Hlavní obsah

Mercedes představil motor kombinující zážehový a vznětový cyklus

Spalování zážehem svíčky či samovznícením kompresí má své výhody i nevýhody. Obě technologie zatím nešly dát dohromady. Jenže ve Frankfurtu představí Mercedes-Benz motor, který tyto zdánlivě nespolupracující spalovací procesy spojí.

Článek

Na tomto systému už pěkně dlouho pracovala firma Ricardo. Není možné se pustit do tak náročného úkolu, jakým je kombinace dvou zcela odlišných systémů spalování (a nejen zážehu/vznícení) paliva, aniž by mu předcházelo mnohaletá výpočtářská dřina.

Mercedes-Benz však společně s Ricardem má na vývoj motoru kapacity, takže si může dovolit jako první uvést agregát DiesOtto (složenina slov Diesel a Otto).

Principem je to, že při zatížení zapaluje směs svíčka, zatímco při ustáleném režimu začne agregát fungovat v režimu vznětů. Zásadní výhodou je radikální snížení spotřeby a především emisí. Vyloučí se totiž špičkové emisní produkce, které má zážehový a vznětový motor jinde, [viz seriál o emisích] a ty co se v novém motoru vyloučí, jsou spolehlivě zachyceny klasickou soustavou katalyzátorů. Přesné údaje zatím nejsou známy, ale podle Mercedesu by se měl motor pohybovat se spotřebou v úrovni kolem šesti litrů na 100 km.

To je na přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 l s výkonem 175 kW opravdu málo. Je to také dáno tím, že motor může počítat s vysokým točivým momentem 400 N.m, takže není třeba tolik řadit.

Reklama

Související témata:

Související články

Otázky kolem emisí I: slovníček jedů

Lidé v České republice se neustále potýkají s otázkou emisí automobilů. Automobilky se ohánějí čísly, hodnotami, zaručenými výsledky laboratorních zkoušek,...

Otázky kolem emisí II: kde se berou

V minulém díle jsme zavedli slovníček pojmů jednotlivých složek spalin, které působí přímo nebo nepřímo na člověka. V tomto díle tyto pojmy budeme hojně...

Otázky kolem emisí III: boj o limity

Emise automobilů jsou velkým problémem pro mnoho zemí světa. Především vyspělé státy s jejich neustále rostoucím vozovým parkem se snaží udržet vzduch alespoň...

Výběr článků

Načítám