Hlavní obsah

Test Lexusu UX 250h: Excentrik s klidnou duší

Novinky, Milan Lažanský

Lexus vstoupil do populárního segmentu kompaktních prémiových crossoverů s ostře řezaným UX. Japoncům se do něj podařilo vměstnat specifický styl i jízdní projev vozů s velkým L ve znaku.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Lexus UX 250h

Článek

Lexus je značkou, která se v devadesátých letech prezentovala extrémně usedlými sedany pro Američany. Konkurent Mercedesu od Toyoty se však postupem času snažil být čím dál více sexy. Výsledkem je ostrý design všech dnešních modelů nebo třeba sportovní kupé LC, které zaslouží absolutorium snad ve všech disciplínách. Slova jako nudný nebo odměřený vám přitom rozhodně na jazyku neulpí.

Ovšem to všechno jsou stále třídy, ve kterých se častěji pohybují zákazníci s vyšším věkovým průměrem. Mezi kompakty se Lexus pustil nejdříve s hatchbackem CT. Dnes ale letí hlavně crossovery, před dvěma lety proto přišel na svět model UX.

Nepřímý nástupce zmíněného CT a konkurent Mercedesu GLA či BMW X2 spoléhá především na hybridní pohon. Díky vrcholnému provedení testovaného kusu jsem mohl vyzkoušet i další technický trumf tohoto modelu. Pohon všech kol, který je tu díky elektromotoru na zadní nápravě.

Opravdu výrazný

Lexus se toho v případě návrhu UX vážně nebál a servíruje opravdu odvážný design. Snad ještě o špetku výjimečnější než v případě většího NX.

Obrovskou masku chladiče či hranaté blatníky podtrhuje záď s LED pásem přes celou šířku. Právě svítilny svými křidélky připomínají klasické americké vozy.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Zadní svítilny svým tvarem fascinují.

S délkou karoserie 4495 milimetrů spadá do průměru své třídy, která láká kombinací kompaktních rozměrů zvenčí a interiéru použitelného i pro občasné rodinné kratochvíle. Jen v případě UX je řeč o větších kompromisech, co se vnitřní prostornosti týče. V roli druhého rodinného auta to může skřípat už u mělkého zavazadelníku s pouhými 320 litry, vzadu je to spíše pro děti.

V ostatních parametrech si interiér zaslouží pochvalu. Protože je v mnohém v podstatě stejný jako větší a dražší lexusy. Takže pokud se u složitého infotainmentu s neuspokojivou grafikou s oblibou zastavuji u limuzín, tady je i přes absenci intuitivnosti vlastně spíš fajn, že máte k dispozici tak velkou obrazovku s grafickým zpracováním, které je na tuto třídu v pořádku.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Modrobílé čalounění interiér patřičně rozsvítí.

Celkový design a především světlé provedení velmi pohodlných sedadel dodává vozu na prémiovosti. Ihned, jak usednete, cítíte klid, který se nese každým lexusem. Okénka se stahují s mírným zpomalením, po zavření dveří následuje jemné žuchnutí...

Opět ale také platí, že nevzhledné detaily typu odhaleného zámku schránky před spolujezdcem nebo bezprizorní tlačítka paměti sedadel v malém crossoveru odpustíte raději než v limuzíně.

Ticho po pěšině

V rámci nabídky pohonných jednotek Lexus nabízí jedinou nehybridní variantu UX 200. O zbytek se starají full-hybridy. Pod zkratkou vrcholné verze UX 250h se skrývá dvoulitrový čtyřválec pracující výhradně v Atkinsonově cyklu spalování. Má výkon 146 koní a 180 Nm maximálního točivého momentu, přední elektromotor přidává 109 koní, 202 Nm a zadní 7 k, 55 Nm. Celkový systémový výkon činí 178 koňských sil.

Zmíněný zadní elektromotor není tedy žádným silákem. Pomoci s trakcí může maximálně v blátě v nízkých rychlostech. Ovšem má ještě jednu důležitou funkci, dokáže rekuperovat brzdnou energii i ze zadních kol.

Lexus poutá na nový sedan IS, zaujme světelným pásem přes celou záď

AutoMoto

Jedná se o klasické schéma kompaktních hybridů Toyoty, takže se o přenos výkonu na kola stará převodovka e-CVT. To s sebou nese specifické a několikrát probírané chování ústrojí. Výhodou je absence několika komponent v čele se spojkou, alternátorem nebo startérem.

Řidič se ale musí naladit na bezstupňovou převodovku. Její nastavení je naštěstí mnohem příjemnější než tomu bylo dříve a namísto utrápeného kvílení a líné odezvy se snaží o maximální kultivovanost. Pokud se vykašlete na spěch, jednotka vás odmění tichým a nerušeným chodem.

Na běžnou akceleraci ze semaforů výkon elektromotoru sice stále nestačí, i tak je ale v případě full-hybridů efektivnější z místa vyrazit normálně a elektrický mód využít hlavně při udržování ustálené rychlosti. Pokud se s tímto pohonem dokážete sžít, odměnou bude průměrná spotřeba klidně i kolem pěti až šesti litrů na sto, a to i ve městě.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Toky energií lze tradičně sledovat i na středovém displeji.

Lexus si navíc dal tradičně záležet na odhlučnění nejen motoru, ale vlastně všeho. UX je příkladně tiché od podvozku i co se aerodynamického svistu týče.

Pohodu posádce dodá i podvozek. Ovšem nečekejte nějaký rozhoupaný kočár. Řeč je spíše o jistotě, kterou dokáže vůz šoférovi dodat. Těžiště 594 mm od vozovky omezuje boční náklony a díky rychlým tlumičům a preciznímu naladění zvládá i rychlejší tempo na rozbitých okreskách bez odskakování a tlukotu.

Lexus uvízl na obrubníku, Američanka však boj s betonem nevzdala

AutoMoto

To samé platí i v hlavním teritoriu tohoto auta, ve městě. Přidejte k tomu relativně přesné řízení a zjistíte, že pokud nebudete brát v potaz specifika hybridu, jedná se o jeden z nejlépe jezdících malých crossoverů na trhu.

Závěr

Lexus UX se zdá být skvělým autem do města, pokud je váš rozpočet dostatečně velkorysý. Je výjimečný na pohled, kvalitní uvnitř a jízdní projev má vlastně přesně takový, jaký očekáváte od auta tohoto typu. Klidný, bezpečný, komfortní.

Jen pokud by měl splnit i širší spektrum rodinných povinností, schází mu velkorysejší prostor pro zavazadla a cestující vzadu. Body mu ubírá také složitý infotainment nebo fakt, že hybridní soustava nemusí svým projevem sednout každému. Zejména když vůz neplní padesátigramovou normu emisí CO2 a nedosáhne tedy na registrační značky pro elektromobily. Na bezplatné parkování na zónách či další současné i budoucí výhody tak zapomeňte.

Lexus UX 250h 4x4 E-Four
Spalovací motor:1987 ccm, zážehový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu
Max. výkon spalovacího motoru:146 k
Max. točivý moment spalovacího motoru:180 Nm
Max. výkon/točivý moment předního elektromotoru:109 k/202 Nm
Max. výkon/točivý moment zadního elektromotoru:7 k/55 Nm
Baterie:NiMH, 1,4 kWh
Převodovka:e-CVT
0-100 km/h:8,5 s
Nejvyšší rychlost:177 km/h
Průměrná spotřeba (WLTP):4,4 - 4,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1695 kg
Délka x šířka se sklopenými zrcátky x výška:4495 x 1840 x 1540 mm
Základní objem zavazadelníku:320 l
Poháněná náprava:4x4 „E-Four” - zadní náprava poháněna pouze svým elektromotorem
Základní cena:900 000 Kč (UX 200 Business Edition)
Základní cena testované verze:1 175 000 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám