Mitsubishi Pajero patří k nezmarům. Auto je opravdu kvalitní a nelze na něj více-méně než pět chválu. Jenže terénní radovánky něco stojí a takové velké Pajero znamená, že z peněženky musíte vytáhnout pořádný balík peněz.

Proto je tu i malý Pinin, tedy krátká třídveřová verze postavená na základě starší verze. Pinin se u nás moc neprodával, takže většina aut v bazarech jsou dotažené kusy ze zahraničí. Ale třeba v Itálii se těchto aut prodalo velké množství. Výhody jsou jasné - pohon všech kol i s redukcemi, klasická terénní konstrukce a přitom nižší náklady na pořízení.

"Pajero je poctivý teréňák. Kdo si jej koupí, ten musí počítat s tím, že bude mít vyšší náklady za obutí a že podvozek bude asi zapotřebí více peněz na opravy podvozku," řekl nám Roman Loužil z výkupu AutoESA.

Pozor na diferenciál

Další rady následovaly. "Když budete kupovat automobil s přiřaditelným pohonem na všechna kola, dávejte si pozor na diferenciál. To je všeobecná poučka, která platí ať kupujete Mitsubishi nebo Toyotu. Majitelé totiž leckdy ´nemyslí´ a nechávají zařazený pohon všech kol i na silnici," řekl Loužil.

U pravověrných teréňáků (zvláště s dřívějším datem výroby) to bývá občas problém. Diferenciály to moc rády nemají a pokud někdo nechává čtyřkolku a pak vozu "naloží" v zatáčkách, může být na opravu v řádech desítek tisíc zaděláno.

Mitsubishi Pajero
Menší bratr Pejera je plnohodnotným Off Roadem. S kvalitním podvozkem a pohonem 4x4 odolává všem nástrahám, ale je určen k jízdě zejména ve městě, kde konkuruje SUV. S benzinovou jednotkou lze udržet spotřebu pod 9 litrů, ale na dálnici je spotřeba výrazně vyšší. Vozy s nájezdem přes 150 tisíc kilometrů jsou stále držáky a nemůžeme jim nic závažného vytknout. V našich městech trpí podvozek a brzdový systém, kde je třeba častěji měnit komponenty.
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA

Takže při zkušební jízdě poslouchejte, jestli diferenciály nehučí, nepískají a při rychlém sešlápnutí plynu nebouchají.

Motor?

Náš testovaný vůz byl vybaven motorem 1.8 GDI s 88 kW. Označení trochu mate, ale tohle vážně není turbodiesel. Jedná se o zážehový agregát s přímým vstřikem paliva, který Mitsubishi celkem úspěšně prodávalo. Motor je dobrý a i s teréňákem si dobře poradí. Je sice pravda, že v terénu občas mohou scházet ty newtonmetry, ale Pinin je velmi lehký.

Pokud sáhnete po turbodieselu (u jakékoliv karoserie), ani tady nebyly velké problémy. Mitsubishi Pajero v tomto ohledu mělo hodně dobrou pověst, kterou si drží dodnes. Takže pozor pouze na klasické věci - turbodmychadlo, olej a také na to, za už není vyběhaný. Tyto agregáty se totiž rády potýkají se ztrátou komprese.

Šrámy asi budou.

Automobil má karoserii, která prakticky nerezne. U terénního vozu je to základ, na který Mitsubishi dbá. Při nákupu dejte pozor na nabourané vozy. U terénních automobilů je nějaký ten škrábanec na karoserii celkem obvyklý, ale aby to nebylo něco vážnějšího. U náprav zkontrolujte uchycení a tuhost všech spojů. Nápravy jsou extrémně namáhaná část všech teréňáků.

Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 GDI r.v. 2001
Motor R4
Výkon (kW při ot./min) 88/5500
Toč. moment (N.m při ot./min) 174/4000
Max. rychlost (km/h) 168
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,2
Komb. spotřeba (l na 100 km) 8,9
Rozměry (m) 3,74 x 1,7 x 1,7
Obj. zavazadelníku (l) 358
Stav tachometru (km) 65 801
Cena 249 000 Kč

Článek byl připraven ve spolupráci se společností Autocentrum ESA.