Hlavní obsah

Dopravní policie chce vyšší pokuty a radary na mýtných branách

Až na 75 tisíc korun by se podle návrhu novely zákona o silničním provozu mohla zvýšit horní hranice pokut za dopravní přestupky. Šéf dopravní policie hovoří i o úsekovém měření rychlosti na dálnicích. Novelu zákona by měl brzy projednat Parlament.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Budou české mýtné brány měřit průměrnou rychlost? (Ilustrační foto)

Článek

Nejvyšší pokuty, nově až 75 tisíc korun, by motoristé měli platit za řízení pod vlivem alkoholu nebo bez řidičského oprávnění. Dopravní policie chce rovněž zpřísnit sankce za používání mobilního telefonu při řízení. Uvedl to ředitel dopravní policie Jiří Zlý pro MF Dnes.  Současná maximální výše pokuty je 50 tisíc korun.

Návrh na padesátiprocentní zvýšení nejvyšších sazeb pokut hájí Zlý tím, že jejich výše se nezměnila řadu let. „Tržní síla občanů roste. A ekonomický vývoj jde ruku v ruce se zvyšováním sankcí,” řekl.

Vězení za túrování motoru? Americké město zvažuje drastické opatření

AutoMoto

Přísnější postih by se týkal například telefonování za jízdy. V současnosti za tento prohřešek hrozí na místě pokuta do 1000 korun a dva trestné body. Podle novely zákona by se sazba zvedla na pevně stanovených 2500 korun a čtyři body.

Dopravní policie podle Zlého také jedná o možnosti umístit na mýtné brány na dálnicích radary pro úsekové měření rychlosti. A to i přes fakt, že překročení nejvyšší dovolené rychlosti dle policejních statistik nepatřilo mezi deset nejčetnějších ani deset nejtragičtějších příčin nehod na českých silnicích za posledních deset let.

Z Prahy do Brna přes čtyři radary. Ve zúženích na D1 letos opět zpomalte

AutoMoto

Mezi nejčetnějšími nebo nejtragičtějšími příčinami nehod je od roku 2009 vždy nepozornost a nějaká forma jízdy nepřiměřenou rychlostí, ať už vzhledem ke stavu vozovky či vlastnostem vozidla nebo nákladu.

Zatímco nejvyšší dovolená rychlost je stanovena pro celou ČR plošně, přiměřenou rychlost volí sám řidič v závislosti na stavu vozovky, provozu či počasí. Proto je pro každého řidiče, auto, úsek i situaci jiná. Z principu věci se ale nedá měřit radarem.

Dálnice se v Česku nestaví, ministerstvo ale namalovalo 400 kilometrů

Ekonomika

V případě schválení novely zákona by chtěla policie na mýtné brány instalovat i zařízení, které by měřilo bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Ta by podle zákona měla být alespoň 50 metrů. Nedodržení bezpečné vzdálenosti ve statistikách nejčastějších příčin nehod figuruje velmi často.

Dopravní policisté zaznamenali o loňských letních prázdninách více než 5000 řidičů, kteří za jízdy telefonovali. Proti loňským letním měsícům narostl jejich počet o zhruba 1500. Policie jim udělila pokuty za 2,4 milionu korun. Na silnicích v Česku loni při nehodách zemřelo 547 lidí, o 18 méně než v roce 2018. Byl to třetí nejnižší počet obětí od roku 1961.

Reklama

Související články

Mýtnému přibude 885 kilometrů

Návrh vyhlášky ministerstva dopravy (MD), která má nově stanovit rozsah zpoplatnění dálnic a silnic první třídy mýtným, už prošel meziresortním připomínkovým...

Výběr článků

Načítám