Článek
Neberte Octavii RS jako ryze sportovní auto, jde o kombinaci vozu pro každý den, se kterým si lze jednou za čas vcelku obstojně zajezdit i na závodním okruhu. Po pravdě bylo by nefér říct, že nové škodovácké ereso je pouze dalším výbavovým stupněm – změn proti standardní octavii třetí generace totiž není úplně málo a v porovnání s druhou generací jde o poměrně velký krok vpřed.
Co všechno se změnilo? Jde například o jiné řízení se strmějším převodem, jinak naladěným a o 15 mm sníženým podvozkem s negativním odklonem, zajímavějším zvukem vně vozidla a koneckonců i výraznými předními sedadly.
S Octavií RS jsme v benzínové verzi s manuální převodovkou najezdili zhruba 15 kilometrů na okruhu v britském Goodwoodu a třebaže nebylo možné kvůli autu vedoucímu kolonu jezdit příliš rychle, byl z nastavení podvozku i řízení cítit rozdíl proti standardní verzi.
Auto ochotně reagovalo na sešlápnutí plynového pedálu, nástup výkonu byl velmi lineární. Celý okruh s rychlými zatáčkami bylo možné jet na třetí rychlostní stupeň, který „pobral“ 60 km/h, ale i tachometrovou stočtyřicítku.
Řízení s proměnlivým převodem (poprvé v modelu od Škody) je skutečně lepší než u normální octavie, a třebaže o zatížení předních kol nepoví prakticky nic, je odpor i nastavení účinku posilovače velmi přirozené, řízení je navíc i přesné. Také podvozek je dobře naladěn, přičemž velmi dlouho zůstává neutrální.
Elektronická stabilizace není plně vypínatelná, lze však posunout hranice jejího zásahu, což by většině zájemců o rychlé, nikoliv sportovní auto mělo vyhovovat. S autem by měla být zábava i při jízdě na kluzkém povrchu, kdy zadní část údajně dovede vykouzlit náznak powerslidu, což při jízdě s běžnou octávií na zasněženém povrchu kvůli enormním zásahům ESP (třebaže částečně deaktivovaného) není možné.
Jezdí velmi příjemně, umí být i zábavná
Octavia RS velmi dobře drží vytyčenou stopu, a přestože nenabídne, respektive ani nemůže nabídnout zábavnou přetáčivost typickou pro zadokolky, nebyly jízdy na okruhu nezábavné. Ba naopak, vzhledem k silnému nástupu točivého momentu již od spodních otáček a celkovému sladění podvozku, řízení, brzd a motoru jde o zajímavé svezení pro různě zkušené řidiče.
Hodně pomáhá i standardní elektronická náhražka uzávěrky diferenciálu XDS nové generace. Posílené brzdy odvádějí dobrou práci z hlediska účinku i citlivosti dávkování, k chování přesné šestistupňové převodovky rovněž nelze mít výhrad.
Škoda jen že zvuk výfuku není naladěn o trochu hlasitěji, v současné podobě je to poněkud nudné. Naštěstí Škoda použila fígl s generátorem vibrací (je skrytě umístěn zhruba v úrovni levého předního stěrače), který uvnitř kabiny nabídne docela zajímavý zvuk či spíše dunivé vibrace o příjemné frekvenci, které lze v případě potřeby i vypnout.
Hezkým detailem jsou i zadní spoilery na liftbacku i kombi, které zde nejsou pouze pro parádu, ale vytvářejí přítlak. Při maximální rychlosti generují zadní spoilery podle Martina Hrdličky, šéfa vývoje podvozku a zástavby agregátů, přítlak přibližně 25 kilogramů.
Rozložení hmotnosti sice není ideální, nicméně přední náprava je zatížena 60 procenty hmotnosti, což není úplně špatné. V závislosti na motorizaci a převodovce váží nová Octavia RS od 1425 do 1507 kilogramů.
Kabinu zachraňují sportovní sedadla
Kabina Octavie RS se od té běžné příliš neliší, dekor s imitací karbonu je sice hezký, ale situaci spíše zachraňují sportovní sedačky s hezkým vzhledem, dobrým bočním vedením a vhodně nastavenou tuhostí výplně.
Někomu mohou vadit integrované hlavové opěrky, během krátkých jízd ale bylo sezení, alespoň pro autora článku, příjemné.
Škoda Octavia RS 2013 – liftback | ||
---|---|---|
model | 2,0 TSI | 2,0 TDI |
nejvyšší rychlost [km/h] | 248 (245) | 232 (230) |
0–100 km/h [s] | 6,8 (6,9) | 8,1 (8,2) |
komb. spotřeba paliva [l/100 km] | 6,2 (6,4) | 4,6 (5,0) |
poh. hmotnost [kg] | 1425 (1445) | 1487 (1507) |
užitečná hm. [kg] | 542 (542) | 566 (566) |
Odpoledne bylo možné s octaviemi vyjet na okresní silničky v hrabství Sussex, kde se auto na osmnáctipalcových kolech chovalo možná až nečekaně komfortně z hlediska tlumení nerovností. Pravda, české okresky jsou často v mnohem horším stavu, na konečný verdikt je tak nutné počkat na známé české silnice.
Ale i tak, co je důležité: tvrdší podvozek s klasickými tlumiči a pružinami zde není na úkor výrazněji zhoršeného komfortu pro posádku.
Dieselová verze s výkonem 135 kW výrazně těží z točivého momentu 350 Nm. Celkově příjemnější, byť samozřejmě o pár litrů žíznivější, ale bylo svezení v benzínové verzi (162 kW/220 k a 350 Nm už od 1500 otáček). K benzínové verzi bychom si klidně dovedli představit výkon 240–260 koní, podvozek by tuto „nálož” bezpochyby snesl, koncernová politika už ovšem nikoliv.
Drobným, spíše kosmetickým neduhem je fakt, že žádná z verzí nedosáhne na magických 250 km/h, podle zástupců automobilky ale auto na tuto rychlost je možné rozjet (dle normovaných údajů je to 248 km/h). Více budeme opět vědět po jízdě na uzavřené ploše z GPS měření.
Ceny Octavie RS s motorem 2,0 TSI/162 kW začínají na částce 619 900 korun. Verze kombi stojí od 654 900 korun.
V základní výbavě najdete bixenonové světlomety s diodovými světly pro denní svícení, zadní světla s LED prvky, rádio Swing, vyhřívaná přední sedadla, automatickou dvouzónovou klimatizaci, elektrické ovládání oken, tempomat a pro verzi kombi také elektricky ovládané páté dveře.