Hlavní obsah

Test Kia Carnival 2.9 CRDi: na velikosti záleží

Novinky, Jan Čech

Když Kia představovala loni nový Carnival, velmi si od něj slibovala. Ostatně proč také ne. Už na první pohled bylo jasné, že proti minulé generaci je o notný kus dál. Ale jak na tom skutečně tento velkoprostorový automobil je, jsme si otestovali až za pár měsíců.

Článek

Kia Carnival je typickým představitelem korejské automobilky, která se snaží do Evropy dodat co nejvíce vozů z designerského evropského centra. Ani nový Carnival není výjimkou.

Obr Koloděj

Vnější vzhled patří do kategorie nenápadných. Carnival není žádný velký fešák, nemá na sobě moc extravagantních prvků a všechno je podřízeno funkčnosti. Ale pro mnohé je nenápadnost spíš devizou.

Interiér však ukazuje, že Kia pokročila o několik kroků kupředu. Proti předchozí generaci možná o několik desítek. Přístrojová deska je mohutná, ergonomická a příjemná. Všude po interiéru je spousta odkládacích míst na drobnosti a držáky na nápoje byste na jedné ruce nespočetli. Velmi nás zaujal například i sklápěcí stoleček mezi předními sedadly, který je jednoduchý a přitom účelný. Jeho instalace ale vyžaduje opravdu široký vůz, což nový Carnival je. S šířkou 1985 mm patří k největším na trhu a v interiéru je to dost znát. Prostoru je všude více než dost a třeba ve druhé řadě mají pojmou samostatná sedadla cestující bez jakéhokoli omezení v loktech či ramenech. Uspořádání sedadel je v nové generaci 2+3+2, když minulá měla 2+2+3. Výhodu to má, že uprostřed je u dveří skutečně víc místa a když si zákazník objedná verzi N1, zůstane mu pětimístný a ne čtyřmístný vůz.

Ale abychom jen nechválili. Nelíbil se nám systém vyjímání sedadel, když přesně musíte dát to samé sedadlo na jeho místo a ne jinam a navíc jej musíte nasadit do správných bodů napoprvé. Jinak se vám úchyty vzpříčí a trvá to asi čtvrt hodiny a musíte aplikovat několik tvrdých ran pěstí apřesných kopů, než se opět uvolní. Také nás dost mrzelo neustálé a drnčení pravých předních dveří a neochota zavírání posuvných dveří na tlačítko. Prostě se v určitý moment dveře zastavily a vrátily se do původní otevřené polohy.

Pod kapotou mohutný kousek

Jako pohonná jednotka byl vybrán klasický vznětový čtyřválec o objemu ohromných 2,9 l. Výkon 136 kW není na tak ohromné "kýble" nic moc, ale technici se zde zaměřili spíš na točivý moment 343 N.m který je k dispozici v rozsahu 1500 až 3500 ot./min. Auto není s tímto těžkým motorem žádným sprinterem - na stovku za 12,9 s je opravdu slabší hodnota. Ale najet na dálnici, dostat se na 130 km/h, zapnout tempomat a rádio, pak poznáte kvality tohoto pohodlného požírače kilometrů. Navíc musíme vyzdvihnout jeho spotřebu - my dosáhli při dálkové jízdě z Prahy do Humpolce a pak zpátky přes Prahu do severozápadních Čech (a opět do metropole) při naloženém automobilu spotřeby 8,4 l na 100 km!

Dlouhý obrův krok

Carnival je skutečně požírač kilometrů, ale spíš na rovnější silnice. Jeho váha (pohotovostní hmotnost má 2,1 t) je v zatáčkách dost znát. Komfortnější naladění podvozku, kdy nerovnosti jsou pohlcovány do posledního kamínku, má za následek chabější vedení stopy v zatáčkách, i když se vzadu snaží víceprvkový závěs. Obzvlášť je to patrné v po sobě následující sérii zatáček. První vykrouží bezpečně, ale než se "dvoutunka" zhoupne na druhou stranu, dost to trvá a pak náhle trhne koly a nápravy mají co dělat, aby směr udržely.

Obr na prodej

Pokud se zamyslíte nad koupí tohoto velkého sedmimístného MPV pak byste si ještě měli přečíst ceník. Za tak velkého obra nečekejte "lidovku" na úrovni Škody Fabia Junior, ale v porovnání s konkurencí vychází vůz více než dobře. Už v základní výbavě s ABS, EBD, aktivními opěrkami hlav vpředu, šesti airbagy, centrálním zamykáním či klimatizací stojí 719 980 Kč, ovšem dnes s akční cenou 629 980 Kč. My testovali výbavu nejvyšší, která měla například i elektricky zavíratelné zadní dveře i víko zavazadelníku. Ta stojí 919 980 Kč resp. po slevě 829 980 Kč. Takže tady musíme kiu pochválit za velký pokrok kupředu ve voze samotném a zachování celkem slušné ceny.

Technické údaje
Kia Carnival 2.9 CRDi EX+
Motor
Zdvihový objem2902 ccm
Max. výkon136 kW při 3800 ot./min
Max. točivý moment343 N.m při 1500 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město10,2
Mimo město6,4
Kombinace7,8
Výkony
Max. rychlost197 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod12,9 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4810 mm
Šířka1985 mm
Výška1750 mm
Rozvor2890 mm
Objem zavazadelníku364/3440 l
Provozní hmotnost2168 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky4/5
Ochrana dětí3/5
Ochrana chodců1/4
Ceny
Základní cena vozu629 980 Kč*
Základní cena výbavy829 980 Kč*
Cena testovaného vozu829 980 Kč*

* V akční slevě

Reklama

Související témata:

Související články

Další tři nárazové testy ukázaly nedostatky

U nezávislého zkušebního ústavu bezpečnosti automobilů Euro NCAP proběhla opět další série nárazových testů. Honda Civic, Kia Carnival a Lexus IS ukázaly svoje...

Výběr článků

Načítám