Hlavní obsah

Na dovolenou autem: zkontrolujte nahuštěnost pneumatik

Právo, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letní dovolené jsou v plném proudu. I tisíce našich rekreantů se vydávají po silnicích za sluncem, mnozí s obytnými přívěsy. Zde je několik dobrých rad pro bezpečnou jízdu. Už jsme o tom určitě slyšeli, ale jen málokdo z nás to opravdu dělá: „Pravidelně kontrolujte tlak svých pneumatik (2x za měsíc) a zvlášť důkladně před dlouhými cestami.“

Foto: Jaroslav Šimek, Právo

Před cestou na dovolenou je dobré zajet na kontrolu do servisu, ilustrační foto.

Článek

Jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách totiž může být nebezpečná a drahá. Nejčastější chybou je jízda na málo nahuštěných pneumatikách. Časem z pneumatik přirozeně uchází vzduch, stejně jako z míče. Při nízkém tlaku v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad svým vozem a zkracuje se životnost pneumatik v důsledku jejich nadměrného mechanického namáhání a zahřívání.

Správně nafouklé pneumatiky šetří i palivo

Jízda na podhuštěných pneumatikách není zadarmo: pokud tlak klesne z 2,2 baru na 1,0 baru, zkrátí se životnost pneumatik na polovinu. A navíc to znamená dodatečné zatížení životního prostředí. Pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu mají větší valivý odpor, což vede ke zvýšené spotřebě paliva a vyšší úrovni vypouštěných škodlivých emisí.

Pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách má tedy opravdu smysl.

Před dlouhou cestou na dovolenou či prázdniny také nezapomeňte upravit tlak v pneumatikách dle obsazení/zatížení vozu. Doporučené hodnoty huštění pro prázdné a obsazené vozidlo stanovené výrobcem automobilu naleznete nejčastěji na víčku ná -drže, řidičových dveřích nebo na sloupku karosérie u řidiče. Tytéž hodnoty naleznete také v návodu k obsluze daného vozidla.

:. Jízda s karavanem: náročnější je jak pro řidiče, tak i pro automobil.

Tlak v pneumatikách kontrolujte vždy před jízdou u studených pneumatik. Nezapomeňte zkontrolovat také tlak v rezervě. Ta by měla být nahuštěna na nejvyšší tlak doporučený pro dané vozidlo (po montáži na vozidlo jej můžete dle potřeby lehce snížit, nikoliv však zvýšit).

:. Pneumatiky musí být správně nahuštěny a mít dostatečný vrorek, jinak bude auto neovladatelné, ilustrační foto. foto: Bosch

Přestože v České republice je předepsaná minimální hloubka dezénu 1,6 mm, nelze pneumatiku s tímto vzorkem rozhodně doporučit pro bezpečnou jízdu. Pneumatika s takovouto hloubkou dezénu již na vodě takřka nefunguje a má výrazně zvýšené riziko aquaplaningu. Na dovolenou proto nevyrážejte na pneumatikách s dezénem mělčím než 3 až 4 mm.

Řidiči jezdí na podhuštěných pneumatikách

Žel stále ještě příliš mnoho řidičů pravidelně nekontroluje stav svých pneumatik. Ve spolupráci s Nadací FIA provedla firma Bridgestone od roku 2005 více než 67 tisíc prohlídek pneumatik po celé Evropě v rámci globální bezpečnostní kampaně „Přemýšlej, než vyjedeš“.

Výsledky jsou alarmující: více než 90 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách a 40 % motoristů má alespoň jednu pneumatiku s tlakem vzduchu výrazně pod doporučovanou hodnotou.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám