Hlavní obsah

Francie zvyšuje daň z CO2 na nová auta, za tu nejvyšší koupíte celou octavii

Dvacet tisíc eur, v přepočtu asi 510 tisíc korun. Tak vysoká daň bude v příštím roce ve Francii uvalena na nová auta, která nesplní určitý limit emisí oxidu uhličitého. Podle agentury Bloomberg míří změna na SUV. Spolu se zvýšením daní se také snižují dotace na elektromobily.

Foto: Milan Malíček, Právo

Francie nemá ráda auta s výfuky. (Ilustrační foto)

Článek

Dodatečné zdanění konvenčních aut a podpora automobilů elektrických nejsou neobvyklé páky, jak elektromobily nutit i těm zákazníkům, kteří o ně jinak nemají zájem. Proslulé je v tomhle Norsko, ale ani Francie není moc pozadu - její systém „bonusů” a daní funguje již drahně let a každoročně přerozdělí stovky milionů eur.

V roce 2020 dozná úprav - auta s emisemi démonizovaného oxidu uhličitého nad 185 gramů na kilometr budou zdaněna 20 tisíci eur, tj. cca 510 tisíci korunami navíc k pořizovací ceně. Za tolik peněz v Česku příští rok koupíte novou Škodu Octavia - liftback příští rok začíná na 470 tisících. Ve Francii byste za takové peníze teoreticky mohli koupit i Fabii v nejvyšší výbavě s nejsilnějším, 110k motorem - bez daně z CO2 tam stojí 19 760 eur, tj. 504 tisíc korun.

EU bude od ledna hlídat, s jakou spotřebou jezdíte. Možná kvůli nové dani

AutoMoto

Daň nebude uvalena z ničeho nic, jedná se o zvýšením daně ze stávajících 12 500 eur (cca 319 tisíc korun), která je v současném systému nejvyšší možnou daní, uvalenou na auta s emisemi CO2 od 173 g/km, což odpovídá spotřebě nafty 6,45 l/100 km a benzínu 7,4 l/100 km.

Výše zmíněných 185 gramů CO2 na kilometr odpovídá spotřebě nafty 6,9 l/100 km a benzínu 7,91 l/100 km. V obou případech jde o emise CO2 stanovené normou měření emisí NEDC, která je nepřesná a již se nepoužívá.

Škoda na milovickém letišti zaparkovala čtyři tisíce aut bez homologace

AutoMoto

Od 1. března 2020 se budou brát v potaz hodnoty emisí zjištěné novou, přesnější metodou WLTP. Ovšem limity pro zdanění budou adekvátním způsobem upraveny a nejvyšší, dvacetitisícová daň bude uvalena na auta s emisemi CO2 od 212 g/km, což odpovídá spotřebě nafty 7,9 l/100 km a benzínu 9,07 l/100 km.

Na druhém konci spektra, tedy s nulovou daní, budou auta s emisemi do 138 g CO2/km dle WLTP, což odpovídá spotřebě nafty 5,14 l/100 km a benzínu 5,9 l/100 km.

Podle agentury Bloomberg jsou novinky zaměřené na vozy SUV a crossovery, které bývají těžší a kvůli vyšší stavbě karoserie mívají větší odpor vzduchu ve srovnání s „nízkými” auty stejné velikosti. Na jeho překonání je třeba více energie, což ústí ve zvýšenou spotřebu paliva. Francouzské zdroje ale nehovoří o segmentech trhu, zmiňují výhradně prahy emisí oxidu uhličitého.

Na vzdálenou chatu elektromobilem? Ano, ale...

AutoMoto

Ve světle zvyšování daní na auta s vysokými emisemi CO2 by se dalo očekávat, že francouzská vláda také zvýší dotace na auta ekologická, ovšem opak je pravdou. Mají se snížit, a to o 300 eur (7650 korun) na maximálně 6 tisíc eur (153 tisíc korun) na vůz s emisemi CO2 do 20 g/km.

Do této kategorie se vejdou v podstatě jen bateriové elektromobily s nulovými lokálními emisemi a auta s vodíkovými palivovými články, jejichž emise tvoří pouze vodní pára. Tento dvacetigramový limit je stanoven podle již zmíněné normy měření NEDC.

Exkluzivně: Jak se jezdí v prototypu Mazdy MX-30

AutoMoto

Podle informací francouzského webu AutoMoto by měl tento bonus na firemní auta být poloviční a měl by platit jen pro auta s pořizovací cenou do 45 tisíc eur (1,148 milionu korun). Vozy s cenou do 60 tisíc eur (1,53 milionu korun) by též měly pobírat dotaci poloviční a dražší auta nemají být dotována vůbec.

Anketa

Souhlasíte s dodatečným zdaněním aut podle emisí CO2?
Rozhorně ano
12,7 %
Spíše ano
1,8 %
Nejsem si jist/a
1,2 %
Spíše ne
2,8 %
Rozhodně ne
81,5 %
Celkem hlasovalo 16337 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám