Hlavní obsah

Nový supersport od Aston Martinu má být lepší než formule 1

Aston Martin se chtěl dostat do Formule 1. Nakonec ale z toho sešlo a výsledek je trochu opačný. Postavil supersport společně se stájí Red Bull Racing. A vypadá to, že tohle bude skutečná formule 1 pro „civilisty“.

Foto: Aston Martin

Aston Martin AM-RB 001

Článek

Vstoupit do světa Formule 1 není jednoduché a je to pekelně drahé. Postavit supersport také není levné, ale zato se na tom dá vydělat. A tak se Aston Martin spojil se stájí Red Bull Racing a postavil auto, které si budou moci koupit jen ti nejbohatší a řídit jen ti nejodvážnější. Podle zatím neověřených informací by tohle auto totiž mělo být co do maximální rychlosti konkurentem Bugatti Chiron.

Foto: Aston Martin

Aston Martin AM-RB 001

Foto: Aston Martin

Aston Martin AM-RB 001

Na konstrukci se podíleli společnou měrou jak specialisté od Aston Martinu, tak i třeba Adrian Newey. Tento legendární konstruktér je tím, kdo může za velké úspěchy Williamsu. Design si vzal na starosti zase Marek Reichman, šéf od Aston Martinu.

Vznikl vůz, který bychom mohli nazvat kapotovanou formulí 1: jenže ono to tak úplně není. Ano, využívá postupy a charakteristiky F1, ale je to něco zcela jiného. Tak například je tu sice základem karbonový monocoque, ale třeba zavěšení kol by mělo být zcela nové. Stejně tak i převodovka nebo aerodynamika.

Ostatně na autě je toho mnoho spojeného společným jmenovatelem – přítlakem. Prakticky každá část vozu nějak pomáhá zvyšovat přítlak na obě nápravy. Informace říkají i něco o tom, že nejde jen o pasivní aerodynamické prvky, ale i o aktivní dynamické změny přítlačných ploch.

Foto: Aston Martin

Aston Martin AM-RB 001

Foto: Aston Martin

Aston Martin AM-RB 001

Bohužel zatím neznáme podrobnosti o voze. Neznáme ani rozměry Aston Martinu AM-RB 001, ale třeba výška by prý měla být menší než u nového Fordu GT (a to je pekelná placka na kolech). Motor bude pravděpodobně vidlicový dvanáctiválec, který ovšem využije zkušenosti formulového týmu z ukládáním a využíváním přebytečné kinetické energie (KERS). I s tímhle obřím agregátem by se hmotnost měla blížit rovnovážnému stavu 1 kg na jednoho koně výkonu.

Dvoumístný vůz bude vyroben v omezené sérii 150 aut, z nichž 25 bude bez silniční homologace, ale zato s okruhovými ambicemi. Cenu ani datum skutečného uvedení vozu neznáme.

Foto: Aston Martin

Aston Martin AM-RB 001

Foto: Aston Martin

Aston Martin AM-RB 001

Reklama

Výběr článků

Načítám