Hlavní obsah

Test Nissanu Qashqai 2.0i: ten... jak se jen jmenuje...

Novinky, Jan Čech

S Nissanem Qashqai máme několik zážitků. Těch lepších i těch horších. Ale popravdě řečeno, po autě stejně nakonec zbude v hlavě jen tázací věta, když si nemůžeme vzpomenout na jeho jméno. Dokonce ani napsat ho není jednoduché - dohodněme se tedy na začátek, že v testu vozu budeme říkat po bondovsku "Q".

Článek

Ještě než začneme s testem, je třeba připomenout, jak se vlastně Q vyslovuje. Pokud tedy budete někdy chtít před někým dělat "chytráky", tak jméno vyslovujte "Kaškaj".

Obliny a mezipatra

Automobil je podle Nissanu typickým crossoverem. Není to tedy ani SUV, nejde ani klasický hatchback. Tohle auto je prostě mezipatro jednotlivých segmentů - z každého pobral něco a má z části nahrazovat třeba i Nissan Almeru.

Karoserie se vzhledově celkem povedla. Je oblá, nikoho neurazí, lidé se za ní rádi ohlédnou a klidně si vsadíme, že za několik let bude působit stejně svěže a nezestárne. I uvnitř musíme design pochválit. Přístrojová deska je ergonomická a vyrobená z kvalitních plastů. Jedinou výtku máme k informačnímu systému s navigací, který trčí v umělohmotné věži na vrcholu desky. Vypadá, že by měl jít zasunout, ale bohužel - je zde instalován napevno a láká zloděje.

Po prostorové stránce už na tom není Q tak dobře. Přední sedadla ještě nabídnou dost místa pro cestující, ale vzadu měl člověk s výškou 188 cm problém vejít se s hlavou pod střechu. Možná to bylo dáno i sníženým stropem panoramatického okna, ale máme zkušenosti i s klasickým typem, že ani tam to není zcela ideální.

Klidná síla

Jako pohonná jednotka sloužila v Q zážehová jednotka o objemu dva litry. Jeho výkon 103 kW je k dispozici v 6000 ot./min, točivý moment 193 N.m zase ve 4800 ot./min. Ale nelekejte se - tak vysoko je jen vrchol. Agregát celkem dobře táhne odspodu.

Jen ta spotřeba nám zrovna radost neudělala. Nevěřili jsme palubnímu počítači, který po předchozím testování hlásal 11,2 l na 100 km. Vynulovali jsme jej a v autě absolvovali jízdu do Brna a zpátky (podle předpisů na tempomat) a ještě nějaké to "malé poježdění" po Praze a okolí. A ejhle. Q opět ukazuje na obrazovce 11,2 l. Když jsme se snažili vůz nehonit, řekl si o něco málo nad devět litrů.

Celkově však motor hodnotíme jako spíš klidného společníka, který není nijak extrémně divoký a chová se klidně a spořádaně (je především výborně odhlučněn a vyvážen).

Vyrovnej se s tím!

Podvozek ukázal svoje přednosti i nedostatky v míře vrchovaté. Především dálniční úsek prozradil na Q spoustu věcí. Jistě znáte rolety na betonových úsecích, kde nápravy hučí a nadskakují. Q si s malými nerovnostmi poradil hravě, větší už však rozhodily jeho tlumiče a najednou vůz začal kmitat. Není to nic nebezpečného - auto stále sedí, ale spíš jde o nepříjemný pocit rozkomíhané karoserie.

Na druhou stranu jsme zažili s vozem extrémní situaci, s níž si vůz poradil výjimečně dobře. Předjížděli jsme kamión jedoucí v pravém pruhu, když on začal náhle vybočovat a tlačit nás na středová svodidla. Tuhle situaci už zažilo hodně řidičů. Nezbývalo tedy nic jiného, než šlápnout na brzdu a poslat Q do středového odvodňovacího kanálu. V rychlosti 130 km/h to není zrovna příjemný pocit. Automobil do něj vletěl, vyskočil ven a rozkomíhal se na silnici. Jet s jiným SUV, tak se klidně vsadíme, že vůz jde několikrát "přes boudu", nebo skončí ve svodidlech. Q se však se smykem vypořádal perfektně a bezpečně dokázal kontrolovat už téměř nekontrolovatelné.

Jako z vyšší třídy

Měli jsme s vozem i další nepříjemnou příhodu, kdy zloději rozbili sklo u řidiče a asi chtěli ujet. Jenže bezklíčový systém jim patrně plány překazil.

Takže auto až na okno zůstalo celé a my se mohli po vymetení střepů zamyslet nad tím, kdo a proč to mohl zrovna u tohoto vozu udělat. Pravděpodobně jim Q připadá opravdu exkluzivní. Je to pravda. Automobil vypadá zvlášť v naší stříbrné perleťové barvě velmi hodnotně. Spoustě lidí se velmi líbil. Všichni ho označovali za "asi hodně luxusní auto".

Naše vysoká výbava s koženými sedadly nás pak přinutila se podívat do ceníku, jak že na tom jsme s cenou. No - kdyby ho ukradli, mohla pojišťovna hradit celkem slušnou sumu - 651 900 Kč stojí nový vůz v základní výbavě s tímto motorem. Luxusnější výbava Accenta Pack k tomu, příplatky a cena už pomalu atakuje 900 000 Kč. No, asi to opravdu bude o něco vyšší třída.

Technické údaje
Nissan Qashqai 2.0i 4x4 Accenta Pack
Motor
Zdvihový objem1997 ccm
Max. výkon103 kW při 6000 ot./min
Max. točivý moment193 N.m při 4800 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město11,0
Mimo město7,0
Kombinace8,4
Výkony
Max. rychlost190 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod10,6 s
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4315 mm
Šířka1783 mm
Výška1606 mm
Rozvor2630 mm
Objem zavazadelníku410 l
Provozní hmotnost1500 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky5/5
Ochrana dětí4/5
Ochrana chodců2/4
Ceny
Základní cena vozu531 900 Kč
Základní cena motorizace651 900 Kč
Základní cena výbavy741 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Nissanu Micra 1.2: Městská beruška

Nissan Micra není na našem trhu žádným nováčkem. Již v minulé generaci se stala spolehlivým společníkem na cestách. Ta současná však má nejen netradiční...

Test Nissanu Pathfinder 2.5D: Těžká jízda

Když jsme přebírali Nissan Pathfinder na testování, hned nám bylo jasné, že s tímhle monstrem toho asi ve městě moc nenajezdíme. Však si zkuste jezdit...

Test Nissanu Micra 160 SR: Beruška Cup

Nissan má ve svém výrobním programu Nissan Micra, což je malinký automobil s "beruškovitým" vzhledem. Jenže když se koukneme do ceníků, na konci je motor,...

Výběr článků

Načítám