Hlavní obsah

BMW a Porsche mají supernabíječku. Je rychlá skoro jako tankování

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kapacita baterií elektromobilů se zvyšuje, ovšem druhý problém energie pro tyto vozy stále zůstává - nabíjení trvá dlouho. BMW a Porsche nyní přicházejí s možným řešením - nabíječkou FastCharge o výkonu 450 kW. První stanice se dvěma stojany již funguje v Německu.

Foto: Porsche

Nová rychlonabíječka FastCharge dodá prototypu elektro-Porsche energii na 100 km jízdy za pouhé tři minuty.

Článek

Nová nabíječka, vzniklá ve spolupráci dvou velkých německých automobilek a firmy Siemens, mimo jiných, zatím existuje v jediném kuse. Stojí pochopitelně v Německu, u dálnice A8 u Jettingen-Scheppachu, zhruba v půlce cca 230 km dlouhé cesty mezi Mnichovem a Stuttgartem.

Nejvyšší výkon této nabíječky je 450 kW. Porsche uvedlo, že u jednoho ze svých prototypů dosáhlo nejvyššího možného nabíjecího výkonu přes 400 kW. Energii potřebnou na 100 km jízdy tak vůz na této nabíječce dostane za tři minuty.

Foto: BMW

Projekt FastCharge byl financován z vládního grantu a podílely se na něm kromě Porsche také firmy BMW a Siemens, mimo jiné.

BMW k představení prototypu nabíječky přivezlo model i3, vybavený 57kWh baterií. Tu se podařilo dobít z 10 na 80 % za 15 minut. Pro srovnání s dnes běžnými stojany - do 40kWh baterie v Nissanu Leaf, který jsme nedávno testovali, „nateklo” 53 % za půl hodiny u 50kW rychlonabíječky. [celá zpráva]

Nabíječka FastCharge bude k použití zdarma; její vývoj a zprovoznění byly financovány z vládního grantu ve výši 7,8 milionu eur (201,2 milionu korun). Sama rozpozná napětí systému vašeho elektromobilu a podle toho spustí nabíjení.

Foto: Siemens

Zatím funguje jedna nabíjecí stanice se dvěma stojany.

Většina elektromobilů dnes pracuje s napětím 400 voltů, ovšem Porsche pro model Taycan vyvíjí osmisetvoltový systém. Hlavní důvody jsou dva - jednak rychlejší nabíjení, a k tomu existuje i projekt FastCharge. Možná podstatnější je fakt, že v takovém případě může Porsche použít kabely s výrazně menším průřezem, aniž by muselo snižovat proud, který jimi protéká. Protože jsou kabely měděné, znamená to velkou úsporu hmotnosti. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám