Článek
Cílem nové metodiky je přesněji rozlišit celkovou úroveň bezpečnosti testovaných vozů. Výsledky nárazových zkoušek dnes nahrazuje pouze jediná hodnota zaměřená na celkovou úroveň ochrany zajišťované zkoumaným vozidlem.
Nové schéma hodnocení používané organizací EuroNCAP vychází z celkového váženého skóre, kde hrají roli výsledky v testech ochrany dospělých cestujících (50 procent), dětí (20 procent) a chodců (20 procent). Deseti procenty se hodnotí technická vybavenost – systém ESP a podobně. Nově se do hodnocení započítává i to, zda má automobil omezovač rychlosti – z hlediska bezpečnosti jde ovšem o zbytečný doplněk.
:. Crash test Mini Cooperu v podání organizace EuroNCAPfoto: Euro NCAP
Z šesti vozů mají čtyři plný počet
Aby vůz dosáhl nejvyššího hodnocení pěti hvězdiček, musí být jeho celkové skóre alespoň 70 procent.
Novými testy prošlo šest vozidel - Toyota iQ, Citroën C3 Picasso, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer, Mazda6 a Toyota Avensis. C3 Picasso a Impreza získaly v nárazových testech celkem čtyři hvězdičky, ostatní auta získala plný počet, tedy pět hvězdiček.