Ceny nových aut za poslední rok klesly jen o 0,6 procenta, ale i tak patří ČR mezi tři země s nejlevnějšími novými vozy v Evropě. Nová osobní auta jsou v tuzemsku o šest procent levnější než v eurozóně.

Autobazary zlevňují, ale prodávají víc

Podle mluvčího AAA Auto Petra Nešpora se na jaře pokles cen ojetin zastavil. "Největší zájem je v současné době o malá pětidvéřová auta od 100 000 do 200 000 korun, jako jsou například Škoda Fabia, Opel Corsa nebo Ford Fiesta," dodal s tím, že dobře na odbyt jsou i velkoprostorové rodinné vozy a sportovně užitková auta. Dlouhodobě vyšší zájem je i o vozy s dieselovým motorem a přestavby na LPG.

Znatelný pokles zaznamenaly podle majitele bazaru Auto Diskont Martina Emese vozy starší než osm let v cenové kategorii do 150 000 Kč. Ceny v tomto segmentu by podle něj měly dál klesat. Největší zájem v této cenové kategorii je o škodovky, ale i Ford Escort, Opel Astra nebo Renault Laguna. Velmi podobně se vyjádřil i Martin Dudek z Auto Esa, který však dodal, že se zvyšuje náročnost zákazníků, kteří už nejsou ochotni kupovat pod cenou automobily s vadami, které by si museli sami odstraňovat.

Prodej ojetin stále roste rychleji než nových vozů

Klesající ceny zvyšují obchodníkům prodej. AAA Auto hlásí za poslední dva měsíce nárůst o 12 procent, Auto Diskont zaznamenal dokonce šestnáctiprocentní měsíční zvýšení odbytu.

V letošním roce se daří i dovozcům ojetin. Od ledna do dubna import vozů z druhé ruky stoupl o 11 procent na téměř 48 000. Prodej nových osobních aut ve stejném období rostl jen o 1,7 procenta na 51 500 aut.

Staneme se vrakovištěm?

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů požádá poslance i zástupce ministerstva dopravy o změnu zákona, který od července umožní neomezený dovoz ojetých aut ze zahraničí. Podle předsedy sdružení Petra Mikšovského povede právní úprava v současném znění k tomu, že se ze země stane odkladiště vysloužilých aut z celé Evropy. Ministerstvo dopravy žádný nárůst dovozu vzhledem k nasycenosti trhu neočekává. Dovoz by měla omezit také nutnost prokázat technickou způsobilost ze země původu.

Zákon půjde snadno obejít

Novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích od příštího měsíce odstraní omezení, podle kterého nebylo možné dovézt osobní auto starší osmi let, nebo starší vůz bez evropské homologace. [celá zpráva]

"Zjednodušeně řečeno, bude od 1. července možné individuálně přivézt jakýkoli vůz, který byl do té doby v provozu v kterékoli jiné členské zemi EU, a to bez toho, aby musel projít stanicí technické kontroly," uvedl Mikšovský. Podle něj nestojí za změnou legislativy snaha usnadnit systém registrace aut dovážených do Česka, ale umožnit tak západoevropským zemím pohodlněji se zbavit vysloužilých ojetin.

"Dopisem budeme apelovat na to, aby se do prováděcí vyhlášky v připomínkovém řízení dostaly úpravy, které zabrání skokovému zhoršení technického stavu vozového parku a jeho stáří, ale především ničení životního prostředí," dodal Mikšovský. Navrhnout chce například rostoucí registrační poplatky podle stáří vozu podobně, jako je to například v Maďarsku.