Hlavní obsah
Rychlonabíječka pro elektromobily (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz

Revoluce? Nová rychlonabíjecí stanice na dojezd 200 km dobije za osm minut

Velký dodavatel nabíjecích stanic pro elektromobily představil rychlonabíječku, která má být schopná dobít „šťávu” téměř tak rychle, jako trvá tankování benzínu či nafty. Má být užitečná nejvíc u hlavních silničních tahů.

Rychlonabíječka pro elektromobily (Ilustrační foto) Foto: Profimedia.cz
Revoluce? Nová rychlonabíjecí stanice na dojezd 200 km dobije za osm minut

„Tankování” elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s novou rychlonabíjecí stanicí Terra HP od firmy ABB osm minut. K vidění je tento týden na brněnském veletrhu Amper. Jde o technologii, kterou firma nasadila do komerční produkce v roce 2017 a rozmisťuje ji po celých Spojených státech i po Evropě.

Samozřejmě, benzín či naftu jde natankovat mnohem rychleji a v řadě případů je dojezd po takovém natankování násobně větší než 200 km. Podle ředitele elektromobility ABB Miroslava Kuželky však uživatel elektromobilu vnímá možnost doplnění paliva odlišně od řidičů běžných aut.

„Výkonné napájecí stanice jsou určené pro hlavní koridory, kde při čerpání chcete strávit co nejkratší čas, protože účelem zastávky je jen doplnění paliva. V takovém případě vám obvykle dojezd 200 kilometrů bez problémů stačí. Když však dojedete někam na schůzku, zaparkujete na místě, kde je napájecí box s nižším výkonem. Ovšem za dobu schůzky se vám auto dobije,” řekl Kuželka.

Že displeje v elektromobilech ukážou dojezd na plnou baterii okolo 300 km, je dnes běžné. V praxi je ale dojezd často kratší. (Ilustrační foto)

Foto: Marek Bednář, Novinky

Vskutku, výhodou elektromobilu je možnost dobíjet všude tam, kde je zásuvka - doma, máte-li dvorek, na chalupě, v práci. Můžeme se ptát, zda to není spíš nutnost vzhledem k tomu, že veřejných dobíjecích stanic je výrazně méně než benzinek. Na druhou stranu, čím pomaleji lithium-iontovou baterii pravidelně nabíjíte, tím déle z hlediska životnosti vydrží.

Nabíječka má zvládnout spolupracovat se systémy elektropohonu využívajícími napětí 400 i 800 voltů. Její nejvyšší výkon je 350 kW dohromady pro všechna připojená auta.

Technologie nové rychlonabíječky je udělaná tak, aby byla instalace vydávacích stojanů například na současných čerpacích stanicích u dálnic jednoduchá. Na bezinkách je navíc obvykle takové technologické a energetické zázemí, že není problém zde umístit jak výkonovou část, tak stojany.

Standardní nabíjení elektromobilu dnes trvá většinou v řádu hodin. (Ilustrační foto)

Foto: Marek Bednář, Novinky

„Výkonová elektronika je oddělená od výdejního stojanu, který může být vzdálený až 60 metrů. Což umožní umístit na výdejní místo pouze jednoduchý lehký stojan, který nezabírá místo. Navíc lze kombinovat libovolné množství kabinetů, tedy zázemí s technologií, s libovolným množstvím stojanů,” řekl Kuželka.

Stojany dokážou obsloužit i více aut různých typů a plynule dokážou při příjezdu a odjezdu aut měnit požadovaný výkon pro nabíjení. Technické zázemí lze umístit k trafostanici, jeho součástí může být i bateriové zázemí. Lze také využít tzv. plovoucí baterie, které se plynule dobíjejí nižším výkonem a ve chvíli nabíjení auta dokážou nabíjet vyšším výkonem.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků