Hlavní obsah

Test Hyundaie Sonata 3.3i: Elegán za rozumnou cenu

Novinky, Jan Čech

Poslední generace Hyundaie Sonaty nás přesvědčuje o tom, že korejská automobilka dospívá a mílovými kroky dohání evropské značky. Sice jí stále ještě něco pořád schází, ale těm, kteří dávají přednost dobré ceně, má hodně co nabídnout.

Článek

Komfortní sedan Hyundai Sonata jsme získali do testu ve vrcholném provedení se šestiválcem o objemu 3,3 l, s plnou výbavou a doplňkovým metalickým lakem. To všechno za 793 400 Kč. Jenže to není vše - akční sleva na automobil činí 70 000 Kč, takže se dostáváme na velmi zajímavou hranici. Proto nás velmi zajímalo, co nabízí tak "levný" vůz. Dokázal se vypořádat s nedostatky předchozí generace? Dospěl a vyzrál do plnohodnotného vozu směle konkurujícího japonským a německým automobilům?

Zvenčí krásná

Sonata se designérům hodně povedla. Karoserie má hladké linie a přitom si pěkně hraje s ostrými hranami. Především na světlometech je to znát. Přední svítilny dávají vozu vzhled dražšího vozu a vše podtrhují ty zadní, které jako by vypadly z oka luxusním japonským vozům prodávaným v USA (Infinity, Lexus). Linie střechy se od B-sloupku pozvolna svažuje, což dává sonatě slušnou dynamickou image, ale trochu omezuje prostor na hlavu na zadních sedadlech.

Uvnitř jsme na rozpacích

Interiér je plný protikladů. Ohromná luxusní sedadla s koženým čalouněním jsou pohodlná a dobře drží tělo. Jejich provedení v nás vyvolalo pocit jízdy v mnohem dražším a luxusnějším voze, jenže... Přístrojová deska dostala od designérů trochu zabrat. Jako první praští do očí barevné provedení. Našli jsme zde celkem šest různých povrchových úprav a barev. Všechny dohromady dávají jeden nesourodý celek. Kdyby se zde zapracovalo, byl by dojem z interiéru mnohem hodnotnější a dojem z vozu i silnější. Dál ještě je potřeba trochy vyplísnit konstruktéry za volant. Jeho nastavení a držení je dost nepohodlné a chtělo by přidat i nějaký ten milimetr na průměru věnce.

Na hlavu méně, pro nohy dost

Prostor na zadních sedadlech bude jistě potencionální zákazníky - manažery - zajímat nejvíce. Sem si jistě rádi posadí a budou pracovat. Na nohy je totiž dost místa, i když vpředu sedí evropský dlouhán. Jen na hlavu poskytne vůz méně místa. Jak jsme již napsali, je to důsledkem pomalu se svažující střechy.

Ukázková výbava

Hyundai Sonata nás doslova hýčkala bohatou výbavou, která v sobě zahrnovala celokožené čalounění, klimatizaci, tempomat, ABS, ESP, aktivní opěrky hlavy, šest airbagů či rádiem Kenwood s ohromným displejem umožňujícím pouštět i DVD filmy. Bohužel ovládání má dost komplikované a ve slunečním světle na něm není vidět vůbec nic.

Motor a převodovka

Pod kapotou nás velmi mile překvapil vidlicový šestiválec o objemu 3,3 l. Ten má výkon 173 kW při 6000 ot./min. Točivý moment 304 N.m při 3500 ot./min je na 1646 kg těžký vůz dostatečný a na silnici se tak neztratíte. Naopak. Zátah je hodně slušný a věříme, že maximální rychlost 230 km/h lze dosáhnout (redakcí nevyzkoušeno). Nejvíce potěší kultivovanost - ja naprosto příkladná a ostřejší zvuk při prošlápnutí plynu neobtěžuje - naopak. Jen spotřeba na úrovni deseti litrů je na dnešní cenu benzínu poněkud vyšší. Ale při objemu motoru se jí není co divit.

Druhou stranou mince je automatická převodovka. Ta by chtěla ještě trochu "dotáhnout". Reaguje pomalu a přibližně dvě sekundy čekání na kickdown je až příliš. Naopak při parkování a pomalém pojíždění se chová "jankovitě" a s vozem silně cuká. Jízdní vlastnosti jsou však velmi dobré. Proti slabší verzi má ta vrcholná podvozek trochu přitvrzen, což mu dodalo na jistotě v mezních situacích i na dálnicích.

Konkurence o dost dražší

Mezi nejlevnější konkurenci patří třeba Kia Magentis. Ta však za cenu 699 980 Kč nabízí vidlicový šestiválec o objemu "pouhých" 2,7 l o výkonu 138 kW. Jako další můžeme uvést třeba Ford Mondeo 3.0 Duratec, jehož cena šplhá až na 833 900 Kč. Další konkurence je pak na přibližně stejné úrovni. Hyundai tak nabízí skutečně výborný poměr ceny a výkonu (nabízené výbavy). Vozidlo Hyundai nám připravilo dobré svezení, které znepříjemňovala jen automatická převodovka (naštěstí má možnost ručního řazení) a trochu laciná přístrojová deska. Jinak jsme s vozem velmi spokojeni.

Technické údaje
Hyundai Sonata 3.3i V6 Elegance
Motor
Zdvihový objem3342 ccm
Max. výkon173 kW při 6000 ot./min
Max. točivý moment304 N.m při 3500 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město14,8
Mimo město7,4
Kombinace10,1
Výkony
Max. rychlost230 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod7,7 s
Převodovka
pětistupňová automatická
Rozměry a objemy
Délka4800 mm
Šířka1832 mm
Výška1475 mm
Rozvor2730 mm
Objem zavazadelníku523 l
Provozní hmotnost1646 kg
Ceny
Základní cena vozu s testovaným motorem709 900 Kč*
Základní cena vybavení Limited709 900 Kč*
Cena testovaného vozu723 400 Kč*

* V současné době probíhá akční nabídka při které je na vozy sleva 70 000 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Devatenáctiletá Sonata v páté generaci

První Sonatu vyrobila korejská automobilka Hyundai v roce 1985. Na probíhajícím pařížském autosalónu nyní představuje již pátou generaci. Nová Sonáta oproti...

Přijíždí pátá generace Sonaty

Na loňském pařížském autosalónu korejská automobilka Hyundai představila pátou generaci vozu střední třídy Sonata, která v letošním roce oslaví dvacáté...

Hyundai Sonata dospěla

Již v páté generaci se světové motoristické veřejnosti představil vůz střední třídy Hyundai Sonata. Oproti svému předchůdci se novinka pyšní evropskými rysy...

Výběr článků

Načítám