Hlavní obsah

Cummins pracuje na spalovacím vodíkovém motoru pro náklaďáky

Vodík lze pro pohon aut spotřebovávat nejen na výrobu elektřiny, ale i na spalování v tradičním motoru. Americká firma Cummins představila takový prototyp, prozatím ve verzi pro středně velké nákladní vozy.

Foto: Cummins

Prototyp 15l šestiválce Cummins spalujícího vodík

Článek

Když se řekne „nákladní auto na vodík“, většinou se myslí vůz s palivovými články, které si z vodíku a vzdušného kyslíku vyrábí elektřinu pro pohon. Cummins však zkoumá jinou cestu - možnost vodík spalovat v klasickém motoru.

Americká firma je známá svými vznětovými motory pro velké pick-upy a těžká nákladní auta či další podobnou techniku. Nyní v Kalifornii představila možnou cestu do budoucnosti - 15l řadový šestiválec, který spaluje vodík.

Do osmi let 80 vodíkových plnicích stanic, plánuje ministerstvo

AutoMoto

Motor je založen na architektuře, kterou firma označuje „fuel-agnostic“ podle toho, že nevyžaduje jeden konkrétní druh paliva. V jejím rámci jsou pod těsněním hlavy motoru podobné komponenty, „jen“ hlava je odlišná. Ta potřebuje jiné vstřikovače či design ventilů a v závislosti na palivu také žhavicí či zapalovací svíčky.

Z tohoto konkrétního prototypu Cummins zatím při testování dostal 294 koní a 1098 N.m, což není na patnáctilitrový motor zrovna hodně, ovšem pro menší nákladní vozidla - ve smyslu, že to nejsou klasické velké tahače návěsů - jsou to použitelná čísla.

Kromě 15l šestiválce firma plánuje uvést na trh také menší, 6,7l verzi. Kdy se tak ovšem stane, je otázkou - aktuálně se uvažuje o roce 2027.

Toyota a Yamaha pracují na osmiválci poháněném vodíkem

AutoMoto

Cummins ovšem nevyrábí jen motory, nýbrž také vodíková pohonná ústrojí s palivovými články. Ohlásil také, že ve spolupráci se značkou Freightliner, která patří pod Daimler Trucks North America, tedy koncern Mercedes-Benz, spouští zkušební provoz několika tahačů Cascadia.

„Těžká nákladní doprava je kriticky důležitá pro globální ekonomiku. (...) Ve vývoji spalovacích motorů na vodík se těšíme na pokroky, které nám pomohou dosáhnout nákladově efektivní dekarbonizace,“ nechal se slyšet Daryl Wilson, ředitel Vodíkové rady (Hydrogen Council), celosvětové iniciativy 132 energetických, dopravních, průmyslových a investičních společností.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám