Hlavní obsah

Zanedlouho se snad dočkáme prvních nekovových kol

Lehká kola jsou důležitou součástí dobrých jízdních vlastností. Pružiny a tlumiče se totiž nemusí prát s velkou váhou (odborně neodpružená hmota) a kola lépe kopírují vozovku. Dalším krokem ke snížení této hmotnosti je vytvoření extrémně lehkých kol z plastů.

Zanedlouho se snad dočkáme prvních nekovových kol

Zatím bylo toto logické nasazení nemožné. Nebylo totiž možné za současných technologických podmínek zaručit jejich tvarovou a pevnostní stálost. Především jejich testy, které jsou nutné ke konstrukci a schválení, se na současných zařízeních nedala dělat.

Firma Fraunhofer-Gesellschaft však představila ve vývojovém centru novou zkušební stolici, kde se k diagnostice používá tomograf. Ten dokáže u kol ze sklolaminátu zkontrolovat délku, zakřivení a hustotu skelných vláken. Možná si říkáte, proč zrovna tyto hodnoty?

Jedná se totiž o hlavní znaky, které určují pevnost, tvrdost a houževnatost tohoto materiálu. Zde se totiž díky nerovnoměrnému rozložení materiálu nemohou použít klasické metody zkoumání (ultrazvuk, laser, spektrometry). Při rázech se navíc v tomto druhu materiálu mění hustota v jednotlivých částech. To by mohlo ovlivnit životnost kola a při nárazech by mohlo praskat.

Podle prvních testů by měla "plastová" kola ujet více kilometrů, než klasická hliníková. Jejich výdrž byla u prvních vzorků až 250 000 km.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků