Hlavní obsah

BMW X5 a X6 mají své vrcholné varianty, nabídnou až 625 koní

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BMW představilo verze X5 M a X6 M se 4,4l osmiválci o výkonu až 625 koní. I přes hmotnost výrazně přes dvě tuny zvládnou akceleraci na stovku za méně než 4 sekundy. Vylepšení ale nejsou jen o motoru, zajímavý je například i systém pohonu všech kol.

Foto: BMW

BMW X5 M a X6 M Competition.

Článek

Chcete-li BMW X5 nebo X6 se silným benzínovým motorem, dosud vám musela stačit varianta M50i s osmiválcem o 530 koních. To se však nyní změnilo – automobilka odhalila vrcholné verze obou aut, laděné u divize M.

To nejdůležitější je samozřejmě pod kapotou – obě auta nabídnou 4,4l osmiválec, který bude mít 600 koní v „základní“ verzi M a 625 koní v ještě ostřejší variantě M Competition. Točivý moment je v obou případech 750 Nm.

Foto: BMW

Osmiválec má 600 koní ve verzích M a 625 koní v M Competition.

Na všechna kola ho přenáší čtyřkolka M xDrive, která umí zcela volně stěhovat točivý moment mezi přední a zadní nápravou, ale většinou má značně upřednostňovat zadní kola. Nejzajímavější je na ní aktivní zadní diferenciál se svorností 0 až 100 %. Může tedy fungovat jako klasický otevřený diferenciál a umožňovat zcela rozdílné otáčky kol, ale může se také úplně uzamknout.

M5 není nejsilnější. BMW má v rukávu řadu 5 s 1150 newtonmetry

AutoMoto

Přestože jsou obě auta těžká jako „panelák“ – obě váží s řidičem 2370 kg –, díky ohromné síle motoru a trakci pohonu všech kol zrychlí na stovku za 3,9 s ve „standardní“ verzi a za 3,8 s ve variantě Competition.

Foto: BMW

Černočerná X6 M Competition vypadá skoro strašidelně.

Nejvyšší rychlost je omezena na standardních 250 km/h, ale za příplatek lze omezovač posunout na 290 km/h. A konečně spotřeba – dle katalogu má být u obou aut 12,5 až 12,7 litru vysokooktanového benzínu na 100 km.

Dokonalý univerzál. Test nového BMW M5

Testy

Po stránce jízdní techniky stojí za zmínku také adaptivní odpružení s aktivní stabilizací bočních náklonů, rekuperace brzdné energie a aerodynamické úpravy, které snižují odpor vzduchu. Na takhle velkých autech se to může zdát zbytečné, ale každá troška se v normovaném měření spotřeby počítá. Oproti civilním variantám dostala „emka“ také tužší zavěšení motoru i podvozkových komponent a výztuhy do karoserie.

Foto: BMW

V zatáčkách má pomoci např. aktivní stabilizace bočních náklonů.

Změny ve vzhledu oproti běžné nabídce nejlépe ukážou fotky, ale vypíchněme přesto několik detailů, např. nová 21” kola, příp. 22” pro zadní nápravu verze Competition, nové nárazníky, nezbytná loga nebo výfukový systém, jehož zvuk se dle automobilky mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Competition má už ve standardu ještě ostřejší výfuk M Sport, který je jinak za příplatek.

Variantu Competition poznáte podle černých znáčků X5 M či X6 M, černé masky chladiče a krytů zrcátek. Uvnitř je změn podstatně méně, vidíme nový volant, karbonové obložení palubní desky s hliníkovou lištou a novou hlavici voliče převodovky. Vypadá to ale, že verze M lépe využijí digitálních budíků – podle jednoho z obrázků přidají od standardu odlišné zobrazení otáček a rychlosti.

Foto: BMW

Vypadá to, že BMW konečně lépe využívá svůj digitální přístrojový štít.

Na světě už jsou i české ceny novinek. Na trh vstoupí v dubnu příštího roku a X5 M se bude prodávat od 3 320 200 korun, což oproti verzi X5 M50i znamená příplatek 825 tisíc korun. X6 M bude stát od 3 395 600 korun, tedy o nějakých 811 tisíc korun víc než X6 M50i.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám