Hlavní obsah
Josef Juza u Rallye Golfu, homologačního speciálu pro automobilové soutěže. Vznikl v 5000 kusů. Foto: Volkswagen

Kominík má sbírku 114 Volkswagenů Golf

Vídeňský kominík Josef Juza měl kdysi golfa pro každou příležitost - kabrio na léto, užitkovou verzi na práci apod. Sbírat je ve velkém začal v 90. letech a nyní jich má 114, včetně opravdových rarit. Plánuje si otevřít muzeum a ukázat své nadšení světu.

Josef Juza u Rallye Golfu, homologačního speciálu pro automobilové soutěže. Vznikl v 5000 kusů. Foto: Volkswagen
Kominík má sbírku 114 Volkswagenů Golf

Říká se, že kdybychom si kupovali auta hlavou, nikoli srdcem, jezdíme všichni v dieselových golfech. Myšlenkou tohoto sdělení je, že jsou to kvalitně smontovaná auta, ideální na každý den, ke kterým nechováte emoce a která prostě jen jezdí.

Může někdo taková auta milovat natolik, aby je začal sbírat? Josef Juza, kominík z Vídně, ukazuje, že ano. Ve své sbírce má sto čtrnáct různých Volkswagenů Golf, od obyčejných dříčů po opravdové specialitky.

Sbírka Volkswagenů Golf Josefa Juzy

Foto: Volkswagen

„Když jsem se prvně posadil do golfu, měl jsem dojem, že to auto bylo postavené na míru pro mě. Pozice za volantem, řidičská zábava, každodenní použitelnost - všechno bylo tak, jak to mám rád,” vzpomíná Juza.

Na léto kabrio, na zimu čtyřkolku, k práci užitkovou verzi. Golf uspokojí každou potřebu

Napřed měl golfa pro každou příležitost. K práci využíval užitkovou verzi Caddy, v létě jezdil kabriem, v zimě variantou Country s pohonem všech kol, pro zábavu jezdil v GTI a normálním golfem vozil rodinu. „Pak jsem se na výstavě veteránů zamiloval do golfa z první série s bubnovými brzdami i vepředu,” přibližuje počátky skutečné sbírky.

Tenhle kousek totiž byl první „zbytečný” golf, kterého si koupil. Bylo to v polovině 90. let a tahle auta stála drobné. „Stačil rychlý pohled na internet a našel jsem další skvělé auto, které bylo prakticky zadarmo. Jejich přeprava byla často dražší než vůz samotný,” říká Juza.

Sbírka Volkswagenů Golf Josefa Juzy

Foto: Volkswagen

V jeho sbírce jsou auta, která byla ve službách různých státních složek, nebo třeba Caddy upravený jako popelářský vůz. Stojí tu golf s obytnou nástavbou, s wide-body-kitem (tuningovým rozšířením karoserie) nebo se schody k letadlu. Takové vznikly jen tři a Juza má dva.

Další podobnou raritkou je Nordstadt GTI, vůz vyrobený u hanoverského tunera na zakázu pro nejmenovaného šejka. Dostal dřevěné obložení, prvotřídní kožené čalounění a mobilní telefon.

Sbírka Volkswagenů Golf Josefa Juzy

Foto: Volkswagen

Čekáte na elektrické verze, nazývané CitySTROMer? Juza má po jednom z první i druhé generace. A když už jsme u ekologie, je tu i Eco-Golf, který vznikl v jedenácti prototypech k testování technologií k úspoře paliva, zejména dnes běžného start-stopu.

Sbírka Volkswagenů Golf Josefa Juzy

Foto: Volkswagen

Kilometrový milionář i prototyp, který jezdil jen po výstavách

Za zmínku stojí i vůz, který má na tachometru necelý milión kilometrů. Jeho majitel odpojil odometr těsně před dosažením miliónu, aby se nepřetočil, ale s vozem prý najel ještě dalších zhruba 150 tisíc kilometrů.

Stav auta odpovídá tomu, co byste od takové porce kilometrů očekávali, a to prý včetně, řekněme, čichových vjemů. Proto, když Juza tenhle vůz půjčoval Volkswagenu na výstavu, zakázal ho čistit.

Sbírka Volkswagenů Golf Josefa Juzy

Foto: Volkswagen

Zlatým hřebem sbírky však je modrý prototyp s posuvnými dveřmi řidiče. Ovšem, neodsouvají se dozadu jako u MPV, nýbrž dopředu. Postavila ho v jediném kuse firma Lunke & Sohn, jeden ze subdodavatelů Volkswagenu, a v roce 1974 s ním obrazila několik automobilových výstav.

Sbírka Volkswagenů Golf Josefa Juzy

Foto: Volkswagen

Kam Josef Juza s touto sbírkou míří? Chce si otevřít vlastní muzeum, kde auta vystaví tak, aby se na ně mohla přijít podívat široká veřejnost. K přestřižení pásky by mělo dojít na jaře roku 2019.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků