Hlavní obsah
Čím víc elektroniky, tím víc potenciálních problémů, ukazuje studie. (Ilustrační foto) Foto: Jan Handrejch, Právo

Elektronika v autě je zdrojem problémů. Celkově nejspolehlivější jsou Peugeot a Škoda

Nezávislá spotřebitelská organizace J.D. Power, která se zabývá statistikami spolehlivosti a spokojenosti zákazníků, potvrdila to, co řada z nás tuší už dávno. Čím víc elektroniky v autě, tím více problémů. Hovoří o tom studie spolehlivosti automobilů pro rok 2019.

Čím víc elektroniky, tím víc potenciálních problémů, ukazuje studie. (Ilustrační foto) Foto: Jan Handrejch, Právo
Elektronika v autě je zdrojem problémů. Celkově nejspolehlivější jsou Peugeot a Škoda

S nastupujícími moderními elektronickými systémy se ukazuje, že právě elektronika se stává kamenem úrazu pro automobily. Podle statistik vozidel se stářím 12-36 měsíců se totiž ukazuje, že za polovinu poruch a problémů může právě elektronika. A to jak ta spojená s řízením vozu a jeho bezpečností, tak i ta vnitřní, jako jsou rádio, navigace, připojení telefonu nebo interface toto sdružující.

Výzkum agentury J.D. Power, v tomto případě zaměřený na britský trh, se zabývá téměř 180 důležitými body. Jsou tu problémy s motorem, podvozkem, převodovkou, ale třeba i s klimatizací, osvětlením apod. A samozřejmě i s elektronikou. Výsledky uvádí pomocí indexu počtu problémů na 100 vozidel, označeného PP100.

Škoda stanula na druhém místě v celkové spolehlivosti. Na snímku palubní systémy Kodiaqu RS

Foto: František Němec

Ukázalo se, že například 1,5 vozidla ze 100 má problémy s alarmy nebo tempomaty. Co je ovšem horší, je, že 2,4 vozidel ze 100 má problémy s elektronickými bezpečnostními systémy, jako jsou hlídač slepého úhlu, systém proti nechtěnému vybočení z pruhu apod.

Joshua Halliburton, vedoucí evropské divize u J.D. Power, řekl, že tohle by se mohlo stát problémem se zaváděním autonomních systémů řízení vozidel. Lidé by mohli mít k těmto systémům nedůvěru, a hlavně poruchovost by se měla snížit a znásobit jejich kontrola. „Zákazníci oprávněně zpochybňují nákup auta s autonomním řízením, když se automobilky například neustále potýkají s přesností svých navigačních systémů.“

Přesnost navigačních systémů patří podle J.D. Power k problematickým oblastem. (Ilustrační foto)

Foto: Marek Bednář, Novinky

Ovšem nejproblematičtější na vozidle jsou systémy spojené s infotainmentem. Podle dotazovaných majitelů aut tvoří tyto systémy polovinu z deseti největších problémů.  Podle J.D. Power je na tom jasně znát zoufalá snaha výrobců uvádět co nejdříve nové technologie, aniž by byly dostatečně vyladěné. Pokud by to neudělali, tak by jim konkurence výrazně utekla.

Tabulka celkové spolehlivosti ukazuje, že to nejsou drahá auta, která v tomto oboru vynikají. Prémiové značky jsou v první desítce jen dvě - Mini a Volvo.

Celkové výsledky výzkumu spolehlivosti J.D. Power 2019
PořadíZnačka
Index PP100
1.Peugeot77
2.Škoda
88
3.Hyundai
90
4.-5.Nissan
94
4.-5.Suzuki
94
6.Vauxhall/Opel
95
7.Kia
101
8.Mini
103
9.Ford
104
10.Volvo
106
11.Honda
109
12.Volkswagen
113
13.Dacia
114
14.Seat
117
-
PRŮMĚR
119
15.-16.Mazda
122
15.-16.Renault
122
17.Citroën
126
18.Toyota
134
19.Mercedes-Benz
136
20.Land Rover
142
21.Jaguar
159
22.Audi
167
23.Fiat
173
24.BMW
181
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků