Zatímco Renault Vel Satis vznikl jako samostatné vozidlo, Signum vychází z nového sedanu Vectra. Po verzích sedan a GTS je v pořadí už třetím členem této rodiny. Spřízněnost s Vectrou je patrná na první pohled téměř totožnou přídí, v interiéru především palubní deskou.

Ale totéž platí o některých motorech a mechanických skupinách včetně vyspělého podvozku. Čím má tedy navrch? Signum je sice ve srovnání se sedanem Vectra jen o 40 mm delší, avšak získalo k dobru 130 mm v rozvoru. Jeho celkových 2830 mm, což je jen o 10 mm méně než u Vel Satise, který je jinak delší o 224 mm, ho hodně přibližuje k této francouzské novince.

Opel triumfuje prostorem

I v tomto voze zúročuje Opel své bohaté zkušenosti, které získal především v poslední době při vývoji velkoprostorových automobilů Zafira a Meriva. A to především v oblasti dosažení co největší variability interiéru. Přitom jedním z nejsilnějších řešení flexibility vnitřního prostoru je uplatnění propracovaného konceptu FlexSpace.

Ten podle momentálních požadavků posádky dovoluje velice pružně měnit prostor pro nohy cestujících či zavazadla. Obě krajní zadní sedadla se totiž dají podélně posouvat až o 130 mm. Díky tomu se základní objem kufru dá zvětšit z 365 na 550 l. Přispívá k tomu i možnost měnit sklon jejich opěradel až do úhlu 30 stupňů.

Opel signum - velký komfort

To souvisí samozřejmě i s nabídkou většího komfortu cestování, na což má ostatně rovněž vliv, že sedák středního sedadla lze překlopit. Tím se vytvoří i velmi praktická středová konzole s držáky nápojů a překlopené středové opěradlo poslouží jako pohodlná loketní opěrka. Tím však možnosti proměnlivosti interiéru nejsou vyčerpány.

Všechna tři zadní sedadla se zároveň dají překlápět dopředu. Tak se pro zavazadla vytvoří prostor až o objemu 1410 l. A vznikne zcela rovná ložná plocha. Připočteme-li k tomu možnost vodorovně sklopit vpřed též opěradlo předního pravého sedadla, pak se dá směle uvažovat také o přepravě dlouhého předmětu.

Tři nové turbodiesely

Opel Signum příjemně překvapuje i bohatou škálou motorů. Je jich celkem sedm - čtyři benzínové a tři turbodiesely. Jejich výkonové rozmezí sahá od 74 do 155 kW.

Ve třech případech jde o zcela nové agregáty. Které to jsou? Vysoký výkon (129 kW) a točivý moment (265 Nm) jsou přednostmi přeplňovaného zážehového dvoulitru označeného 2,0 Turbo Ecotec. Tento čtyřválec ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou propůjčuje modelu Signum zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 s a maximální rychlost 220 km/h.

Druhou novinkou je motor s označením 2,2 l direct Ecotec. Jedná se o vůbec první pohonnou jednotku značky Opel s přímým vstřikováním benzínu. Tento 16ventilový čtyřválec o výkonu 114 kW vykazuje zhruba o šest procent vyšší výkon, o šest procent nižší spotřebu proti srovnatelnému motoru s konvenčním systémem vstřikování paliva a o 10 procent vyšší točivý moment, především v nižších otáčkách.

Vstřikování paliva technikou common-rail

Signum s ním a pětistupňovou manuální převodovkou zrychluje z klidu na stovku za 9,8 s a dosahuje rychlosti až 211 km/h. Další primát zaznamenává Opel nasazením vidlicového třílitrového šestiválce s označením V6 CDTI Ecotec. Je prvním šestiválcovým turbodieselem značky Opel s přímým vstřikováním paliva technikou common-rail.

Disponuje nejvyšším výkonem 130 kW a točivým momentem 370 Nm. Z toho ve spojení se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou těží zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 s a maximální rychlost 221 km/h. Pokud zájemce zvolí samočinnou převodovku, uváděné ukazatele se nepatrně zhoršují - a totéž se vztahuje k přímovstřikovému benzínovému motoru.

Pro všechny uvedené motory s manuální převodovkou, tak jak je jmenují v pořadí, uvádí výrobce kombinovanou spotřebu 9,2, resp. 8,1 a 7,4 l paliva na 100 km. Pro testování byl zatím k dispozici turbodiesel 2,2 l DTI, který se svými parametry ukázal být dobrým společníkem posádky.

Sofistikovaný interaktivní podvozek IDS

Opel Signum se vyznačuje skvělou ovladatelností a přesným vedením stopy. Doslova lví podíl na tom a stabilitě vozu má právě dlouhý rozvor a sofistikovaný interaktivní podvozek IDS, který si získal sympatie už v sedanu a Vectře GTS.

Významnou podpůrnou roli sehrává i elektronický stabilizační systém ESP Plus. O pozornosti mimořádné bezpečnosti vozu svědčí i to, že už ve standardu má Signum čelní, boční a hlavové airbagy a aktivní opěrky hlav na předních a krajních zadních sedadlech.

Bohatá výbava vozu

Výbavu vozu, která je už v základním provedení bohatá, mohou za příplatek doplnit mj. adaptivní bi-xenonové světlomety AFL k osvětlování slepého prostoru při zatáčení, speciální ortopedické sedadlo řidiče se systémem klimatizace a mnoha možnostmi nastavování a také multifunkční konzole Travel Assistant s dvojicí sklopných stolečků.

Cena Opelu Signum, který je nabízen ve čtyřech úrovních výbavy, se pohybuje od 789 900 Kč (verze Base 1,8 l 16V/90 kW) po 1 259 900 Kč (Cosmo 3,0 V6 CDTI 24V/130 kW), přičemž v každé z nich existuje příplatková nabídka různých doplňků. Pro srovnání: u Renaultu Vel Satis, dodávaného se čtveřicí motorů a ve třech výbavách, je to 940 000 Kč (Expression 2,0 16V Turbo/120 kW) až 1 470 000 Kč (Initiale 3,5 V6 24V/177 kW).

Opel Signum a jeho největší konkurent
Typ Opel Signum 2,2 DTI Renault Vel Satis 2,2 16V dCi
Délkaxšířkaxvýška (mm) 4636x1798x1466 4860x1860x1577
Objem (cm 3)  2172 2188
Objem zav. prostoru* (l) 365-550 460-530
Motor Turbodiesel Turbodiesel
Max. toč. moment (Nm/min. -1) 280/1500-3000 320/1750-2000
Max. výkon (kW/min. -1) 92/4000 110/4000
Rozvor (mm) 2830 2840
Převodovka 5st.manuální 6st.manuální
Max. rychlost (km/h) 201 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,2 10,9
Kombin. spotřeba (l/100 km) 6,3 7,1
Cena (Kč) od 844 900 od 980 000
* podle polohy zadních sedadel