost (kg) 1065 1070 1075 1090 1145 1150 1190
rozměry (d x š x v mm)
4239 x 1642 x 1498
objem zavazadelníku (l)
480/1460

Pozn: S motorem 1.6 16V může být spojena i automatická převodovka. Turbodiesely 1.4 TDI/59 kW a 1.9 TDI/77 kW jsou v nabídce i s filtry pevných částic. Všechny tyto doplňky mají vliv na výkonové parametry.

Jak se ní jede?

Nepoznáte, že jedete s kombíkem. Tedy pokuď si nenaložíte do zavazadelníku dva pytle cementu a nepokusíte se řezat zatáčky na ruční brzdu. Musíme si uvědomit, že změny jsou zde skutečně především vizuální a úpravy techniky nebylo moc třeba. Sice jsou na zadní nápravě provedené drobné změny, ale není jich mnoho.

Když zhodnotíme akustický hluk, tak musíme konstatovat, že kombi je na tom asi na stejné jako hatchback.

:. Automobil je o něco těžší, takže proti hatchbacku má horší zrychlení z 0 na 100 km.

Dynamické vlastnosti vozu jsou dány jeho jednotkami. Kombi je o něco těžší než hatchback, takže dynamika je nepatrný kousek horší. Pro nás je stále nejhorší variantou zážehová verze 1.6/77 kW, kterou známe už z předchozího golfu a její historická hodnota nevyváží její nedostatky v dynamice (s láskou vzpomínáme na osmiventilovou verzi). A do kombíku bychom možná také nedávali již zmíněnou tříválcovou zážehovou čtrnáctistovku se 44 kW. Ta je na náklad už poněkud slabá, i když se ráda vytáčí. Ale to není zárukou toho, že ve stoupání nebudete prošlapávat plyn i skrz podlahu.

Co za to?

Zatím kompletní ceník neznáme. Základní cena za slabší tříválec je 285 900 Kč. Na český trh přijdou vozy v lednu 2008. Kompletní ceník si můžete prohlédnout na stránkách Škody Auto.