Hlavní obsah

Škoda uvažuje o přesunu výroby na východ kvůli emisím

BRUSEL

Evropská komise ve středu navrhla snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012. Podle komise je snížení nezbytné v boji proti globálnímu oteplování, automobiloví výrobci však hrozí, že snížení přinese výrazné zdražení aut. V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr.

Článek

Podle Společnosti motorových výrobců (SMMT) by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70 000 Kč). Některé automobilky mluví až o 150 000 korunách na vybraný model nového vozu. Mladoboleslavská Škoda Auto v tisku uvedla, že směrnice by mohla vést ke zdražení aut o 40 000 až 70 000 korun.

Firma dodala, že po přijetí směrnice bude uvažovat o přesunu výroby na východ. Předseda dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek však označil přesun za neekonomický a návrh Evropské komise na nesystémový a téměř směšný.

Ústupek kvůli nemohoucnosti

Brusel v návrhu částečně zmírnil své požadavky. Původně uvažoval o 120 gramech na kilometr. Zatím však není příliš jasné, jak chce snížení emisí dosáhnout. Je nepochybné, že navrhne legislativní změny o jejichž podobě se však rozhodne později. Zmírnění požadavků nastalo i z toho důvodu, že současný limit 140 g/km nebyl žádným z výrobců respektován. Ani jedna automobilka by nebyla schopna dosáhnout tohoto limitu. Snížení o dalších 10 g/km do roku 2012 je tak jen ústupkem.

Automobilky jsou nejednotné

Postoj automobilek není jednotný. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha Evropské komise nelíbí. Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.

Uskutečnění cíle EK by nepochybně přineslo revoluci do celého automobilového průmyslu. Znamenalo by především ústup velkých automobilů s vysokou spotřebou a razantní nástup malých a úsporných automobilů. Výrazně by se zvýšil i podíl biopaliv na trhu. Není vyloučeno, že by se časem snaha redukovat emise dotkla i samotných řidičů - EU totiž uvažuje například o snížení rychlosti na dálnici, proti čemuž se však staví opět Němci.

Vědci upozorňují, že nečinnost ohledně emisí by napáchala obrovské škody. Snižování emisí se podle nich zatím jeví jako nejúčinnější způsob boje proti globálnímu oteplování.

Přehled emisních limitů Euro (g/km)
LimitPlatnostCOHCHC+NOxNOxČástice
Dieselové motory
Euro 11992/072.72-0.97-0.14
Euro 2 (a)1996/011.0-0.7-0.08
Euro 2 (b)1996/011.0-0.9-0.10
Euro 32000/010.64-0.560.500.05
Euro 42005/010.50-0.300.250.025
Euro 52008/06?0.50-0.250.200.0125
Benzínové motory
Euro 11992/072.72-0.97--
Euro 21996/012.2-0.5--
Euro 32000/012.300.20-0.15-
Euro 42005/011.00.10-0.08-
Euro 52008/06?1.00.075-0.060.005
(a) vozy s komůrkovými agregáty (b) vozy s přímovstřikovými agregáty Pozn: Euro 5 stále není definitivně schváleno, hodnoty jsou pouze orientační
Zdroj: dieselnet.com

Reklama

Související články

Emisní plán EK prudce zdraží auta

Až 130 tisíc korun si budou muset motoristé připlatit za nový osobní vůz, pokud Evropská komise tento týden prosadí svůj požadavek na snížení emisí oxidu...

Brusel stále neví, jak snížit emise u aut

Evropská komise stále hledá způsob, jak automobilky donutit, aby u nových vozů snížily objem vypouštěných emisí. Brusel slíbil, že ve středu zveřejní plán...

Výběr článků

Načítám