Článek
Módní sportovně-užitková auta obvykle spíše kladou důraz na atraktivní zevnějšek, špičkově provedený interiér i výkonné motory. V terénu ale obvykle tato velká těžká auta, která však nenabídnou nadprůměrný prostor ani dobrý výhled ven, zklamou. Ne tak Subaru Forester. Jeho zaměření na terén je ale mnohem větší než u konkurentů. Ne že by forester zvládal těžký terén (nezkoušeli jsme a nelze to ani předpokládat), avšak prudké sjezdy a výjezdy a náklony zvládal na zabláceném terénním polygonu se stoickým klidem i jistotou.
Pravda, na stejné trati jsme před lety zkoušeli i Škodu Yeti, forester ale díky lepším terénním předpokladům nabídnul větší jistotu. Například nikdy si díky bohatě dimenzované světlé výšce japonské SUV „neškrtlo“ o podvozek. Mnohé zařizuje elektronika: v prudkém stoupání zkrátka dáte plný plyn a forester začne šplhat vzhůru.
Stejně tak při sjezdu kopce, jehož konec není z auta vidět: řidič jenom točí volantem a elektronika se stará o brždění. Vše funguje, jak má. Netvrdíme, že je správný trend ubývání off-roadové mechaniky na úkor elektronických pomocníků, v lehkém terénu, kam jsou forester a ostatní moderní SUV určeny, jde o řešení, které přináší i začínajícím řidičům větší komfort. Perfektní je i výhled z foresteru, což usnadňuje manévrování nejenom v terénu.
Větší než dříve
Pokud nový model s metrem v ruce porovnáte se starším, zaznamenáte nárůst délky o 35 mm (nyní 4595 mm), šířky o 20 mm (1695 mm) a výšky o 15 mm (nyní 1795 mm). Rovněž rozvor náprav je nyní větší a to o 25 mm (2640 mm). Světlá výška je větší o 5 mm, jejích 22 centimetrů tak představuje ve třídě SUV nadprůměr.
V terénu řidiči ocení i dostatečný přední nájezdový úhel (25 stupňů). Důležité také je, že všechna provedení dostanou permanentní pohon všech čtyř kol (nově s aktivním rozdělováním točivého momentu), což je klíčová vlastnost již od první generace představené v roce 1997.
Čtvrtá generace foresteru nabídne tvrdší odpružení, auto je však velmi jisté i při vysokých rychlostech a dobře čitelné na limitu adheze pneumatik. Výtečná je i obratnost a lehkost, ve třídě současných SUV poměrně vzácná. Kabina je dostatečně prostorná pro čtyři dospělé, zlepšily se i možnosti posunu sedadel a i když vnitřek stále působí jednodušším dojmem (stejně jako exteriér, ale ošklivý určitě není), je na tom z estetického hlediska o dost lépe než dříve.
A přestože délka kufru je mezigeneračně o 20 mm kratší (940 mm), objem narostl o 50 l na dostatečných 505 litrů. Novinkou je příplatkové elektrické otevírání (zavírání) pátých dveří, které po stisknutí tlačítka provede elektromotor.
U verzí s mechanickou převodovkou bylo původní pětistupňové ústrojí konečně nahrazeno šestistupňovou manuální převodovkou (nová převodovka ovšem nemá redukční převod, ten byl u minulých foresterů unikátem). V nabídce je i bezstupňová automatická převodovka Lineartronic. Motory jsou tři, všechny jak je u Subaru dobrým zvykem samozřejmě typu boxer. Jde o benzínový dvoulitr (177 kW / 240 k a 350 Nm) a motor s objemem dva a půl litru (169 kW / 230 k a 320 Nm). Dieselové zastupuje dvoulitr s výkonem 108 kW (147 k) a 350 Nm točivého momentu.
Ceny nejsou úplně nízké, začínají na částce 679 000 korun (2,0i, 150 k), turbodieselová verze přijde v Česku na 789 000 korun.