Hlavní obsah

Hyundai pracuje na odhlučnění podvozku, pomůže si reproduktory

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jihokorejská automobilka Hyundai pracuje na systému, který bude v kabině auta aktivně eliminovat vnější hluk. Láká na „téměř tiché“ prostředí, a to vše jen díky elektronice.

Foto: Hyundai

Systém RANC od Hyundai Motors Group

Článek

Hyundai oznámil vývoj systému, kterému říká RANC (Road Active Noise Control). Vychází z již existující technologie ANC, kterou používá většina luxusních limuzín, ale ve velké míře se ji snaží vylepšovat.

Práce ANC je analyzovat hluk v interiéru a na základě toho aktivně eliminovat a snižovat hlučnost od motoru a podvozku. A to za použití mikrofonů a řídících jednotek, které se snaží minimalizovat akustické vlnění tím, že do reproduktorů pouští opačnou frekvenci. Tento systém je však plně funkční pouze ve chvíli, kdy jsou odhlučňované zvuky konstantní a předvídatelné. I proto prý Hyundai vyvíjí technologii RANC.

Škoda představila novou Octavii

AutoMoto

Road Active Noise Control dokáže, jak tvrdí vývojáři z Hyundai, aktivně zaznamenávat různé rušivé hluky a automaticky na ně reagovat tím, že vyšle zvukové vlny s opačnou amplitudou, díky čemuž je eliminuje. Zaujme rychlost, se kterou systém pracuje. Díky procesoru pro zpracování digitálního signálu je reakční čas odhadem asi 0,002 sekundy, takže lidské ucho prakticky nedokáže postřehnout, že k něčemu došlo.

Foto: Hyundai

RANC systém od Hyundai

Technologii v tuto chvíli Hyundai testuje přímo v terénu. Na vozovkách s různým povrchem se podle tiskových zpráv snížila hlučnost o 3 dB, což představuje poloviční hodnotu oproti totožnému automobilu bez RANC.

Hyundai plánuje do tří let devět nových aut s alternativním pohonem

AutoMoto

„RANC je pozoruhodným systémem, který posouvá současnou technologii odhlučnění na novou úroveň,“ popsal Gangdeok Lee, výzkumný pracovník z laboratoře pro výzkum odhlučnění.

Vědci z HMG vyvíjeli technologii více než šest let a nyní už je celý projekt ve fázi příprav na sériovou výrobu ve spolupráci se společností Harman. Hyundai počítá s tím, že systém plně využije ve svých elektromobilech, jejichž motor nevydává téměř žádný hluk a o to více v nich vynikají zvuky od podvozku a kol. RANC má v takových autech vytvořit téměř tiché prostředí.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám