Hlavní obsah

Unikátní tatrabus vozí turisty v Jižní Americe. Zvládat musí opravdové extrémy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Chystáte-li se do jihoamerické pouště Atacama, je možné, že se svezete autobusem s českými kořeny. Od loňska tam totiž jezdí „tatrabus”, světový unikát, jehož technický základ vznikl v Kopřivnici. Místní mu říkají „Trekker”.

Foto: Tatra 3x

Tatrabus v poušti Atacama

Článek

Bohužel, tatrabus v Chile nejezdí na běžné lince, která by náhodou přejížděla přes poušť Atacama - je to spíš něco jako zájezdový autobus operující pod názvem Atacama Hat. Nedoveze vás ale do resortu k moři, nýbrž výš, než se dostanete kdekoliv v Evropě - do 5 700 m. n. m.

Jeho příběh začal v roce 2017, kdy si jedna chilská firma koupila podvozek Tatra Phoenix 8x8. V Itálii na něj byla namontována autobusová nástavba a pak putoval lodí do Chile. Tam prošel procesem registrace a v druhé polovině roku 2018 byl uveden do provozu, uvádí Vlastimil Kučera z automobilky Tatra.

Foto: Tatra

Osm kol, všechna poháněná, a většina umí zatáčet.

Vůz má čtyři nápravy a všechny čtyři jsou poháněné. Pro co nejlepší manévrovatelnost jsou také tři řiditelné; první, druhá a čtvrtá. V horských silničkách jsou potřeba pro lepší manévrovatelnost.

O pohon se stará turbodiesel Paccar MX340 o výkonu 460 koní. Řidič má k dispozici čtyři kamery kolem vozu včetně jedné infračervené, která usnadňuje pohyb v noci - či třeba pozorování zvířat za tmy.

Foto: Tatra

V Jižní Americe tato Tatra vystoupá výš, než by v Evropě vůbec bylo možné.

Ve výbavě je i systém huštění pneumatik, jímž může řidič měnit tlak v pneumatikách přímo z kabiny podle aktuálních podmínek. A taky zásoba kyslíku, která je pro posádku i až 34 cestujících nutná kvůli vysokým nadmořským výškám, kam tatrabus jezdí.

Reklama

Výběr článků

Načítám