Hlavní obsah

Trafic inspirací

Právo, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po konceptu Trafic Dataspace představeném v roce 2001 a určeném pro přepravu obchodní klientely předvedl Renault na lednovém autosalonu v Bruselu nový koncept vozu určeného pro rekreaci a volný čas, který se vymyká zaběhnutým zvyklostem - Trafic Deck´up.

Foto: Milan Haluška
Článek

Jde ve stopách svých předchůdců Modus 2 a Operandi, je potvrzením toho, že i užitkový vůz může být spojením komfortu a elegance.

Trafic Deck´up byl navržen a vyvinut na bázi modelu Trafic jako referenčního vozu ve třídě kompaktních furgonů, který získal v roce 2002 titul Van of the Year. Toto vozidlo určené pro "hledání záběrů" je další studií značky Renault v oblasti vozidel pro rekreaci a volný čas, které započaly modelem Kangoo Break´up představeným na pařížském autosalonu v roce 2002.

S bojovným vzezřením

Přední část vozu s výraznou maskou a optikou si zachovává originální design modelu Trafic. Liší se však šířkou a kompaktností svých proporcí. Deck´up, který je kratší o 180 mm - rozvor byl zkrácen o 80 mm - avšak o 21 mm širší než Trafic, vyjadřuje sílu a robustnost. Vůz, který dobře sedí na vozovce, má vyváženou linii a překvapivé rozměry připomínající velké americké dodávky. Tento dojem zvyšuje zadní převis zkrácený o více než 200 mm.

Zvětšená světlá výška, stálý pohon kol 4x4 a široce dimenzované dvacetipalcové pneumatiky s hliníkovými ráfky napovídají o jeho schopnostech zdolávat jakýkoli terén: Trafic Deck´up je navržen jako off-road, tedy jako teréňák, a zcela splňuje tyto předpoklady.

Se vznětovým motorem 2.5 dCi 16v vykazujícím maximální výkon 99 kW (135 k) při 3500 ot/min. má být schopen poradit si s jakoukoli situací díky zvýšenému výkonu a vysoké živosti již při nejnižších otáčkách. Jeho vzhled "bojovníka" umocňuje navíc použití dvou barevných odstínů.

Víceúčelový vůz

Zadní část tohoto konceptu, která se inspirovala modelem Kangoo Break´up, přejímá princip oddělení střechy a boků karosérie a nabízí tak stejnou funkčnost jako u dodávky.

Avšak jako vůz určený pro vyhledávání záběrů je Trafic Deck´up postaven na otevřeném základu, na způsob vozidel používaných pro fotografování safari. Reportér má k dispozici panoramatický výhled 360°, který mu umožňuje dělat ideální záběry co nejblíže fotografovanému objektu.

Tato část dodávky může být oddělena od vnitřního prostoru pomocí panelu ze žaluzií z průhledného skla. Vnitřní prostor je tak i v krytém provedení maximálně prosvětlený. Tato přepážka se při otevření zasune do stropu dvoukabiny a nezabírá žádné místo. Zadní plošina je přístupná křídlovými dveřmi, které se otevírají v úhlu 90 °. Zde je uloženo náhradní kolo s velkým logem Renault.

Velká dvoukabina je vpředu vybavena čtyřmi sedadly. Sedadlo řidiče je pevně zabudováno čelem ke směru jízdy, avšak sedadla spolucestujících vpředu a vzadu se dají otáčet v úhlu 180 stupňů. Obě zadní sedadla usazená na kolejnicích typu Espace lze posunout až do otevřené části dodávky.

Středovou desku upevněnou na kolejnicích lze zasunout spolu se sedadly do zadní části vozidla. Cestující si tak mohou upravit vnitřní prostor podle svých představ: čelem nebo zády ke směru jízdy, sedadly proti sobě, v kabině nebo mimo kabinu.

Pro další cestující jsou určena dvě boční sklápěcí sedadla, která jsou k dispozici v části dodávky. Víceúčelovost vozu Trafic Deck´up se projevuje také ve vnitřním prostoru: vše je navrženo tak, aby se dal přizpůsobit momentální potřebě.

Trafic Deck´up, který lze zařadit na rozhraní rodinného vozu pro rekreaci a dodávky, se však zřetelně odlišuje od jiných modelů své kategorie.

Nechybí nápaditost

Trafic Deck´up je originální nejen svým tvarem, ale také zpracováním detailů. Jako příklad mohou sloužit asymetricky řešené dveře: na straně řidiče jsou klasické dvoje, zatímco na straně spolujezdce je vůz vybaven důmyslným systémem otevírání z jedné nebo z obou stran. Toto nápadité řešení s chybějícím středovým sloupkem umožňuje přístup jak k zadním sedadlům, tak na plošinu dodávky. Značně tím usnadňuje nakládání převáženého materiálu.

Otevřené dveře umožňují pohled do interiéru vybaveného špičkovými technologiemi, avšak se snadným ovládáním. Navigační systém Carminat je zcela přirozeně umístěn ve středu široké, světle béžové palubní desky, která ladí s odstínem karosérie. Hliníková podlaha a látkové čalounění s potiskem na sedadlech dodávají moderní vzhled.

Koncept vozu Trafic Deck´up je zdařilým spojením estetiky, technologií a funkčnosti. Stejně jako Trafic a Kangoo Break´up je jednoduchý s nápaditým víceúčelovým řešením.

Reklama

Související články

Nová Audi A6: první fotografie

Audi v pondělí na internetu spustila flashovou prezentaci nové A6. Automobilka vůz oficiálně představí na březnovém autosalónu ve švýcarské Ženevě. Ve výbavě...

Škoda vyrobila miliontou Octavii

Automobilka Škoda Auto v úterý v mladoboleslavském závodě vyrobila miliontý vůz Škoda Octavia. Firma zahájila výrobu tohoto modelu v roce 1996 a počítá s jejím...

Výběr článků

Načítám