Říci o Lexusu IS, že je ošklivý, asi by mi nos povyrostl o hodně velký kus. Tenhle vůz je opravdu povedený a jeho proporce jsou výborně vyvážené. Možná, že by někdo mohl mít jisté výhrady ke kratší zádi s japonsky kosými světly, ale když se na ně podíváme v kontextu s přídí a fešáckým obloukem kabiny, pak musíme zatleskat.

Komfortu plné čtyři dveře

Lexus je prostě luxus. To je známá věc a IS to jen potvrzuje. Toyota jako taková už sama o sobě umí kvalitní věci a Lexus jde ještě dál. Uhlazené tvary a spáry mezi tlačítky všude stejně velké už na první pohled hlásají starou známou pravdu: kvalita není kvantita. Všechno je tam, kde to očekáváme, v elektrice je každá maličkost a přední sedadla jsou tak pohodlná, že se mi nechtělo ani vystupovat.

To na zadních sedácích je už poněkud méně místa. Především v oblasti kolen není prostoru nazbyt. Pro ukázku jsme doslova natlačili mezi sedák a přední opěradlo balík minerálek. Kdo jezdí třeba se Škodou Fabia, ten jistě ví, že tenhle rozměr při dost vysokém řidiči může nabídnout i ona.

Výkonný a čistý

Řadový čtyřválec o objemu 2231 ccm má výkon 130 kW při 3600 ot./min a točivý moment 400 N.m při 2000 ot./min. To je hlavní charakteristika agregátu, kterou můžeme číst už v Toyotě Avensis. Právě extrémně vysoký výkon z tak malého motoru dělá z IS dieselovou střelu. I ti, kteří jsou už zvyklí na ledasjaké vozy si na tomhle motoru smlsnou.

Navíc je jeho přednost i v ekologičnosti. Jeho výfukové potrubí je totiž složité jak drátěné hlavolamy prodávané na Karlově mostě. Recirkulaci výfukových plynů EGR totiž doplňuje zachycovač oxidů dusíku DPNR s keramickou vložkou a vstřikovačem paliva na regeneraci a následně ještě klasický katalyzátor.

Šestka? K čemu?

Vůz disponoval šestistupňovou manuální převodovkou. Popravdě řečeno, ještě jsem se nesetkal s vozem, který by nejvyšší převodový stupeň nepotřeboval, spíš naopak. Jenže s IS mi převrátil názory naruby. Při 130 km/h totiž motor točí 1900 ot./min, které jsou minimem, jinak se agregátu nedostává točivého momentu. Takže na dálnici, kde v levém pruhu neustále jede "body vyjukaný" řidič rychlostí 120 km/h je šestka naprosto k nepotřebě. To pětka s 2500 ot./min je mnohem přijatelnější a líbí se jí i zpomalování, stejně jako prudká akcelerace.

Jízda s vozem je neuvěřitelně příjemná. Není to žádný rozvláčný koráb a ani sporťák. Kompromis vtažený pod kapotu se nám velmi líbil a poskytoval opravdu výborné jízdní zážitky. Jen na rozhrkaných cestách se občas objevila nechuť udržet některou z náprav ve vytyčeném směru.

Golden Card

Za tohle auto s tak dobrým motorem si musíte připlatit. To je jasné, jen co se podíváte na logo na chladiči. Lexus prostě něco stojí, ale na druhou stranu není zas až tak o hodně draží, než konkurence.Základní cena vozu je 884 000 Kč. To je velmi srovnatelné například s BMW 320d, jehož 120 kW "koštuje" 899 500 Kč. Cena testovaného vozu v "plné palbě" pak dala 1 084 000 Kč.

Technické údaje
Lexus IS 220d
Motor
Zdvihový objem 2231 ccm
Max. výkon 130 kW při 3600 ot./min
Max. točivý moment 400 N.m při 2000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město 7,9
Mimo město 5,4
Kombinace 6,3
Výkony
Max. rychlost 220 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod 8,9 s 
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka 4575 mm
Šířka 1800 mm
Výška 1440 mm
Rozvor 2730 mm
Objem zavazadelníku 378 l 
Provozní hmotnost 1660 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky 5/5
Ochrana dětí 4/5
Ochrana chodců 2/4
Ceny
Základní cena vozu 884 000 Kč
Cena testovaného vozu 1 084 000 Kč