Začneme otázkou, kterou vám pokládá asi každý. Co byl váš záměr, když jste začal tvořit první návrhy Mazdy 6?

Především jsem musel mít na paměti, že předchozí model byl velmi úspěšný na trhu. Udělat automobil, který by v další generaci nedosáhnul takových úspěchů by bylo špatné. Bylo tedy zapotřebí nejdříve najít ten důvod úspěchu minulých generací.

Kdy jste začal s prvními návrhy tohoto vozu?

Bylo to na jaře před čtyřmi roky.

Jen pro představu - kolik lidí pracovalo na designu Mazdy 6?

Celkem asi dvacet lidí. Ti jsou ale z různých částí světa - nejvíce je samozřejmě z centrály v Hirošimě, dále spolupracovali lidé z pobočky v Jokohamě, evropští kolegové z Frankfurtu nad Mohanem a také designéři z Kalifornie.

Je jasné, že design automobilu je vždy kompromisem mezi vaší vizí a technickým řešením. Kde jste nejvíc museli ustoupit v designu, abyste dostáli technickým požadavkům?

Tento vůz je naštěstí průběžným společným dílem designerů i inženýrů. Při jeho tvorbě tedy nebylo zapotřebí příliš co měnit. Ale je pravda, že jisté kompromisy se dělat musí. My jsme třeba hodně bojovali o přední kapotu. Linie stoupající od předního chladiče byla podle našich návrhů napojitelná k bočním oknům, ale technicky to nebylo možné, protože inženýři nám řekli, že kapota pak koliduje s motorovou částí. Samozřejmě, že kompromisů bylo zapotřebí i jinde.

Myslíte si, že je dobré, že lidé mluví o tomto voze jako o velmi podobném Fordu Mondeo nebo Lexusu?

Tušil jsem, že tu otázku uslyším. Mazda jde svou vlastní cestou. Náš design chce být osobitý a jako takový ho vytváříme. Celý automobil staví na typických designerských prvcích Mazda, nemůže být tedy s dalšími značkami srovnáván.

Naši čtenáři si ovšem všimli, že tvar karoserie připomíná vašeho koncernového partnera Ford Mondeo, zadní partie pak zase velmi úspěšný komfortní sedan Lexus. Vadí vám srovnávání s těmito značkami?

Nejsme úplně šťastní, že se to povídá. Naprosto to totiž nebylo naším úmyslem, naopak. Lexus je sice ikona v luxusních vozech, my jsme ale zcela jinde, jdeme vlastní cestou.

Neinspirovali jste se tedy ani u Fordu Mondeo...

Ne, my jsme si nikdy Mondeo za vzor nebrali.

Proč ne, je to váš partner?

Mazda a Ford přistupují k designu rozdílně. Ford, i když je jistě pěkný, má více praktického designu než Mazda. Je pravda, že v oblasti takzvaných ramen a loktů automobilu bychom mohli najít jisté spojitosti, ale Mazda a Ford dělají své návrhy odděleně, toto je spíš výsledek náhody. Designéři jednotlivých značek spolu nespolupracují, protože v raných fázích, kdy daný projekt vzniká, je vše přísně tajné - i v rámci koncernu.

Váš automobil má tvář Mazdy RX-8. Není to pro vás trochu škoda mít stejnou tvář, stejné tvary...? Když si vezmeme příkladně Audi, jejich modely jsou si také velmi podobné, z dálky už ale jeden od druhého nerozeznáme.

Nemyslím si, že by to bylo špatné. "Rodinný" vzhled je pro každou automobilku důležitý, aby každý člověk na první pohled poznal, že tento automobil patří k té které značce. A pokud se jedná o Mazdu, ať mluvíme o RX8, Mazdu 2 nebo "šestku", všechny mají svůj nezaměnitelný styl i na těch takzvaně shodných částech. Rodinný vzhled se tak mění model od modelu a nejde jen o změnu proporcí.

Nyní mám na Vás více osobní otázky. Jako designér máte asi hodně vyvinutý vkus a vzhled vozů můžete hodnotit jako odborník. Jaký je podle vás nejkrásnější automobil na světě, nehledě na jeho věk?

Když to vezmeme napříč všemi lety, pro mě to asi bude Bentley S2 Coupé z roku 1956 kapotovaný firmou Mulliner. (Pozn. autora: Fotografii vozu najdete v galerii.)

A kdo je v současné době nejlepší designér na světě? Je to některý ze slavných Italů nebo někdo z Japonska, USA...?

Jednoznačně Pininfarina. Ten si drží svůj vysoký standard dlouhodobě. Je to zřejmé v jakémkoli roce jeho působení - ať se podíváme do třicátých, šedesátých nebo devadesátých let. Stále je to ten vysoký standard.

Jistě jste také prošel všechny haly autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Který automobil se vám tady nejvíce líbí?

Mazda 6. Skutečně, to není legrace nebo marketing, skutečně to tak cítím. Je to Mazda 6.

A když mluvíme o ostatních značkách, co si myslíte o současném retrodesignu, jaký prezentují například Ford Mustang, Fiat 500 nebo Mini?

Je to velmi zajímavé. Je dobré, že se nezapomíná na to, co bylo tak dobré a úspěšné, a rozvíjí se to dál v moderní době. Také Mazda by na to měla myslet.

Děkuji za rozhovor.