Hlavní obsah

Jednomístné mikroauto se zvětší stiskem tlačítka, když chcete svézt kamaráda

Německé elektroautíčko do města, nazvané iEV X, vozí jednoho člověka a jednu brašnu. Pak zmáčknete tlačítko a karoserie se roztáhne, abyste mohli odvézt nákup či dalšího pasažéra. Zatím to je koncept, ale můžete si ho předobjednat od 98 tisíc korun.

Jednomístné mikroauto se zvětší stiskem tlačítka, když chcete svézt kamaráda

Jaká je budoucnost městských aut, když lidí je stále víc a ulice nejsou nafukovací? Podle düsseldorfské firmy iEV1 to je miniaturní elektromobil, který se dokáže roztáhnout až o 60 centimetrů. To pokud potřebujete odvézt i něco víc než sebe s malou brašnou do práce.

Jmenuje se iEV X - je to zkratka „Intelligent Electric Vehicle”, tedy „inteligentní elektrické vozidlo” - a prozatím není realitou mimo zkušebnu. Video ukazuje koncept, který před sebou má ještě nějaký ten pátek vývoje.

Principem vozu je, že běžně má jedno místo pro řidiče a nic víc. Když ale bude řidič potřebovat převézt nějaký náklad anebo pasažéra, zmáčkne tlačítko a vůz se prostě zvětší. Prodlouží se ze 160 až na 220 cm.

Jeho šířka však zůstává na 78 centimetrech (bez vysunutých zrcátek), takže se i ve zvětšené formě leckde vejde mezi jízdní pruhy, podobně jako motocykl. Jenže nepotřebujete helmu a neprší na vás; fakt, že po rozevření je zadní část prototypu bez jakékoliv ochrany před vnějšími vlivy, přičítáme tomu, že jde o koncept, ne o hotový stroj.

Základní verze nemá ani topení, ale stojí jen necelých 100 tisíc

iEV X má čtyři kola, což v nás vzbuzuje obavy o stabilitu stroje v zatáčkách; o možnostech naklápění nevíme. Podle technických specifikací by měl být omezený rychlostí 25-45 km/h. To by mělo znamenat, že bude konkurencí aixamů a ligierů, tedy že s nimi budou moci jezdit i neplnoletí.

Dojezd stroje je 60 kilometrů a kromě nabíjení ze sítě stroj nabíjejí také solární panely, ovšem o výkonu pouze 40 wattů. Váží 115 kg a jeho plná cena má být 3 850 eur, tedy zhruba 98 tisíc korun. Firma však nyní sbírá peníze na Kickstarteru a za příspěvek ve výši nejméně 1 850 eur (cca 47 tisíc korun) dostanete základní verzi, pokud bude výroba zahájena. V její výbavě však není ani topení, natož klimatizace.

Pokud byste chtěli topení, je třeba zaplatit 7 850 eur (cca 201 tisíc korun) za verzi X+, ať už ve formě příspěvku na Kickstarteru, nebo normální kupní ceny po spuštění výroby. Tato verze dojede až 120 km daleko a její maximálka je 60 km/h, takže náctiletí mají smůlu. Je o 40 kg těžší, ale princip roztahovatelné karoserie je stejný.

Kickstarter je zatím jediný způsob, jak se k iEV X či X+ aktuálně dostat. Můžete přispět a doufat, že projekt získá požadovaných 187 402 dolarů, tedy přes 4,1 miliónu korun, na rozjetí výroby. Zatím je vybráno asi šest procent z této částky.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků