Hlavní obsah

ŽENEVA ŽIVĚ: Subaru pod naftou

– ŽENEVA
Novinky,

Japonská automobilka Subaru je pod velkým tlakem veřejnosti. Její auta jsou sice dobrá, ale chybí jedna velká věc, aby mohla značka dosáhnout většího úspěchu – turbodieselový motor. To je však minulostí.

Foto: Jan Čech, Novinky

Takový je pohled pod kapotu.

Článek

Roky jsme čekali na nový turbodiesel a nyní je zde. Můžete se na něj podívat na ženevském autosalonu. Ti, kdo sem nepojedou, se mohou alespoň podívat na fotografie, které vám zprostředkováváme.

Motor má typickou konstrukci Subaru, tedy dva proti sobě jdoucí písty. Tuto konstrukci se nazývá boxer. Není to sice její původní název, ale vzhledem k tomu, že stroje s boxer motory (dva protiběžné písty a dvě klikové hřídele) se již dávno nevyrábí, převzaly tyto motory jejich název, který je mnohem jednodušší, než původní.

Průhled do nového motoru Subaru Boxer diesel.foto: Novinky/Jan Čech

Čtveřice pístů v motoru tak pracuje na společné hřídeli a dvojice spolu svírají úhel 180°. Výhodou této konstrukce je snížené těžiště motoru. Nevýhodou je pak velká zástavbová šířka a velmi obtížné vyvážení. U turbodieselu byl ještě navíc problém s tím, kam dát tubodmychadlo a vstřikování. Turbína by totiž zvýšila těžiště, dostala se tak pod blok motoru. Tady jí chrání mohutný plech, aby se nepoškodila o terén.

Vznětový motor u Legacy poznáte snadno - vůz má nasávací otvor na kapotě.foto: Novinky/Jan Čech

Nad agregátem je upevněn systém common rail s velmi dlouhými trubičkami vstřikování.

Výkon agregátu je 110 kW při 3600 ot./min. Točivý moment pak dosahuje své maximální hodnoty ve 350 N.m při 1800 ot./min. Motor splňuje emisní limity Euro 4. Představujeme vám motor jak nezastavený, tak i vyfocený v modelu Legacy. S tímto agregátem má model spotřebu pod šest litrů na 100 km.

Na stánku Subaru však byla k vidění i nová generace modelu Forester, kterou jsme vám již částečně představovali. Nyní však víme i podrobnosti. Automobil je o 75 mm delší, o 45 mm širší a 110 mm vyšší (současná verze má 4485 x 1735 x 1590 mm). Nový Forester však nenabízí novou, mnohem hezčí a modernější karoserii, ale také o několik set procent lepší interiér. Ten můžeme přirovnat k většímu Legacy zkříženému s SUV Tribeca. Pocitově je zde méně místa, než tomu bylo dosud, ale zdání klame. Všude je totiž najednou tak nějak „mohutněji“ a „bezpečněji“ i když se vnitřní rozměry změnily jen málo. Na zadních sedadlech je například mnohem více místa pro kolena a zavazadelník je sice stále celkem plochý, ale už ne tolik. Vejde se do něj přece jen hodně nákladu - až 450 l.

Nový Subaru Foresterfoto: Novinky/Jan Čech

Pod kapotou se objevují tradiční zážehové boxery o objemech 2,0 a 2,5 l. Oba budou v nabídce i v ČR. Cena samozřejmě ještě není určena.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám